1

Onderwerp: Koekjesfee,koekjesfee ...waar ben je?

Hoi Karen en andere koekjesbakkers
Ik wilde (en Charlene ook) nog eventjes enkele antwoorden weten ivm het bewaren van (ingepakte en blote) koekjes:
-Hoe lang houden de versierde koekjes ?
_Hoe bewaar je ze het beste
-Als je ze verpakt hoe lang kunnen ze dan nog?
-Worden ze zacht in verpakking?
Alvast bedankt ...(ik ben het niet te weten gekomen want mijn koekjes verdwijnen hier in een mum van tijd :P )

2 Laatst bewerkt door Carin (02-01-2008 13:54)

Re: Koekjesfee,koekjesfee ...waar ben je?

Ik ben weliswaar niet de koekjesfee (volgens mijn dochter ben ik de taartenmoeder :lol: ), maar ik kan je wel alvast vertellen hoe het met mijn koekjes toe gaat. Ik bak er altijd zoveel tegelijk dat ze niet zo snel op zijn :D

Ik bak altijd de 'no fail sugar cookies' van Saskia. En dat gaat dan zo:
Ik vind ze de eerste dag ronduit vies. De tweede dag gaat het al beter maat het lekkerst vind ik ze vanaf de derde dag. Want dan zijn ze iets zacht geworden onder de marsepein of icing.
Ik decoreer ze dus met marsepein of met icing. Marsepein vooral als ik weinig tijd heb en toch leuke koekjes wil.
Ik doe ze op een mooi bord, om ze te kunnen tentoonstellen op tafel. De rest gaat ook op een bord (om ze niet te beschadigen) met een plastic zak erom heen.
De blote (dus die op het mooie bord op tafel) kunnen met gemak een week :Y  hoewel ze dat natuurlijk nooit halen :nooo

De koekjesfee zal je vast meer (en betere) antwoorden kunnen geven.

Groetjes, Carin

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

3

De koekjes houden zo een twee tot drie maanden.
Ik bewaar ze tijdelijk gewoon open in een kast . Daar blijft de atmosfeer constant denk ik.
Bewaar ik ze ongedecoreerd dan doe ik ze per vijf in zilverpapier.en dan in de kast.
Daarna gaan ze in van die bloemenfolie doorzichtig. En ze zijn nog nooit zacht geworden .
Ik vind net dat als ze lang in een gesloten doos zitten ze eerder die neiging hebben.
Het belangrijkste is eerder uit het direct zonlicht en niet in vochtige ruimtes

Dus ik verpak ze zeker niet hermetisch afgesloten.

Hier staat daar iets over

http://www.biw.kuleuven.be/persberichte … 070501.pdf

Alhoewel men daar het toch anders zegt.

4

Ja en de dames van tv..die schoonmaak miepen van "Hoe schoon is jouw huis ?" Die adviseren om een suikerklontje in de koektrommel te doen zodat de koekjes lekker vers blijven ;) Het proberen waar denk ik !

5

Ik ken wel het korstje brood in de zak taaitaai :D

Groetjes, Carin

6

bedankt voor de info....:thumb:

hier heb ik echt wat aan!

groetjes Charlene

7

suiker trekt vocht aan, zodat dat niet in de koekjes trekt! Dat is dus het nut van de suiker. Bij de broodkorst is het net andersom, daar verliest het brood zn vocht aan de taaitaai of pepernoten (neit de kruidnoten)

En inderdaad vind ik de no fail sugar koekjes de 1e dag het minst lekker!

8

Carin schreef:

Ik ken wel het korstje brood in de zak taaitaai :D

:D Ik ken wel van het korstje brood in een pan met spruiten als je aan het koken bent :D :D

9

nnicole1234 schreef:

:D Ik ken wel van het korstje brood in een pan met spruiten als je aan het koken bent :D :D

Huh... een korstje brood in de pan spruiten :think: nooit van gehoord... wat gebeurt er dan met je spruiten :D (of met je pan :lol: )

Groetjes, Carin

10

Wauw die bewaren dus wel echt lang ...dus kan ik met een gerust hart koekjes volledig afmaken een tijd  voor ik ze uitdeel. Dat geeft wel meer mogelijkheden om voor traktaties te zorgen EN taart EN .... :lol:
Bedankt allemaal !!!!

11

ik ga dat recept ook maar eens opzoeken.....wil zo graag ook eens koekjes decoreren..

groetjes Saskia
www.taartenmeer.nl

Hoi allemaal

ik wil toverstafkoekjes maken voor de verjaardag van m'n dochter en na het lezen van alle tips denk ik dat jullie me vast kunnen helpen.
* Hoe dik moet ik het deeg laten met uitrollen?
* HOE LANG EN HOE HEET IN DE OVEN? Met dikke koekjes moet het vast langer en minder heet, toch?
* Waar kan ik ze het beste mee decoreren, mijn dochter houdt erg van marsepein, maar de andere peuters vast niet.
* Heb houten koeklolliestokjes besteld, kan ik deze het beste meebakken, of niet?
* Welk koekjesdeeg recept kan ik het beste gebruiken?

Hoop dat jullie me kunnen helpen, heb wel al veel taarten gemaakt, en ook wel gewone koekjes gebakken, maar dit nog nooit gedaan.

Groetjes Annemiek

veel bakplezier, groetjes Annemiek

13

zwanenprinses schreef:

Hoi allemaal

ik wil toverstafkoekjes maken voor de verjaardag van m'n dochter en na het lezen van alle tips denk ik dat jullie me vast kunnen helpen.
* Hoe dik moet ik het deeg laten met uitrollen?
* HOE LANG EN HOE HEET IN DE OVEN? Met dikke koekjes moet het vast langer en minder heet, toch?
* Waar kan ik ze het beste mee decoreren, mijn dochter houdt erg van marsepein, maar de andere peuters vast niet.
* Heb houten koeklolliestokjes besteld, kan ik deze het beste meebakken, of niet?
* Welk koekjesdeeg recept kan ik het beste gebruiken?

Hoop dat jullie me kunnen helpen, heb wel al veel taarten gemaakt, en ook wel gewone koekjes gebakken, maar dit nog nooit gedaan.

Groetjes Annemiek

hoi Annemiek, ik ga even op jouw vragen antwoorden :

het deeg best een half uur in de koelkast laten liggen voordat je begint, uitrollen met bloem. goed dik laten, minstens een halve centimeter.
op een bakplaat in de oven, en blijven kijken, van het moment dat de randen bruiner worden, het midden van de koek is dus lichter, er uit nemen, want ze worden nog iets donkerder als ze uit de oven zijn. Ook niet te licht laten want dan zijn ze te wak.
als je ze dan uit de oven neemt, onmiddellijk de stok er in schuiven, heel voorzichtig of ze breken. De stok wordt dus niet meegebakken.(weet niet of het kan, ze meebakken)
ik zou ze niet met marsepein doen, vinden veel kindjes niet lekker, ik versier ze altijd met icing.

ik gebruik het peggy porschen recept maar met een beetje vanille essence er aan toegevoegd.

veel succes ermee!

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

14 Laatst bewerkt door karine (10-01-2008 21:13)

Ik ga die toverstafjes ook maken voor mn dochtertjes verjaardag en voor een collega haar dochtertje. Maar ik kan eerst nog flink oefenen want het is pas in juni,haha.
Ik dacht dat ik het verkeerd deed omdat de koekjes inderdaad een bruine rand krijgen ..niet dus. Ik let eigenlijk niet zo op de klok maar hou de koekjes zelf in 't oog ...als ze roepen "Heet heet het wordt te heet" dan haal ik ze eruit :lol:
Wilde wel nog iets weten ivm de tappitsletters op de toverstafjes. Laat je de letters drogen en met wat plak je ze er daarna op? Of maak je ze en doe je ze onmiddelijk op de koekjes (moet de icing dan nog wat nat zijn?)
Als het me wil lukken met die tappits want vorige keer kreeg ik er bijna geen enkele fatsoenlijk. Heb het geprobeerd met de tips van Lara maar dan zonder die cresco (wat is dat eigenlijk?). Als ik ze er al uit krijg is dat met een vies randje en bij het oppakken vervormen ze helemaal.