1

Onderwerp: macarons de paris: recept gevraagd

Heeft iemand een goed recept voor macarons de paris? Ik heb ze onlangs gemaakt en ze waren zo plat als een vijg. Vandaar dat ik maar zeg dat het recept misschien niet zo goed was in plaats van het te wijten aan mijn bakkunsten... ;) Hhahaaaaaaaaaa!

Groeten,
Evelyn

Wil je mijn website zien? www.koekentiene.net

2

Re: macarons de paris: recept gevraagd

welk recept heb jij gebruikt?

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

3

http://www.puregourmandise.com/index.htm

fantastische site voor onder andere macarons

4

Ziet er allemaal lekker uit maar ik spreek jammer genoeg geen frans dus de helft kan ik niet ontcijferen.

5

Karen,
is deze site onlangs van layout gewijzigd?  ik dacht dat ik hem al eerder gezien had, maar dan met bruin tinten...

6

euh... waw! Het water loopt mij alvast uit de mond. :9 Nu nog 'gewoon even maken'... hahahaaaaaaaaaaa :D
Het recept dat ik had gevonden kwam van de website van 'sweets at home, ik zet de link hier even
http://www.sweetsathome.be/receptenfiche2.aspx?id=7
De werkwijze is in ieder geval al helemaal anders. Bij het recept dat ik vond, moest je eerst een Italiaans meringue maken. Wel lekker, maar nogal omslachtig. Ook al zagen de macarons eruit als platte vijgen, ik heb niemand horen klagen over de smaak. Ik had ze gevuld met champagnecurd en eiwitbotercr

7

Volgens mij is deze nog steeds hetzelfde als een half jaartje geleden.
Mijn plan is om al die macaron recepten eens uit te proberen.
E

8

Laat je gaan Karen! Ik ben steeds bereid om te komen proeven... ;) Of om het van jou te leren natuurlijk... :Y

9

Nog even zeggen dat op deze laatste tien minuten mijn Frans geweldig goed vooruit gegaan is. Wat een fantastische site!!!! :Y

10

amai, het water loopt me hier serieus in de mond, hum, heb ik toch geluk, liggen hier nog twee van mijn heerlijke speculaasjes in mijn lade op het werk ;) , ... heerlijk recept van karen met eigen toevoeging ;)

11

sucre glace zou dat die dextrose suiker zijn die bij ijs gevoegd wordt of gewoon kristalsuiker ?

12

als ik het opzoek in het digitale franse van dale woordenboek kom ik uit op poedersuiker !!
nog meer woorden?

13

Volgens mij is dat gewoon peodersuiker...de suiker die je gebruikt om te glaceren ;)

14

O natuurlijk , ik zit hier helemaal in de war ! Ze heeft het ook over sucre en poudre en daarmee las ik dat verkeerdelijk als poederuiker ..... shame on me :O
Ik zit dat ook met een half oog te lezen alweer en terwijl nog ander dingen doen en vandaag lastige kinderen hier (of gestresste ouders waardoor ze lastig lijken) de kip of het ei

15

hmm ik kom een week geleden uit Parijs en heb daar lekkere macarons gehad maar wat zijn die dingen duur zeg (2,80 per stuk??? jemig) ik ga ze maar proberen zelf te maken!!

16

ik heb wel een goed recept voor macarons met kokos, laat maar weten als iemand interesse heeft

Als je vreugde wil vermenigvuldigen, moet je haar delen. (Pythagoras)

17

oooo wat zijn ze mooi! en wat lijken ze me lekker.....

18

Hai,

Kijk ook eens hier:

http://www.bakerella.com/tartelette-these-are-for-you/

Groetjes,

Renate

19

Hallo mensen,

Heeft er iemand al een bevredigend resultaat gehad met het maken van macarons?

Ik heb er gemaak, maar ze waren niet mooi egaal, vrij plat en vertoonde barsten vanboven... :/

groetjes

20

Op mijn computer heb ik de Google Toolbar en die  vertaald de website automatisch naar Nederlands.
Hij vertaald niet alles even goed, maar ik begrijp het zo wel beter.

Groetjes Bertie

21

Sinds kort ben ik ervaringsdeskundige..... :)

Ik heb ze geleerd te maken op een workshop die ik had gewonnen..Het blijkt trouwens een uitdagend koekje te zijn waar veel mee kan misgaan. Ik heb ze daar ook maar even twee keer gebakken :+

Ik was aan het experimenteren, en de eerste lading was ook plat en liep uit. Van sommige anderen bleken er ook barstjes in te komen of een lichte bruine verkleuring. Volgens de juf kwam het eerste door te veel kleurstof toevoegen (dus te vloeibaar beslag) en te veel mengen. De barstjes door niet genoeg mengen en de verkleuring door te lang bakken. Mijn tweede serie was mooi gelukt.

De 'voetjes' ontstaan door het laten drogen van de macarons voor het bakken. Ook moet je vaak een trucje toepassen om ervoor te zorgen dat ze loskomen van het bakpapier, zoals water op je werkblad voor je de lading met papier en al erop legt.

Onze juf (Tineke van Culinair Centrum Beverwijk) heeft het recept op het forum geplaatst ergens, ik zal het ook hier even neerzetten.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

22

Gepost door Monica:

onderstaand recept hebben wij die dag gebruikt en komt van tineke:

Macarons Basisrecept

Ingredienten

100 g poedersuiker -->goed gezeefd
100 g amandelpoeder -->goed gezeefd
100 g castormelis
40 ml water
80 g eiwit
kleurstof

Bereiding

Meng het amandelpoeder en poedersuiker tot een fijne broyage.[in een bakje met een spatel goed beiden mengen]

Kook de castormelis en het water tot 110 °C [siroop]
Klop ondertussen de helft van het eiwit bijna stijf.
Giet de siroop terwijl de mixer draait gelijkmatig erbij. Mix tot de schaal koud aanvoelt.
Meng de andere helft van het eiwit met de broyage tot een pasta.
Spatel eventuele kleurstof door de pasta
Spatel eerst 1/3 van het schuim goed door de pasta en daarna de rest.
Spuit de macarons op bakpapier en laat ze 1 uur drogen.
Bak ze dan pas af in een oven van 145  °C in ca 15 minuten
Eenmaal uit de oven verwijder de macarons met bakpapier en al van de bakplaat en laat ze afkoelen op een iets nat gemaakte oppervlakte.

Veel voorkomende fouten.
De oven is te heet;  lichte gekleurde macarons zullen verkleuren en/of scheuren
De pasta is te ver doorgeklopt; veroorzaakt platte en doffe macarons
De massa is niet goed gemengd; de macarons zullen scheuren.
De macarons zijn niet voldoende gedroogd; de macarons zijn te ver gerezen.

lekkere Vullingen
Framboos Jam—Ganache—Creme au Citron—Caramel of  Botercrème

gepost door Tineke:

Reactie op het maken van de broyage.
Amandelpoeder bestaat echt 
Als je hele (gepelde) amandelen gebruikt is het verstandig om die samen met de poedersuiker te vermalen. Als je alleen de amandelen maalt kan het gebeuren dat de amandelen te warm worden en dan ontstaat er een pasta (oftewel (amandel(pinda)kaas). Gelijke delen suiker en amandelen noemen we in de patisserie "broyage". Broyage wordt ook gebruikt bij het bakken van amandelbiscuit (Jaconde biscuit). Goed resultaat behaal je ook met geschaafde amandelen.

Amandelmeel wordt verkocht bij de groothandels zoals de Sligro (op de notenafdeling) en ook in Natuurwinkels.
Amandelmeel of amandelpoeder is al fijn vermalen maar hetzelfde resultaat bereik je ook door zelf amandelen te vermalen.

Castormelis is extra fijne suiker. De term wordt in de patisserie en bij bakkerijen gebruikt. Alternatief in de supermarkt is extra fijne tafelsuiker (Van Gilse) of bij de groothandel automatensuiker.

De broyage altijd na het malen nog goed zeven, grote korrels niet door de zeef drukken maar weg gooien. Gezeefde broyage nawegen en evt. aanvullen tot 400 gram.

groetjes en succes met bakken!
Tineke

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

23

Ik heb op het forum ook een macaron- recept geplaatst; dat van tartelette. Bij mij nog niet mislukt en iedereen vindt het ontzettend lekker :Y
Moet je maar even de zoekfunctie gebruiken  ;)