1

Onderwerp: taart strak bekleden lukt redelijk, maar de onderkant lukt nooit

Een taart strak bekleden gaat me wel redelijk af, maar ik hou aan de onderkant altijd kleine kreukjes over en mn taart staat ook nooit helemaal plat op zn plateau (omdat de bovenkant altijd met een bolling eindigt na het bakken) dus ik heb altijd kiertjes aan de onderkant en kleine kreukjes daarboven zodat ik altijd met randjes en dingetjes moet afwerken.

HEEFT IEMAND TIPS ?????

(en een stukje afsnijden van de onderkant, ben bang dat ik (ook met taartzaag) niet recht snij en het enorm gaat kruimelen)

Alles goed???? nee 3 fout

2

Re: taart strak bekleden lukt redelijk, maar de onderkant lukt nooit

Ik snij als er een bolling is wel altijd de bovenkant eraf, gewoon met een broodmes die heeft zo'n lang heft of als de bolling klein en ingedeukt is met de taartsnijder. Gaat redelijk goed.
Voor de plooitjes onderaan: elke keer een stukje van de lap marsepein optillen, beetje glad strijken en dan langzaam met je handpalm langs de zijkant van de taart en zo strijk je ook de kleine plooien weg.
Er is ook ergens op youtube een filmpje van dat gladstrijken aan de onderkant (ook wel eens hier gepost bij websites). kan zo gauw niet vinden, misschien Tom Poes wel :D ;). Maar iig in dat filmpjes zetten ze de taart iets hoger op een blik of zo, zodat je makkelijker de onderkant kan glad strijken en op sommige plaatsen weg snijden. Ik heb het nog nooit gedaan omdat het me wel lukt, maar leek me anders ook wel handig. Hoop dat je hier wat aan hebt.

De Taartatelier en workshopruimte in Deventer, Zutphen, Apeldoorn en Raalte (Lettele, spanjaardsdijk 92B). http://www.zoetenzodeventer.nl. en  https://www.facebook.com/ZoetenZoDeventer

3

grote tip : ga eens een workshop bij wendy doen ;)
die leert het je hoe het perfect kan! :D

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

4 Laatst bewerkt door lune (05-01-2008 13:37)

* lune voegt wendy toe aan haar steeds groter wordende workshops to do lijstje :D *

5

Ik vind die bolling juist altijd zo handig, omdat ik daar de marsepein zo mooi onder het randje kan frotten, en hij dus 9 van de 10 keer mooi afgewerkt is van onderen.
En ik denk toch dat oefening, kunst baart hoor, lekker veel bekleden !!!!!!
Enne misschien tot ziens bij Wendy !!!! hahahhahah

Als het pad der vriendschap niet regelmatig wordt betreden, groeit het dicht.

6

Die bolling moet je juist laten zitten!!!!! Mits niet te hoog dan.

Tip: snijd je marsepein na het bekleden niet te strak tegen de taart aan af. Je taart moet overigens wel op een kartonnetje staan. Als je 2 mm marsepein over houdt, vouw je dat onder je taart weg. Zet de taart op een draaiplateau, neem een aardappelschilmesje en "duw" met de niet-snijkant van het mesje het kleine randje marsepein onder de taart, terwijl je je plateau draait.
Pffff klinkt ingewikkeld, maar is simpel. Je zou het eigenlijk moeten zien.

Wat ook een manier is, is met smoothers rechtop de lijnen om te snijden markeren. Dan is het nooit te kort. Maar aangezien ik geen smoothers heb (en ze ook niet nodig heb) doe ik het dus niet zo.

Groetjes, Carin

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

7

ik snap m, want dat doe ik dus, met mn smoother lijntjes markeren, iets groter snijden (ben namelijk wel bij marianne op workshop geweest :D) en het eronder wiebelen, maar ik blijf maar kreukjes houden waar ik niet vanafkom en ik blijf maar denken dat ik toch iets niet helemaal goed doe, en de boel dus met randjes moet verbergen O-)

8

Inderdaad, bij wendy leer je dat echt wel goed.

9

Heel veel geduld is de truuk hoor ;)

Ik denk dat je met heel veel geduld er aan begint en dan als je bijna klaar bent het net (misschien ongemerkt) even iets te snel wil doen en dan komen er kreukeltjes...

Blijven optillen en vlak strijken..helemaal tot de taart helemaal bekleed is met een schootje van een paar cm eromheen...die paar cm ligt dan mooi vlak op de ondergrond

10

Ik lees mee :). Soms lukt het bij mij vlekkeloos, maar soms ook niet :D.

Dat optillen en strijken wordt bij mij een grote kliederboel, dan heb ik de botercr

www.detaartentantes.nl
Workshops en webshop taartdecoratie. Ook afhalen in Zwolle en Elburg!

11

http://atecousa.net//learn/satin-ice-tu … -cake.html

Hier kun je zien hoe het gebeurd. En zo kreeg ik het redelijk glad.

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

12

Sigrid schreef:

Dat optillen en strijken wordt bij mij een grote kliederboel, dan heb ik de botercr

13

hij is gelukt, geen kleine kreukels, alleen 2 mm boven de afgesneden rand wat kleine gleufjes horizontaal (omdat mijn taart toch niet helemaal met zn voetjes op de grond staat :D) maar hij ziet er lekker strak uit, ik zou het met een sugarshaperlijntje kunnen verhelpen zo klein is het

Berichten [ 13 ]

Pagina's 1

Log eerst in inloggen or registreren om te reageren

DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bekleden » taart strak bekleden lukt redelijk, maar de onderkant lukt nooit