1

Onderwerp: Ouwel vraagje

Hello Ladies (en enkele gents...)

Even een vraagje, ik heb het verzoek gekregen om voor de buuf een taartje te
maken zonder suiker, wel met zoetstof, maar suiker word ze naar van......
Nu had ik bedacht om een slagroom taart te maken en die dan te decoreren met
een ouwel maaaaaaaaaaaar :

1- zit er suiker in een ouwel ????
2- hoe "plak" je die op een taart ?
3- Kan je daar ook eventueel de zijkanten van de taart mee bekleden
    dus is het buigzaam ????????

Dank alvast !!!!!

Als het pad der vriendschap niet regelmatig wordt betreden, groeit het dicht.

2 Laatst bewerkt door Carin (03-01-2008 11:52)

Re: Ouwel vraagje

1. of er suiker in zit weet ik niet, ouwel is rijstepapier maar misschien gebruiken ze wel suiker bij het maken van de vellen.
2. je plakt een ouwel met piping gel, dat zit bomvol suiker, je kunt ook plakken met gezeefde abrikozenjam maar dat is niet echt een succes en het zit ook vol met suiker.
3. het is wel iets buigzaam, er bestaan dunne en dikke vellen, ik print alleen op de dikke, die zijn niet erg buigzaam (wel een beetje), hoe buigzaam de dunne zijn weet ik niet. Ikzelf heb nog nooit ouwel op de zijkant van een taart geplakt.

Maarre... hoe wil je een slagroomtaart opspuiten zonder suiker. De suiker maakt juist je slagroom stevig. Met zoetstof loopt je slagroom erg snel weg.

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

3

Als ik zie hoeveel suiker ik overal voor gebruik voor taarten, lijkt het me haast onmogelijk om een taart te maken compleet zonder suiker.
Zoetstof is toch anders lijkt me.

4

Ik heb ook nog geen idee, maar dan valt de piping gel dus al af, jammer hoor.
En tuurlijk is zoetstof anders dan suiker, maar ja de buuf is niet anders gewend, dus
ze zal er niet om geven dat het anders smaakt dan met suiker.
En dat van die slagroom, ik ga wel eerst wat testen denk ik van te voren........
ik kan de taart eventueel ook vullen met gele pudding met vruchten ofzo..........

Ja het zal niet makkelijk worden, maar ik vind het wel een uitdaging !!!!!

En zo'n ouwel plak je echt alleen met piping gel of abrikozen jam ?????

5

Als  je je kapsel  met zoetstof maakt dan kan je best wat bakpoeder toevoegen. En ik heb wel eens slagroom met zoetstof gemaakt. Viel wel mee. Maar ik deed er wel klopfix doorheen. Misschien zelfs wat gelatine toevoegen voor extra stevigheid? Voor de zijkant kan je misschien suikervrije hagelslag gebruiken?
Als je de randen van de ouwel opspuit met slagroom kan je 'm misschien "droog" op de taart leggen? Of op het allerlaatst erop leggen? of plakken met suikervrije chocopasta? Alleen schijnt dat misschien weer donker door........

Suikervrij blijft een moeilijk ding. Probeer anders eerst te achterhalen wat ze wel mag dan alleen zoetstof. (bv fructose, dextrose) Het hangt er maar net van af waarom ze geen suiker mag. Mijn zoontje mag bv geen suiker en geen sap, maar wel dextrose. Daar kan je dan een hoop mee doen, maar ook veel niet helaas.... :S
Met fructose schijnt wel veel te kunnen.

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

6

OW da's een goeie ja, ik zal eens aan haar man vragen, want het meot een verrassing blijven voor de buuf, of ze wel dextrose of fructose verdraagd....

Bedankt voor het meedenken !!!

7

als je  een taart bakt met zoetstof moet je wel de vloeibare gebruiken en niet de poeder. slagroom met poederzoetstof gaat heel goed. eventueel een zakje slagroomversteviger er door heen.
vullen kan misschien met vruchtengelei (gelatine met bijvoorbeeld light vruchtensap). kijk eens bij de zonnatura producten. of slagroom met speciale koekjes( a la bokkepootjes).

8 Laatst bewerkt door Carin (03-01-2008 13:57)

De standaard gele room(poeder) daar zit ook suiker in!

Met fructose kun je wel een heleboel trouwens. Je hebt er alleen meer van nodig dan van gewone suiker. Maar dat zal haar man dan wel weten, die verhoudingen, neem ik aan. Uit mijn hoofd (oeps :D ) is het

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

9

Fruitsuiker kan ze wel hebben, dus dan word het al makkelijker met fructose :D
Hihi wat een gepuzzel, maar ik hoop zo dat het lukt, ze heeft namelijk al 11 jaar
geen taart meer gegeten.......................

10

Carin schreef:

De standaard gele room(poeder) daar zit ook suiker in!

Met fructose kun je wel een heleboel trouwens. Je hebt er alleen meer van nodig dan van gewone suiker. Maar dat zal haar man dan wel weten, die verhoudingen, neem ik aan. Uit mijn hoofd (oeps :D ) is het

11

Carin schreef:

If life gives you lemons, make lemoncurd.

Berichten [ 11 ]

Pagina's 1

Log eerst in inloggen or registreren om te reageren

DeLeuksteTaarten.nl Forum » Decoreren » Ouwel vraagje