1

Onderwerp: smelten fondant

Hallo allemaal,

Ik heb pas een piratentaart gemaakt en bekleed met fondant. Helaas bleek de volgende dag de fondant helemaal was uitgelopen...drama dus. Gelukkig heb ik hem nog een beetje kunnen fatsoeneren, maar vrolijk werd ik er niet van. Nu lees ik overal dat je fondant met een klein beetje water aan elkaar kunt plakken. Hoe kan het dan dat bij mij alles is doorgelopen, gewoon teveel water gebruikt of????

Ohja hij stond in de koelkast....

Help, want ik ga van de week een cars taart maken en dan wil ik niet weer tegen hetzelfde probleem aanlopen..

Gr Mandy

2

Re: smelten fondant

Heb je hem toevallig ook in een luchtdichte doos bewaard? Ik was gisterenavond ook zo slim :nooo om mijn beklede cupcakes in een luchtdichte doos te doen. De marsepein kan daar iets beter tegen als fondant :S. Vocht wat in de cakejes zit kan niet weg en gaat trekt dus in het fondant.Dus mijn fondant was nu ook al heel erg aan het glimmen.
Fondant bestaat dus nagenoeg bijna helemaal uit suiker. Suiker heeft de eigenschap om lekker vocht aan te trekken (zie suikerklontje in thee). De suiker lost dan op en verliest zijn stevigheid. En daardoor gaat je fondant dus 'uitlopen'.
De volgende keer het beste in een kartonnendoos in de koelkast  Dat scheelt al heel veel. Ik heb mijn koelkast op 1 staan (maar heb dan ook

Groetjes van Carina
http://www.taartwerk.nl

3

Ehhh...hij stond gewoon op een glazen plaat in de koelkast en dus niet afgedekt, kan dit kwaad dan??

Ik heb ook ergens gelezen dat ik geen banketbakkersroom meer moet gebruiken (omdat daar teveel vocht inzit) maar botercreme, dus dat ga ik in ieder geval maar doen....

4

vullen kan je wel met bbr, maar afsmeren zou ik zeker niet doen ivm veel vocht

Alles goed???? nee 3 fout

5

Zeg dat gelijk! Dat is dus het probleem geweest, bbr is te vochtig, daar gaat inderdaad je fondant van smelten.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

6

Ok dan, hoop dat het nu beter gaat. Maar ik kan dus wel mijn fondant aan elkaar plakken met een klein beetje water?

En kan de taart onafgedekt in de koelkast, of moet het persee in een speciale doos?
Ik heb al niet zo'n grote koelkast en met een verjaardag staat ie al helemaal afgeladen!

Ik maak de taart meestal de avond van te voren, dan is het toch beter om hem in de koelkast te bewaren?

Zo weer een paar vragen erbij. Het moet dit keer echt de mooiste taart worden!!

Bedankt voor jullie hulp!
gr Mandy

7

1. ja, maar doe t met een kwastje
2. hoeft niet in een speciale doos hoor
3. ligt aan de vulling, maar iets met slagroom is beter in de koelkast

we gaan je taartje bekijken in de SOWOFF  BA`N BENI1QEU (KIND OP HET TOETSENBORD :S bekijken :lol:

Groetjes van Carina
http://www.taartwerk.nl

8 Laatst bewerkt door Taartje (30-12-2007 15:16)

Ik bewaar alle taarten ( de 5 taarten met fondant die ik tot nu toe in mijn beginners-stadium heb gemaakt ) gewoon in de koelkast, ik vind een iets koelere taart gewoon wat lekkerder/frisser.
De mensen aan wie ik taarten heb gegeven hebben hem ook in de koelkast gedaan ( 2x zat er iets met slagroom in, en de andere keren niet ).

Het fondant werd een h

9

Bedankt voor jullie tips, ik zal hem zeker tonen (als ie mooi geworden is natuurlijk!!)

Gr Mandy

10 Laatst bewerkt door Mare (29-01-2008 10:53)

Hallo,

Ook de taart (van chocolade fondant) is gaan plakken aan de zijkant. Ik heb de taart direkt uit de koelkast gehaald en in plastic op het aanrecht gezet. Kan het op deze manier nog "drogen"? Ik moet namelijk de taart nog decoreren.
Alvast bedankt voor jullie tips!
groetjes, mare

11

Laat die maar rustig op temperatuur komen en dan droogt dat helemaal op.