Onderwerp: [how to] flestaart
Ik heb de foto's ergens in mijn archief gevonden en de howto van Lynneke weer geactualiseerd. (M.)
Zo voor de feestdagen heb ik een how to gemaakt van de flestaart (zie: flesje voor wijnliefhebbers)
Het kratje ben ik nog niet aan toegekomen, maar die is ook vrij recht-toe-recht-aan. Ik heb er wel een korte beschrijving van het kratje bij gedaan.
Nodig:
- ca. 300 gram marsepein + nog wat extra
- mesje
- kleurstof groen, bruin en zwart
- sparkle dust
- kwast
- glas/ronde uitsteker
stap1
Bak een rechthoekige cake/biscuit.
Cake is stevig en veel makkelijker te vormen dan biscuit, maar qua smaak is biscuit natuurlijk veel lekkerder.
Voor deze how to heb ik een chocoladebiscuit genomen omdat deze net even wat steviger is als een gewone biscuit. Maar wel heel lekker!
stap2
Snijd de cake in nette plakken van gelijke dikte. Druk dan uit de plakken halve cirkels (hele kan natuurlijk ook als je cake hoog genoeg is) met een glas of een ronde uitsteker.
Ik heb hier een glas gebruikt met een diameter van 8 cm. Doe dit met ongeveer 2/3 van alle plakken.
stap3
Druk uit de laatste plakken halve cirkels die steeds iets kleiner worden door een kleiner gedeelte van het glas/uitsteker te gebruiken. De laatste 3 a 4 cirkels worden even groot. Zo krijg je een mooie aflopende vorm voor de hals van de fles.
stap4
Snijd dan de zijkanten van de kleinere cirkels eraf. Steeds een iets kleiner stukje afsnijden aan beide kanten. De 1e paar cirkels worden weer allemaal even groot.
stap 5
Dan voor de ‘finetuning’. Zet een mesje schuin tegen de cake bij de kleinste stukjes onderaan. Snijd voorzichtig schuin naar boven richting het dikkere gedeelte van de fles. Doe dit voorzichtig, beter eerst te weinig afsnijden dan gelijk teveel. Snijd totdat je een mooi gelijk oplopende hals hebt.
stap6
Plak dan alle plakken aan elkaar met een lekkere, maar stevige vulling (anders loopt je vulling er zo uit)
Ik heb hier botercreme met wat Nutella gebruikt
stap7
Besmeer dan ook de buitenkant van de cake met een dunne laag botercreme. Zorg ervoor dat de botercreme makkelijk smeerbaar is. Deze laag hoeft nog niet volledig dekkend en glad te zijn.
Zet de taart 5 a 10 minuten in de koelkast om de botercreme stijf te laten worden.
Haal de taart er dan uit en smeer nog een laagje botercreme erop. Dan de taart weer in de koelkast zetten voor 5 a 10 minuten. Haal de taart er weer uit en smeer de botercreme glad met een mes dat je hebt verwarmd in heet water.
Is de taart nog niet helemaal glad herhaal deze stap dan nog een keer.
Mijn taarten zien? -->Crystal's creaties