1

Onderwerp: Vraagjes over zelfgemaakte MARSEPEIN..?!

Ik heb gisterenavond zelf marsepein gemaakt...
recept als volgd:

100 gr boter (blue band)
250 gr poedersuiker (moest 300 gr zijn, maar de poedersuiker was op! impuls om het te gaan maken!!)
4 eetlepels tarwebloem
paar druppels sinaasappelessence (ipv amandel ivm allergie daarvoor)

de smaak is echt sinaasappel, wel lekker, het ziet er wel uit als marsepein, beetje beigekleur, maar als ik het ga kneden, wordt het een beetje korrelig, en als ik er een figuurtje van probeer te maken, breekt het snel af...zou dat door die 250 gr poedersuiker komen, of moet ik er juist meer boter bijdoen om het soepeler te krijgen?

hoe bewaar ik de marsepein? het zit nu in een plastic doosje, buiten de koelkast..

hoe kan ik het kleuren? liefst met bietensap, wortelsap e.d. maar hoe krijg ik daar de kleurstof van/uit? is dat een paar druppels..??

als ik het goed begrijp, kan marsepein ook echt als bekleding van een taart, hoeveel moet je dan gebruiken?

ik hoop dat dit onderwerp hier op zijn plaats is, met de zoekfunctie kreeg ik geen gerichte antwoorden op deze vragen...!

2

Re: Vraagjes over zelfgemaakte MARSEPEIN..?!

Ik heb totaal geen ervaring met het zelf maken van marsepein, maar je zou denken dat er meer vettigheid doorheen moet om het soepeler te maken. Met kneden zelf wordt 'ie ook niet soepeler?

Marsepein kun je buiten de koelkast bewaren in een luchtdicht doosje. Ik doe de marsepein zelf ook altijd nog in vershoudfolie (en dan in het bakje).

Met kleuren met natuurlijke kleurstoffen heb ik geen ervaring, het lijkt me een kwestie van uitproberen. Heel zuinig aan beginnen met kleuren en steeds iets toevoegen.

Je hebt 400-500 gram nodig om een ronde taart van 20-24 cm te bedekken. Zelf ga ik altijd aan de veilige kant zitten en neem dus 500 gram, liever teveel dan net te weinig.

3 Laatst bewerkt door Babs (21-12-2007 11:07)

Ik ken dit recept helemaal niet, waar zijn de amandelen?????? Die behoren toch in marsepein te zitten? Is dit het recept voor mensen met een allergie waarschijnlijk dan? Kan me er totaal geen voorstelling van maken hoe het er nu uitziet en wat je er mee kan doen als ik eerlijk ben. Advies kan ik dus ook niet geven aangezien ik dit helemaal niet ken.
Hopelijk is er iemand anders die je kan helpen, en dan lees ik graag mee. Leer graag nieuwe dingen ;)

4

gebruik even de zoekfunctie, een tijdje geleden liep hierover een topic en wat ik onthouden heb is dat je zeker GEEN bloem erin mag doen ...

veel succes!

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

5 Laatst bewerkt door kids4co (21-12-2007 11:44)

Babs, er staat tussen haakjes bij dat er inderdaad vanwege allergie amandelen zijn uitgelaten, dat is het probleem: mijn dochter van 4 jaar is allergisch voor noten,
en daar hoort helaas de amandel bij...vandaar dit zelf gepruts...anders had ik in de webshop allerlei kleurtjes wel besteld..maar goed, de tip om de bloem eruit te laten werkt waarschijnlijk wel, het is nu te droog, en dat zou goed door de bloem kunnen komen, dus op naar de winkel om nieuwe poedersuiker!!

Katleen, als ik marsepein bij de zoekfunctie intoets, krijg ik door de honderd pagina's...weet je misschien hoe ik gerichter kan zoeken?

bedankt voor jullie tips..! zo zijn er alweer een paar vraagjes opgelost!

6

Als je kindje een notenalergie heeft is fondant dan niet makkelijker dan zelf kliederen met marsepein? (overigens heb ik het wel eens met amandelen gemaakt, maar daar was ook niets mee te beginnen :D)
Ik weet niet hoor, ik heb geen last van allergieen in mijn omgeving, dus ik heb er geen verstand van (overigens moet ik binnenkort wel voor iemand een eivrije taart maken, dus ik lees aandachtig mee)

Alles goed???? nee 3 fout

7

Op zo'n rare dag als vandaag moet je toch wat, dus ik heb even voor je gezocht; Katleen bedoelt o.a. dit topic: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=15309

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

8

ik ben zelf ook wel eens bezig geweest, maar het is echt een getob! Echt "lekker"krijg je het toch niet! Het smaakt niet super en het boetseert ook niet goed. Misschien toch fondant?

succes!

9

Hoi allemaal,
ik heb het topic gelezen, en denk dat ik m'n probeersel snel weggooi!
M'n man loopt er al iedere keer van te snoepen...en hij vond het erg lekker!
Dus de smaak is wel goed, maar vanwege de bloem..toch maar niet meer van eten.

Bij Bakken & Vullen heb ik onder de link: Bakken en allergie ook een aantal vragen gesteld o.a over fondant..ik kan er niet echt wegmee, vandaar dat ik zelf marsepein wilde proberen..

wat is trouwens het verschil tussen fondant en rolfondant??

k'begrijp er even niets meer van...?! want kan je dan ook die versieringen van fondant maken?