1

Onderwerp: Koopmans cakemeel, welke springvorm?

Ik ga vanavond een cake maken met Koopmans cakemeel. Op het pak staat dat je met 1 pak cakemeel 2 cakes kunt bakken. Nu is mijn vraag, welke maat springvorm moet ik gebruiken voor 1 cake? Vaak gaan ze volgens mij namelijk uit van een rechthoekige cakevorm, maar ik wil dus een ronde springvorm gebruiken. Op het pak staat dat je een cakevorm van 25 -30 cm moert gebruiken (voor 1 cake neem ik aan). Zou ik dan een ronde springvorm van 24 cm kunnen gebruiken?

Ook las ik dat iemand , in plaats van de melk die in het recept staat op het pak, een extra ei toevoegt. Wat is het verschil?

2

Re: Koopmans cakemeel, welke springvorm?

Hoeveel cake mix zit er in het pak?
Ik heb van de week 400gr cake meel  (1 pak van de c1000) gebruikt voor een bakblik van ongeveer 20cm doorsnee. De taart werd lekker hoog.  Ik denk dat je voor een springvorm van 24cm 600gr cakemeel nodig hebt.
Sorry over de melk en het ei kan ik je geen antwoord geven

groetjes Francisca

3

Ik doe altijd een extra ei ipv melk. Je cake wordt dan wat luchtiger.
Ik doe dat meer noodgedwongen want behalve als het vriest buiten (nu dus :D ) heb ik nooit melk in huis. Als het vriest heb ik wel melk in huis maar dan nog doe ik een extra ei in de cake.

Ik denk dat je maar een vormpje van 20 cm ofzo kan gebruiken voor een half pak. Weet het niet zeker hoor want ik bak nooit grote cakes. Ik gebruik de Koopmans altijd voor cupcakes. Maar zoveel is het nou ook weer niet als je een half pak gebruikt.

Ik zou gewoon het hele pak maken, en de vorm die je wilt vullen. Dan kijk je gewoon hoeveel je overhoudt. Kun je er altijd nog een kelintje bij maken of cupcakes erbij.

Groetjes, Carin

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

4

Ik had laatst cake gebakken met fijne cakemix van Koopmans. Daar stond op dat je minimaal een 2 liter bakblik moest hebben.
Voor een 28 cm heb ik 2 pakken gebruikt, en voor 24 cm 1,5. Voor de 20 cm (allemaal rond trouwens) heb ik 1 pak gebruikt en dat ging allemaal prima (soms moest ik noodgedwongen de beslagkom uitlikken maar dat vond ik niet zo h

Mijn website: Presentaart

5

Ok, als je 1,5 pak gebruikt voor een vorm van 24 cm, doe je dan alle ingredienten maal 3? Op het pak staat namelijk de bereiding voor 1 cake (=1/2 pak cakemeel). Dus als je 1,5 pak gebruikt moet je dan 3 keer zoveel nemen van alle ingredienten? Dus 600 gram boter, 600 gram suiker, 9 eieren etc.? Wel raar want bij het recept van mijn witte chocoladecake gebruik ik voor twee springvormen van 23 cm 225 gram bloem, 175 gram suiker, 115 gram boter en 3 eieren. Dus dat is voor twee bakblikken en dat zijn veel kleinere hoeveelheden van alle ingredienten dan als ik Koopmans zou gebruiken voor twee bakblikken van 23 cm....het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe vol jullie je bakblikken doen. Mijn 23 cm bakblik was ongeveer gevuld met 2 cm beslag voordat het de oven in ging. Ik ga gewoon eens per springvorm 1 pak cakemeel aanhouden...denk ik. Het wordt de basi voor een taart met laagjes (vulling ertussen) dus zo hoog hoeft elke cake niet te worden, alleen hoog genoeg om in twee lagen te snijden.

Dit staat er op het pak cakemeel van Koopmans:
Benodigdheden (voor 1 cake):
250 g Koopmans Cakemeel (½ pak)
200 g roomboter of margarine
200 g suiker
3 eieren
50 ml melk (4 el)
(alles op kamertemperatuur)

Extra nodig:
cakevorm van 25-30 cm (minimaal 1,5 l)
mixer met garden

6

Ik doe altijd meer dan 2 cm beslag in een vorm.
Je kan een pak maken en dan eerst de ene vullen en dan zie je vanzelf of je voor de 2e voldoende over hebt.
Waarom maak je eigenlijk een taart van cakemeel? Biscuit wordt veel luchtiger, zeker handig als je nog wilt gaan vullen.
Bij anderhalf pak dan moet je inderdaad 3 keer de ingredienten nemen. Die 3 eieren bv zijn voor een half pak.

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

7 Laatst bewerkt door mascha (19-12-2007 11:29)

nee, dit was een ander pak!
Dit pak was maar voor 1 cake, dus 1,5 pak is bij jou dan 3 kwart pak!!!

Jouw cakemix is dus voor 1,5 liter.
Als je een cake wilt maken in een springvorm van 24 cm, is dat, afhankelijk van hoe hoog je de taart maakt, ongeveer 2,5 liter.

Ik weet niet welke taart je wilt maken, maar als je 26 cm doet, dan kan je gewoon voor 2 cakes maken, dus het hele pak en alle ingredienten die daar staan x2.

8

Ok, ik ga het straks proberen :-).
De reden dat ik cake maak en geen biscuit is omdat ik persoonlijk cake lekkerder vindt :-D. Ik had de hele taart al 1 keer gemaakt (maar dan met het originele recept voor witte chocolade taart) en die smaakte heerlijk, ook met de vulling. Ik had deze taart ook laten proeven door enkele mensen en hij viel erg in de smaak.
Het punt is nu alleen dus dat ik een iets hogere cake zou willen, dus vandaar dat ik daar nog eens mee ga experimenten ;-). Maar zelfs als hij wat platter is, smaakt hij wel prima duss.....niks te verliezen! Maar als je hem in lagen wil snijden wordt het gewoon wat mooier als je wat dikkere cakes hebt.

9

Als je het hele pak gebruikt voor een 26 cm wordt -ie redelijk hoog denk ik hoor, maar anders neem je inderdaad de 24 cm, dan weet je z