1

Onderwerp: Bakken En Allergie

Topic is gesplitst uit dit topic van Riteke:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … 96&p=1

Hoi allemaal, Ik ben nieuw op deze site...het ziet er allemaal zo heel erg leuk uit!!
Complimenten, hoor!!

Ik zou er ook wel aan willen beginnen, maar...zit met een aantal lastige allergie

2

Re: Bakken En Allergie

Ik heb weinig ervaring met bakken voor allergische kinderen, maar weet wel dat in plaats van marsepein je gebruik kunt maken van rolfondant, daar zitten geen noten in.

(en met deze reactie van mij op jouw berichtje staat je topic ook in de 'recente berichten-lijst', omdat ik hem gesplitst heb, komt-ie daar niet automagisch in te voorschijn, kom ik net achter..)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

In Blue Band zit toch wel melk???
En in kant en klare koekjes en appeltaartmix zit volgens mij altijd gluten. Of is die van de c1000 een speciale glutenvrije?

Ik gebruik Wajang. Maar ik weet eigenlijk niet of daar soja in zit. Ipv ei rijst een cake ook goed met bakpoeder. Ria heeft een goed kookboek voor allergien. Misschien kan je haar eens vragen. Staan ook glutenvrije recepten in.

Succes ermee!!!
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

4

hoi Mirjam,
Marte volgt nog geen gv dieet, dus de appeltaartmix is met gluten,
maar mag ze nog gewoon, en daar maak ik ook de koekjes van, dus geen kant-en-klaar koekjes!

En ja, in Blue Band zit melk, maar ik heb hier in de buurt geen winkel waar ze Wajang verkopen,(ken het nu ook alleen maar van horen zeggen, dus weet geen ingredie

5

In Bleu Band vloeibaar zit geen melk (wel soja, maar dat is waarschijnlijk sojalecitine en daar horen dan geen sojaeiwitten meer in te zitten en dat is voor de meeste allergieen geen probleem) dus dat zou ook een goede optie zijn. Als je voor een taart biscuit deeg gebruikt is het helemaal makkelijk omdat er geen boter in zit.
Vullen met jam, vlaaivulling of zelfgemaakte botercreme.
Alleen gebruik je hier wel eieren in dus voor je oudste nog steeds de appeltaart.

6 Laatst bewerkt door lune (13-12-2007 22:57)

Hier heb je een engelse site met recepten voor (tegen/over???) alergieen:
http://www.baking911.com/recipes/index_specialdiets.htm

misschien kan je hier wat vinden wat voor alle kinderen eetbaar is?

Het lijkt me hoedan ook ontzettend lastig al die allergieen en ook nog eens verschillende en alle kinderen (vooral voor de kinderen lijkt het me lastig, zeker omdat er in de omgeving/school etc zoveel snoepjes en koekjes etc rondgedeeld worden.
Ik hoop in ieder geval dat je wat kan vinden op de site en anders hebben ze wel een heleboel andere informatie en howto's over taarten maken

Alles goed???? nee 3 fout

7

Misschien kun je Ria anders even aan e-mail sturen met je vragen?

Ik wens je in elk geval heel veel succes!

8

Hoi

Ons zoontje heeft ook een melk/melkeiwit/lactose nez allergie. Kan niet oordelen over de andere zaken, maar ik vind het nogwel te doen. Ik gebruik de ruitjes boter, deze is melk vrij en nog goedkoop ook. je kunt boekjes bestellen speciaal afgestemd op jouw allergie, deze kosten dacht ik 12,50 euro en deze staan boordelvol met merkartikelen die vrij zijn van die stoffen waar je allergisch voor bent. Echt een aanrader.

Er zijn veel recepten die melkvrij zijn(mints je natuurlij de juiste boter gebruikt) en er zijn ook vast recepten zonder ei. Wil wel eens voor je neuzen tussen mijn recepten, mail me maar als je dit wil

Groetjes Sandra

9

Hoi iedereen!

Bedankt alvast voor het meedenken, maar Sandra, recepten zonder ei zijn moeilijk te vinden, ik vind dat in ieder geval wel...!
als er geen ei in moet, dan zit er wel een andere allergeen in...melk vervangen kan door water, maar als je het ei ook moet gaan vervangen en vanille, e.d dan blijft er, zo is mijn ervaring, niet veel over! De smaak moet namelijk ook wel wat zijn!!
Ik zou het zeker op prijs stellen als je tussen je recepten wilt zoeken voor me...

Ik heb nu op advies van een natuurwinkel vanmiddag wijnsteenbakpoeder gekocht,(waarschijnlijk hetzelfde als bakpoeder?)
als vervanger van ei in taarten en gebak, e.d maar moet het nog uitproberen..ook de hoeveelheid! Misschien hebben jullie er een handigheidje voor?!

Wat is ruitjesboter?? Ik heb er nog nooit van gehoord namelijk,
misschien speelt het mee dat ik in Zeeland woon, daar heb je niet veel aparte zaken,
ik vind dat er midden in het land meer speciaal zaken zitten, vooral omdat ik hier lees over kookwinkels,e.d....had ik nog nooit van gehoord!!??

Heb ook rijstemelk gekocht...hoop dat ze het willen proberen, want dat is weer een bijkomend probleem: ik koop en probeer vanalles, maar willen ze het proeven..de angst om er last van te krijgen zit er ook bij die kleintjes echt in!

Lune, mijn engels is niet al te best...zal mijn man, als hij tijd heeft, eens rond laten kijken op de site die je aangaf, bedankt!

Ik ga alle gegevens en recepten en tips eens bij elkaar zetten,
en dan komt er vast wel een recept uitrollen wat ik kan gaan proberen!

Fijn dat ik zo snel reactie's gekregen heb, jullie horen het wel!

10

ruitjesboter is gewone goedkope roomboter in een verpakking met ruitjesmotief ;)

Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

11

hoi ik heb zelf coeliakie dus weet het een beetje
mijn tips:
veel glutenvrije producten zijn ook lactosevrij
er bestaan ei vervangers zodat je kan bakken
wajang is lactose vrij

kijk eens op www.glutenvrijemarkt.nl of www.glutenvrij.nl

succes

12

ZO, dat is een hele lijst! Ik bak wel regelmatig voor diverse allergische mensen.
Voor de boter gebruik ik altijd de plantaardige margarine van Albert Hein, die is melkvrij. Voor de versieringen gebruik ik fondant, melk en notenvrij (wel goed kijken welke je gebruikt, sommige zijn wel met melk).
Als ik glutenvrijbak, gebruik ik glutenvrije bloen van Schärr.
Veel producten kan je ook via het internet kopen, dat scheelt heel wat reistijd!

Ken je het boek: Basiskookboek bij voeldselallergie en -intollerantie? Hierin staan heel veel recepten met vermelding welke allegenen erin zitten en mogelijkheden om het aan te passen.
Het is van Ineke van Berkel en anderen. ISBN: 9041000267

Er staan ook twee recpten in voor eivrije cake.
Mijn ervaring is ook dat kinderen met voedselallergieen meestal niet zo houden van ingewikkelde baksels. Gewoon een cakeje in een papiertje vinden ze vaak het lekkerst. Ook blijkt wat ik niet lekker vind, door de kinderen het lekkerst gevonden te worden. Zo wilde ik cakejes die ik gebakken had weggooien omdat ik eht niet te eten vond. Mijn eigen kids wilden perse proeven en vonden het wel lekker. Toen toch maar aan de ouders van het allergie-kind gegeven. Die bleek ze ook erg lekker te vinden.
Als jet de ei-vrije-cake-recepten wilt, moet je het maar even laten weten.

Succes ermee! Groetjes, Patricia

groetjes, Patricia

13

Hoi allemaal, nog al meer reactie's!! Wat een fijn forum..!

De bloedtest van Marte gaf niets aan, dus zeer waarschijnlijk geen gluten,
dus dat maakt het weer makkelijker: geen melk en soja is het nu..!

Heb aan de hand van jullie tips/suggestie's het volgende recept gevonden en naar mijn inzien aangepast, de hoeveelheden moet ik me nog over buigen, of maar gewoon gaan proberen:

Chocoladecake/aangepast wordt het Eivrije Cake:

230 gr Bloem
200 gr Suiker
1/2 theelepel Zout
1 theelepel Wijnsteenbakpoeder
3 eetlepels Cacaopoeder- vervallen of vervangen door Citroenrasp?
1 theelepel Vanille- vervallen
90 ml Plantaardige Olie- Olijfolie? of Blue Band vloeibaar?
1 eetlepel Azijn (moet voor de wijnsteenbakpoeder...?!)
250 ml koud Water- vervangen door Spa Rood vanwege de 'bubbels' zodat die het ei ook vervangen voor de luchtigheid..?

Mocht dit lukken, dan door de midden snijden en er jam of vlaaivulling tussen doen..
Heb gemaild met een internetwinkel over de botercreme, en degene die zij hebben zou ik kunnen gebruiken, dus voor de buitenkant, en dan rolfondant, daar zitten geen noten in, hoop ook geen sporen van noten, en dan zou ik versiering ook van rolfondant kunnen maken..ik denk dat ik gebruik ga maken van de vormpjes die ik voor het bakken van koekjes gebruikte, mocht de cake lukken, kan ik altijd nog de echte bakspullen aan gaan schaffen!

Patricia, de ei-vrije recepten voor cake zou ik graag eens willen zien!
Je kan me ook gewoon mailen..!
Ik houd jullie op de hoogte, groetjes..!

14

Ik heb gisteren een ander recept uitgeprobeerd, en de cupcakes zien er wel goed uit, maar wel erg bruin door de suikermelasse..!
de bovenkanten zijn gebarsten en een paar zijn scheef..snijden jullie de bovenkant eraf om te te gaan decoreren?

kan ik het decoreren met (vloeibare) fondant doen?

ik ben namelijk bij onze bakker om fondant gaan vragen en kreeg witte "smurrie" mee in een plastic zakje..ik had geen idee hoe dat eruit zou zien!! heb een paar lepeltjes in een bakje gedaan, dat boven een ander bakje met heet water gehangen en toen het vloeibaar werd een beetje water erbij gedaan en er koekjes mee bedekt..erg leuk om te doen!

hoe bewaar ik de fondant, in de koelkast of buiten de koelkast,
kan ik het beter proberen om in een bakje te krijgen, uit het zakje??

o ja, heb ook marsepein gemaakt, gebruiken jullie er koekvormpjes voor om te decoreren?

15

Fijn dat de gluten geen probleem zijn! Dat is echt een lastige allergie!

Ik heb de recepten net gescand en zal ze naar je mailen. Succes ermee!
Patricia

groetjes, Patricia

16

kids4co schreef:

Chocoladecake/aangepast wordt het Eivrije Cake:

230 gr Bloem
200 gr Suiker
1/2 theelepel Zout
3 eetlepels Cacaopoeder- vervallen of vervangen door Citroenrasp?
1 theelepel Vanille- vervallen
90 ml Plantaardige Olie- Olijfolie? of Blue Band vloeibaar?
250 ml koud Water- vervangen door Spa Rood vanwege de 'bubbels' zodat die het ei ook vervangen voor de luchtigheid..?

Mocht dit lukken, dan door de midden snijden en er jam of vlaaivulling tussen doen..
Heb gemaild met een internetwinkel over de botercreme, en degene die zij hebben zou ik kunnen gebruiken, dus voor de buitenkant, en dan rolfondant, daar zitten geen noten in, hoop ook geen sporen van noten, en dan zou ik versiering ook van rolfondant kunnen maken..ik denk dat ik gebruik ga maken van de vormpjes die ik voor het bakken van koekjes gebruikte, mocht de cake lukken, kan ik altijd nog de echte bakspullen aan gaan schaffen!

Ik zou geen olijfolie gebruiken die heeft zo'n vieze nasmaak in gebak (mijn persoonlijke mening hoor) Zonnebloemolie is denk ik geen optie??? En anders inderdaad de blue band proberen?!!

www.partycupcake.nl voor Springerle Moulds! Like m'n Facebook.

17

Ik heb een boekje met deze recepten interesse??

zuivelvrije cakjes met zomerfruit
glutenvrije macadamiamuffins met rozijnen
glutenvrije pecancakejes
suikervrije meergranenmuffins
muffins met sojamelk
chocoladecakejes zonder ei
veganistische chocolade cakejes
ultieme zetmeel vrije chococakejes....

Laat het me maar weten, als je ergens interesse in hebt.... dan ga ik het uittikken...

18

kids4co schreef:

230 gr Bloem
200 gr Suiker
1/2 theelepel Zout
3 eetlepels Cacaopoeder- vervallen of vervangen door Citroenrasp? **afhankelijk van wat je welt. cacaopoeder geen chococake en citroenrasp gewone cake**
1 theelepel Vanille- vervallen **vind ik altijd wel lekker maar zou ik niet combineren met cacao**
90 ml Plantaardige Olie- Olijfolie? of Blue Band vloeibaar? **wajang een optie**
250 ml koud Water- vervangen door Spa Rood vanwege de 'bubbels' zodat die het ei ook vervangen voor de luchtigheid..? **nooit aangedacht om deze vervanging te doen lijkt met een goede oplossing**

ik hoop dat het gelukt is.
veel bak plezier.

19

Ik heb een recept van Patricia gebruikt, en eindelijk...!!
Het is (bijna) net zo goed gegaan als bij gewoon beslag, heb alleen te weinig bakpoeder erin gedaan, maar de smaak en structuur waren perfect!
Dus...we gaan door, en de kids hebber er al van gesmuld!

O ja, bovenstaande recept niet meer geprobeerd, maar ik heb nog wel twee andere recepten geprobeerd met suikermelasse: veel te sterke smaak, en de ahornsiroop heeft hetzelfde, dus dat is niet aan te raden..en toen vond ik het wel genoeg: 2 baksels voor de vogeltjes..nou ja, het was onder 0, dus hadden die gelijk een lekker maaltijdje!!

Marlies, het recept van de chocoladecakejes zonder ei & zuivelvrije cakjes met zomerfruit daar zou ik wel willen zien/proberen!

20

IK heb je gemaild...

21

Nu wil ik dat recept ook wel weten, dusssss aub kan je het even hier neer zetten??
Dat zal top zijn.

Groetjes Lupe Foto's http://lupe.haaralbum.nl/
WINKEL/WORKSHOPS/ZOETERMEERhttp://www.taartencentrum.nl/

22

Hoi, ik zie het berichtje nu pas... Mocht iemand ons recept nog nodig hebben (taart zonder ei en melk) dan mail ons gerust.
En even voor de duidelijkheid,  het was een opdracht dus voor iemand anders zijn zoontje en dochtertje wij hebben geen kids :D
De taart was toen een groot succes en we hebben het recept al vaker moeten maken.

Groetjes Riteke en Martijn
www.delikatessen.mijnalbums.nl

23

Hoi Lupe, deze twee recepten heb ik gekregen/gevraagd:

En Riteke, ik zou het recept wel willen weten, is altijd leuk om te proberen, en handig om te hebben!!

Zuivelvrije cakejes met zomerfruit

12 stuks

voor de cakejes
450 g zomerfruit (aardbeien,bosbessen, bramen, cranberry’s en frambozen)
230 g bloem
115 g lichtbruine basterdsuiker
1 eetl. bakpoeder
4 eetl. plantaardige olie
2 losgeklopte eieren

voor de bovenlaag
100 g gemengde bosvruchtenjam

Verwarm de oven voor op 175 C. Zet 12 papieren vormpjes in een muffinblik. Pureer 300 gram fruit in een foodprocessor glad. Plet de overige vruchten in een kom met een vork. Vermeng de bloem met de basterdsuiker en bakpoeder in een kom. Klop in een grote kom de olie en eieren door elkaar. Meng de vruchtenpuree erdoor. Schep het bloemmengsel erdoor, gevolgd door de geplette vruchten.

Schep het beslag in de vormpjes. Zet op elk cakeje een theelepel jam. Bak ze 20 minuten. Neem de bakplaat uit de oven en laat hem 5 minuten staan. Zet de cakejes op een rooster en laat ze verder afkoelen.

Bewaar ze maximaal 3 dagen in een goed gesloten trommel, of 3 maanden in de diepvriezer.

Variaties

-       vervang 300 g zomerfruit door 300 g appelmoes
-       vervang 300 g zomerfruit door 250 g gepureerde nectarines uit een pot
-       vervang 300 g zomerfruit door 250 g gepureerde perziken uit een pot

Chocolade cupcakes (zonder eieren) (met cherry cola)

Voor 12 stuks

230 g zachte boter
230 g zelfrijzend bakmeel
420 ml gecondenseerde melk (1 blikje)
3 1/2 dl cherry cola
100 g pure chocolade (druppels)
90 gram cacao
2 tl bakpoeder
1 tl vanille essence

Plaats in een muffinvorm papieren caisses.
Mix de boter in een kom ongeveer 2 tot 3 minuten. Voeg de gecondenseerde melk toe en mix het tot het