1

Onderwerp: een hele rits vraagjes

Hallo taartfanaten!

Ik heb mijn ogen al uitgekeken op deze site hoor en al superveel gelezen.
Ik wil graag dit weekend een taart maken voor mee te nemen naar mijn ouders met kerst.

Maar er zijn nog een aantal dingen waar ik in de war over ben.

1- afkoelen

Ik bak het kapsel, moet ik het daarna in de vorm laten afkoelen? Of even in de vorm laten afkoelen en dan eruit halen? Ik las ook iets over na het afkoelen in een gesloten doos zetten de hele nacht? En betekent afkoelen, afkoelen in de keuken of in de koelkast zetten.... of even in de keuken en dan in de koelkast?

Zo zie je maar, een simpele term als afkoelen, maakt mij al helemaal in de war!

2- snijden, tremperen, vullen

Wanneer snij ik mijn taart, na het hele afkoelgebeuren? Dan kan ik tremperen en vullen toch? Of moet ik na het tremperen even wachten met vullen.... Moet ik de taartlagen omgekeerd terug op elkaar leggen? Dus dat wat in de oven de bovenkant werd, nu de onderkant is?

3- botercreme crumbcoaten

Moet mijn taart echt koud zijn als ik hem crumcoat... Ik las ook iets van als de botercreme erop zit even terug in de koelkast tot het hard is (hoe lang is dat dan?) en dan met een paletmes in warm water, de botercreme echt strak maken? Ik wil de taart bekleden met marsepein, mag dat dan meteen over die botercreme na het straktrekken of terug even wachten en afkoelen sinds ik er net met een warm paletmes ben overgeweest...

4- cornelli icing - mmf decoratie

Ik wil mijn met marsepein bekleedde taart dan versieren met squiglly lijntjes (cornelli toch?) icing en een kersster van mmf (die heb ik al gemaakt, ziet er een beetje amateuristisch uit, maarkom). Moet ik opletten dat te icing niet te vochtig is dat ie anders niet blijft kleven op de marsepein zeg maar? En moet ik onder de kerstster ook wat icing doen zodat ie goed plakt?

Nou je ziet het, ik heb het hele basisidee wel in mijn hoofd, maar de afwerking is nog een beetje duister

Oh ja, ik wil de taart tremperen met wat suikerstroop, en vullen met boerenvla vanille en cranberry moes...  Moet de taart dan zelf in dekoelkast bewaard worden of kan hij dan ook bij mijn ouders op kamertemperatuur bewaard worden (of in de kelder zetten, waar het koel is?)

Alvast bedankt, ik post zeker de resultaten!

2 Laatst bewerkt door Babs (17-12-2007 13:00)

Re: een hele rits vraagjes

Komt ie zoals ik het doe:

1: Afkoelen op het aanrecht 5 minuutjes is de vorm, daarna eruit halen op zijn kop zetten en op een taartrooster af laten koelen.
Als ie afgekoeld is, stop ik hem in een zak en dan wacht ik een nachtje. Dan is het biscuit fijner te snijden. Of ik stop hem in de vriezer en haal hem eruit als ik het nodig heb.

2. Je taart moet afgekoeld zijn voordat je uberhaupt eraan gaat werken.
Dus ook het snijden. (mag eerder hoor, maar de kans dat ie scheurt is groot).
Je snijd je taart 2 keer door en steekt in elk stuk aan de zijkant een prikkertje.
(zo kun je zien hoe je za later terug kan leggen) je haal de bovenste twee eraf en begint te vullen. Zorg bij natte vullingen voor een dammetje van botercreme aan de randen, zodat de vulling het fondant niet kan raken.
(zie howto op lara's site http://www.tartacadabra.nl/nl_main.html)

3. Je geeft je eigen antwoorden op deze vraag. Hoe strakker je de taart wil hoe strakker de botercreme moet worden om de taart. Dus even in de koelkast en de creme hard laten worden en daarna met warm mes gladder strijken is dus daarvoor.

4. Je hebt hiervoor medium icing nodig, en als je de ster wilt vastplakken kan de met wat water in principe. Is ie te zwaar dan kan icing ook.

De taart zou ik in de ijskast doen, weet niet hoe koud de kelder is. je moet zo denken: Zou je het pak boerenvanillevla in de kelder zetten?

Nou ik hoop dat je er wat aan hebt!
De volgende keer zou je ook eens moeten proberen om in de FAQ hiernaast te kijken, daar staan al best veel antwoorden in. En natuurlijk de zoekfunctie op het forum. ;)

Succes!

3

Super bedankt Babs!

Ik probeerde hier wel info te zoeken, maar het duizelde me een beetje. Nu zit de hele boel al veel concreter in mijn hoofd :)

Dankzij jouw hulp wordt het vast een supertaart :)

4

Je hebt al superadviezen gekregen van Babs, dat doe ik niet beter..:)

Heb alleen wel een opmerking: Vla is gauw te nat om als vulling te gebruiken. Ik zou eerder kiezen voor banketbakkersroom (extra). Ik zou in elk geval niet tremperen als je vla gebruikt, anders wordt je taart een tikkie zompig vrees ik :D

Groetjes, Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!