1

Onderwerp: biscuit is bijna een natte spons, best spoed

Had gisteren een kapsel gebakken maar die was aan buitenkant en onderkant op sommige stukjes echt nat, niet nat alsof het niet gaar is (lijkt me ook stug aan de buitenkant) maar echt nat. Als je eraan zit dan blijft het ook echt aan handen plakken zo nat. Ik heb ze een nacht in de vriezer gedaan maar toen ik ze eruit haalde waren die plekken eigenlijk nog natter. Heb net toen net snel nog een kapsel gebakken maar weer het zelfde. Ik heb expres zo een ding om roosjes te spuiten erin gedaan omdat de vorm vrij hoog was. En heb de temperatuur gewoon langzaam opgevoerd elke 10 minuten. Hoe kan dit?! En wat kan ik nu het beste doen, ik heb ze nu onbedekt op een rooster gezet en hoop dat ze morgen opgedroogd zijn. De taart moet morgen af zijn dus zie het niet zitten om morgen nog een kapsel te bakken, buiten het feit dat de net gekochte biscuitmix op deze manier wel erg snel op gaat zo.

2

Re: biscuit is bijna een natte spons, best spoed

Ik zou toch bijna denken, niet gaar.
Als 'ie een nacht in een plastic zak goed afgesloten heeft gezeten dan heb je kans dat het beter gaat.
Probeer volgende keer eens de oventemp AF te laten lopen ipv OPlopen.
Ik zou ze wel inpakken vannacht.

Kun je niet beide taarten halveren en de 2 beste helften tegen elkaar aan doen?

Als het nat vooral aan de buitenkant zit kun je misschien een grote cirkel uitsnijden en zo een kleinere maar wel droge taart overhouden.

Verder heb ik niet echt iets nuttigs voor je ben ik bang.

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

3

michelle,
ik weet niet welke vorm je gebruikt
maar ik heb combi oven en de mix lukt altijd

eerst laag en dan de temperatuur opvoeren

of met cake ( bedankt Carin) net andersom

opdrogen zal je biscuit niet denk ik

gewoon ff in de oven zetten nog???????

cateren is ook gebakjes maken :)

4

Ikkie schreef:

eerst laag en dan de temperatuur opvoeren

of met cake ( bedankt Carin) net andersom

Ik doe ook OPvoeren met kapsel Eug. AFlopen is namelijk niet zo logisch.
Maar ik doe het uberhaupt alleen met de blokkerbol, de andere vormen allemaal op een constante temp. Alhoewel ik mijn vorm van 38 cm (rond) nog nooit gebruikt heb, en ik ben bang dat ik die ook niet gaar krijg op een constante temp.

Groetjes, Carin

5

nou Carin ik had mijn ikea ijsemmer weer eens gebruikt
eerst hoog en toen steeds lagere, en ik had een mooi resultaat
met biscuit begin ik laag en voer ik op
ook altijd succes

6

Bedankt voor jullie supersnelle adviezen. Ik heb ze nog even in de oven gedaan gewoon zo los. Het zijn al kleine taartjes (20cm) dus ik kan ze wel wat bijsnijden maar dan blijft er echt weinig taart over ben ik bang. Ik moet wel opvoeren omdat mijn oven weer eens raar doet. (had vorig jaar een oven waar de thermostaat van stuk was gegaan dus alles was pikzwart aan de bovenkant en ik ben bang dat het met deze nu ook weer is alles is pikzwart voor het gaar is, maar hier zit gelukkig nog garantie op) Het is trouwens zo een oven in de maat van een grote magnetron. Ik denk dat ik in iedergeval mijn taarten voorlopig bij mijn moeder bak.

7

Ikkie schreef:

nou Carin ik had mijn ikea ijsemmer weer eens gebruikt
eerst hoog en toen steeds lagere, en ik had een mooi resultaat
met biscuit begin ik laag en voer ik op
ook altijd succes

Ik denk meteen 'ijsemmer' die heb ik ook! Wil ik ook wel een keer in bakken. Heb jij daar de "barbie maar dan niet met suiker" in gebakken???
Maar mijn mooie donkergroene Heineken-ijsemmer/champagnekoeler is van kunststof :D . Niet in de oven doen dan maar :lol:

Groetjes, Carin

8

neeeee ikea is metaal
maar in de micro schijn je idd ook cake te kunnen "bakken"

9

Ach ik heb de mijne maar gekregen hoor ;)
Enne cake bakken in de micro?? In een combi dan zeker? Mijn micro is alleen maar een micro. In de tijd dat wij deze keuken uitzochten was ik nog niet besmet met het taartenvirus :) dus toen was alleen een oven en een micro voldoende. Als de micro ooit stuk gaat ( :think: hij maakt nu wel een raar geluidje) dan wil ik wel een combi!

Groetjes, Carin

10

Dat terug in de oven doen was dus geen succes. Nu zijn het droge korrelige stukken taart. Vanmorgen om 5 uur opgestaan en nog een taart gebakken, zelfde verhaal terwijl dat stomme ding er een uur in heeft gezeten...Ik snap het echt niet meer. Nu staat er nog een biscuit in de oven want doordat de bovenkant op den duur pikzwart wordt moet er zoveel van de bovenkant af dat ik net genoeg overhou om de taart door midden te snijden. Echt belachelijk, 1 kilo biscuitmix voor 1 $#%$#%%# taart van 22cm...slaat werkelijk nergens op.

11

Ik maak altijd zelf het beslag voor biscuit en hou de hoeveelheden aan die hier gegeven worden. Heel simpel en tot nog toe nooit mislukt. Altijd een lekker luchtig deeg. Tegenwoordig maak ik in de bakvorm een extra hoge rand met aluminiumfolie waardoor het biscuit nog hoger wordt. Echt perfect.

Groetjes Fatima

12

Tot nu toe is de biscuitmix van de webshop nooit mislukt, en ik ben er inmiddels achter dat het aan mijn oven ligt. Het verwarmingselement aan de onderkant wordt niet warm waardoor de bovenkant 2X zo hard moet branden om de oven op temperatuur te krijgen, dat is dus ook waardoor alles pikzwart is aan de bovenkant en rauw van binnen.