1

Onderwerp: hebben jullie dat nu (niet nu natuurlijk maar soms) ook..

.. dat zelfs als je met een prikker in het baksel steekt en het komt er droog uit, je nog niet helemaal zeker bent dat-ie gaar is??
Ik bakte dus gisteren een cake voor met kerstmis, mooi met drie kleuren beslag (gewoon-rood-groen) - de aangegeven baktijd - prikker komt er droog uit. Maar nu leek die cake nog altijd zo sponzig en zo vochtig! Ook nadat hij koud was.  En hij had neiging om te breken. Dus voor alle zekerheid heb ik hem maar doorgesneden en gevuld met confituur (was eigenlijk niet te bedoeling). En hij was dus wel gaar maar toch echt nog sponsachtig vochtig (een betere beschrijving heb ik er niet voor) en niet droog-kruimelig-stevig-hard zoals anders. Ik weet nu niet of dit met de kleurstof kan te maken hebben? Ik denk het eigenlijk niet.

2

Re: hebben jullie dat nu (niet nu natuurlijk maar soms) ook..

Dat heb ik dus ook! :) Ik heb daarover ook al op dit forum advies gevraagd.
Ik had een witte chocoladetaart gebakken en ten eerste was hij niet goed gerezen (ietsje hoger maar dan de dikte van het beslagmengsel dat ik in de vorm deed) en ten tweede had hij hier en daar nog wat vochtige plekken en als ik erop duwde hoorde ik ook een zompig/sponsachtig geluid. De sateprikker kwam er perfect droog uit en de 'terugveer-test' leek hij ook te hebben doorstaan...
Het advies dat ik onder andere kreeg was gewoon langer in de oven (en hij zat er al 50 minuten in op 160 graden...) Maar dat zal het inderdaad wel zijn, want als hij nog nattig aanvoelt is hij niet goed gaar. Mag ik vragen hoe lang en op welke temperatuur je de cake hebt gebakken en wat voor oven je hebt?

Is de cake bij jou wel goed gerezen of ook niet, want dit was bij mij ook nog eens een probleem...maar waarschijnlijk komt dat doordat ik tijdens het bakken regelmatig de deur van de oven heb geopend om te kijken..NIET SLIM....:s en wat meer bakpoeder helpt misschien ook wel...

Groetjes,
Miriam

3

jaja dat heb ik ook al gehad! maar als ik hem dan nog een beetje langer in de oven laat, tot hij los laat van het bakblik, dan is hij te droog!

wat ik doe is, ik prik nu op 2 verschillende plaatsen, en sindsdien (voorlopig) geen problemen meer

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

4

Hm...ja ik prik inderdaad op 1 plek en als de prikker dan droog is veronderstel ik dat hij goed is...maar op hoe meer plekken je prikt hoe betrouwbaarder natuurlijk :-D.

Ik heb alleen wel het idee dat je met een sateprikker toch niet altijd goed ziet of de taart gaar is of niet hoor, want die vochtige plekken die ik erin had, dat was toch niet iets wat volgens mij echt aan je prikker zou blijven kleven (ook al had ik er daar precies in geprikt). Als je cake nog echt niet gaar is en er nog vochtig beslag tussen zit, dan zie je dat wel aan een prikker, maar als de cake een beetje vochtig is dan zie je dat al niet meer....Misschien dat de 'terugveer-test' toch betrouwbaarder is.

5

Misschien moeten er ipv taartdecoratiemeetingen een keer meetingen georganiseerd worden in het bakken van een kapsel ;)
Ieder zijn eigen bakblik mee en dan samen beslissen of ie gaar is of niet :D

6

Miriam79 schreef:

...maar waarschijnlijk komt dat doordat ik tijdens het bakken regelmatig de deur van de oven heb geopend om te kijken..

En dat zeg je nu pas!!!!! ;)
Funest!!! :grr: Gegarandeerd dat het daardoor kwam dat je taart niet gerezen is. Heb je geen glas in je ovendeur? Want dan is het moeilijk om je nieuwsgierigheid te bedwingen. :Y Als je echt wilt kijken zou ik dat pas aan het einde van de aangegeven baktijd doen, want dan kan er niet zo heel veel meer fout gaan en dan kan je 'm evengoed nog wel wat langer laten bakken.

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

7

Ha ha, ik was je net aan het antwoorden in een ander topic.... :-D....

Ik heb wel gewoon glas in mijn oventje hoor, maar het stomme is dat dat glas heel donker kleurt en alles wat in de oven zit lijkt donkerder (je ziet niet goed hoe de kleur nu werkelijk is). Dus ik trok soms de deur open om te kijken of de taart niet aan het aanbakken was :D. Maar ik zal me inhouden dit keer, ha ha.
Aan het einde van de baktijd was de bovenkant wel bruinig, maar nog niet donkerbruin ofzo hoor, maar zou ik, om te voorkomen dat de bovenkant te donker wordt, er vanaf het begin af aan al aluminiumfolie overheen kunnen doen? Dan kan ik er met een gerust hart bij wegwandelen :). Want het punt nu is dus dat de taart aan de binnenkant nog echt veel langer moet, maar dat de bovenkant waarschijnlijk gaat aanbranden na 5 kwartier...
Tja als je net begint met bakken dan is alles wat er in die oven gebeurt zo spannend dat je niet bij de oven bent weg te slaan :D (tenminste ik niet..:o)

8

ik prik al op zo'n 5 plaatsen, en telkens hetzelfde resultaat (droog)
Denken jullie nu dat ik best opnieuw kan beginnen, of toch maar serveren? Ik kan er moeilijk een stuk uit gaan snijden..
ik heb een heteluchtoven - 60 min gebakken op 150°C - ovendeur niet geopend - goed gerezen (ongeveer het dubbele van de hoeveelheid beslag).
Ik had ook altijd de neiging om zelfs als de priknaald droog is, nog wat langer te laten bakken, en dan heb ik meestal een te dikke droge 'korst'. Nu dus maar niet gedaan.

9

Hoi Kristien, ik denk dat het prima kan hoor, meestal als de cake niet gaar is gaat ie zakken (in het midden). Maarja ik vind het ook altijd heel moeilijk, vooral met cakes, biscuit durf ik nu meestal wel aan om hem gewoon uit de oven te halen en niet verder te piekeren ;)
Mocht je de cake doorsnijden en er zitten stukjes niet gaar in kun je die er altijd nog uithalen, of meestal bij mij is dan de helemaal onderste laag niet gaar, die snijd ik er dan gewoon af (maarja blijft altijd spannend zo'n cake.... :rolleyes:

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

10

Ja Lara, dat inzakken is moeilijk - ik heb zo'n tulbandvorm gebruikt en daar zit al een gat in :D

Ik ga hem dus gewoon zo serveren! En als het niet lekker is: er is nog een heel dessertenbuffet!

11

nnicole1234 schreef:

Misschien moeten er ipv taartdecoratiemeetingen een keer meetingen georganiseerd worden in het bakken van een kapsel ;)
Ieder zijn eigen bakblik mee en dan samen beslissen of ie gaar is of niet :D

Hihi dat vindt ik nou ns een super idee! Het bakken blijft namelijk toch altijd een technisch verhaal vind ik ;)

Groetjes, Marleen