1

Onderwerp: Is bakspray wel veilig?

Hallo allemaal,

Ik heb net voor het eerst chocoladefondant gemaakt en volgens mij is hij wel gelukt
:-). Om ervoor te zorgen dat tijdens het kneden van de poedersuiker door het chocolademengsel niet alles aan mijn handen bleef kleven, heb ik, zoals ik op dit foum had gelezen, zo nu en dan bakspray op mijn handen gespoten. Maar toen ik de ingredienten bekeek van de bakspray schrok ik een beetje want daar staat dat je het niet mag inademen, dat er butaangas etc. in zit en dat je bij inslikken een dokter moet waarschuwen....(ik heb de bakspray van Dr. Oetker). Dus mijn vraag is, is dat spul wel veilig als je het binnenkrijgt? Het zit nu namelijk min of meer door mijn fondant heen...Het lijkt me niet dat het giftig is anders zou je bakvormen er ook niet mee mogen inspuiten, maar misschien is het een ander verhaal als je je handen ermee volspuit...Ik dacht ik vraag dit eerst even voordat ik een hap neem van mijn fondant :-D (had ik beter eerder kunnen bedenken..)

Mijn tweede vraag is of die rauwe eiwitten die door de fondant zitten geen kwaad kunnen?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Miriam

2

Re: Is bakspray wel veilig?

Ik werk nooit met bakspray, maar persoonlijk lijkt het me erg stug dat dat gevaarlijk zou zijn, het is tenslotte voor voedselbereiding bedoeld. Maar misschien dat iemand daar een ander idee bij heeft.

Voor wat betreft rauw eiwit weet ik dat de meningen zijn verdeeld; ik gebruik ze expres niet, maar ik weet dat anderen op het forum daar minder moeite mee hebben. Ik zou alleen nu als ik jou was geen restjes fondant bewaren.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Ik leef nog steeds en ik gebruik ook bakspray :)
In alles wat we naar binnen krijgen zit wel iets wat niet goed is, alleen in zo'n kleine mate dat je er geen last van hebt. Dus in bakspray vast ook wel, maar als het echt zo slecht zou zijn, dan zouden we het niet zomaar in de supermarkt kunnen kopen. Heb er ook nooit berichten over gehoord.

Rauwe eiwitten gebruik ik zelden, zekere voor het onzekere. Ik zou het, net als Marianne zegt, meteen gebruiken en de resten weggooien.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

4

Het lijkt me dat die waarschuwing meer over het inademen van dat spul gaat...
Vet in je longen lijkt me niet heel goed :D

5

Ok, bedankt allemaal :-). Ik heb de fondant dus gisteren gemaakt en ik ga hem vandaag gebruiken. Daarna zal ik de restjes gewoon weggooien. Ik neem aan dat 1 nachtje geen kwaad kan...Ik las namelijk ook ergens dat het voor het gebruik beter is om de fondant een dag van tevoren te maken zodat het vocht beter verdeeld kan worden door de fondant heen?

Ik denk dat ik sowieso wel gewoon eiwitpoeder ga bestellen in de webshop. Ik ga voor kerst namelijk een taart maken en ik wilde nu dus alvast een keer de hele taart uitproberen. Als ik hem met kerst aan anderen ga voorschotelen zal ik dus maar voor de zekerheid eiwitpoeder door de fondant doen :-).

Ik ga het meteen bestellen!

Groetjes,
Miriam

6

Er zijn verschillende recepten voor fondant waar geen rauw eiwit in hoeft; misschien kun je die ook uitproberen? Als je links bij recepten kijkt of zoekt op rolfondant in betreffende forumrubriek, kom je er vast een paar tegen :Y

(zei luie Marianne, die het al helemaal niet meer zelf maakt :+)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag