1

Onderwerp: fondant wordt hard

Hallo,

Ik ben een beginneling en heb een vraagje. Ik heb van de week fondant gekleurd en verpakt in een boterhamzakje en een afgesloten bakje. Toen ik het vanavond wilde gaan gebruiken was het buitenste laagje van de fondant hard geworden. Ik begon weer te kneden, maar het werd niet meer mooi glad en soepel. Is dit normaal? Ik dacht dat als het verpakt zou zijn het wel zacht zou blijven.
Nu wil ik voor de kerst een taart maken en dacht eraan de sneeuwpop die erop moet komen alvast te maken, maar die zal dan ook wel hard worden. Wie heeft hier ervaring mee en heeft leuke tips??

Groetjes
Sonj@

2

Re: fondant wordt hard

hmmm...Nee ik herken dit niet....

Maar toch een poging wagen: je gebruikt een afgesloten bakje, is dat wel een luchtdicht afgesloten bakje? Dus een blikken trommel, of een plastic tupperware(achtige) doos?

Misschien heb je hem te lang onafgesloten laten liggen voordat je hem in het zakje en in de doos deed? Fondant moet je eigenlijk continu afgedekt laten.

Echt harde stukken gooi ik altijd weg, die krijg je indedaad niet meer soepel gekneed en geeft alleen maar klontjes in je fondant.

Succes met je sneeuwpop! Ja, hij zal wel hard worden als je hem nu vast maakt, maar erg is dat toch niet? Ik heb eergisteren een drakentaart gemaakt, en de draak heb ik begin november al gemaakt. Sindsdien stond hij bij mij onder een glazen stolp. De kinderen hebben hem vandaag met smaak opgegeten (:D zelf zou ik daar niet aan beginnen)

Groetjes, Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

3

Ik herken je probleem ook niet en ik berg mijn fondant op dezelfde wijze op. Heb je geprobeerd om de fondant in de magnetron (heel kort!) even zacht te laten worden? Dat doe ik nog wel eens als ik een grote bult moet kneden, dan wordt het soepeler.

www.detaartentantes.nl
Workshops en webshop taartdecoratie. Ook afhalen in Zwolle en Elburg!

4

ik ken het wel, maar alleen als ik het inderdaad te lang onverpakt laat liggen, je moet het constant verpakt houden en alleen de stukjes die je nodig hebt eruit halen en gebruiken, de rest dus verpakt houden

Alles goed???? nee 3 fout

5

En nog een tip, gezien op de beurs. Wat je even niet gebruikt leg je onder een kopje. Zo droogt het niet zo snel uit.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com