1

Onderwerp: "Zachte" Chocolade

:) Hallo allemaal,

Ookal is dit een taartenforum en geen chocolade forum zal ik de vraag toch maar stellen ;) misschien weet iemand toevallig er wat van?

Ik zal het even uitleggen, ik ben totaal geen chocolade fan meer :nooo met een verkade reep doe je mij geen plezier meer. Maar nou heb ik wat ondekt namelijk DOVE chocolade ( ;) zonder die smerige caramel :D ) en nou ook de chocolade letter van de banketbakker. Het lijken wel hele andere chocoladesoorten te zijn, veel zachter en smelten als ware op de tong :9 Heerlijk gewoon!

:O Nou heb ik het dwaze idee opgevat toen ik de chocolaatjes bij de banketbakker zag van dit soort chocolade mooi opgespoten in toefjes, dat kan ik zelf ook vast wel! :D Misschien wel wat hooggegrepen voor een iemand die geen idee heeft van chocolade etc en qua bereiden. Maar goed kan altans eens proberen!

Dus kent iemand het chocolade wat ik bedoel? En heeft er een recept van?
(:o Of is het eigelijk zinloos omzoiets als beginner te maken en is het een stuk goedkoper om in de winkel te kopen?)

Groetjes Eveline

2

Re: "Zachte" Chocolade

Ik vrees dat ik het herken...wij hebben dit jaar van mijn schoon-sint ;) een chocoladeletter van de banketbakker gekregen (zo'n mooie gespoten) maar heb haar net verteld dat we de volgende keer liever een chocoladeblok van Aldi hebben :D
Hij was melk-choc maar smaakt absoluut niet naar chocolade en WIJ vonden dat minder leuk..

Helaas weet ik geen recept.

Groetjes Nicole

3

nnicole1234 schreef:

Ik vrees dat ik het herken...wij hebben dit jaar van mijn schoon-sint ;) een chocoladeletter van de banketbakker gekregen (zo'n mooie gespoten) maar heb haar net verteld dat we de volgende keer liever een chocoladeblok van Aldi hebben :D
Hij was melk-choc maar smaakt absoluut niet naar chocolade en WIJ vonden dat minder leuk..

Helaas weet ik geen recept.

Groetjes Nicole

:D zonde! ;) Had hem graag geadopteerd! Het is idd maar net wat je smaak is ja :Y je hebt wel gelijk de smaak is veel minder "puurder" chocolade. Bij ons bij de banketbakker kon je ook kiezen uit twee soorten de gene die ik zoek dus en dan hardere soort ;) die ook niet zo mooi gespoten is. Kon ik me nog maar herinneren hoe die mevrouw ze noemde!

Groetjes Eveline

4

Die melkchocolade van de Aldi is lekker he? (van die grote blokken, 2x 200 gram). De chocoletters daar zijn ook erg goed trouwens :D

Het helpt wel als je echte goede chocolade koopt, bijvoorbeeld (dure) smeltchocolade, die is echt zo smeltend op je tong, en niet zo hard. Ook bij de webshop hebben ze goede smeltchocolade maar weet niet helemaal wat je bedoelt met toefjes

Mijn website: Presentaart

5

mascha schreef:

Die melkchocolade van de Aldi is lekker he? (van die grote blokken, 2x 200 gram). De chocoletters daar zijn ook erg goed trouwens :D

Het helpt wel als je echte goede chocolade koopt, bijvoorbeeld (dure) smeltchocolade, die is echt zo smeltend op je tong, en niet zo hard. Ook bij de webshop hebben ze goede smeltchocolade maar weet niet helemaal wat je bedoelt met toefjes

Ze hadden mijn chocolade letter helemaal met sterspuitmondje opgespoten met dus die chocolade, en dan hadde ze los van die "slagroom toefjes" van chocolade gespoten.
Ik ken de smeltchocolade van webshop niet ;) ziet er wel mooi van licht kleur uit geen idee of ze bruikbaar zijn voor wat ik ingedachten had :)

6

Misschien moet je het even aan Ikkie vragen? Zij doet heel veel met bonbons en chcolade.

Maar ik denk dat je de Callebaut chcolade bedoelt.

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

Ja ik snap wat je bedoelt....maar weet je wat het lastige is met choco; hij moet exact op de juiste tempertauur zijn en dat betekent dat je hem moet tempereren !!
Verhitten, terugkoelen etc zodat er genoeg kristalvorming ontstaat en de choco de juiste dikte en glnas heeft....dan is het spuiten met een spuitzak; dat moet vrij snel...
En de banketbakker heeft speciale soorten choco in blokken; ieder z'n eigen code voor verschillende doeleinde ;); is volgens mij niet zomaar aan te komen het alternatief is dacht ik choco met een hoog cacaogehalte (?)
Succes! :)

Groetjes, Marleen

8

Je hebt tegenwoordig ook kook chocola ven Verkade geloof ik, gewoon in de supermarkt. Hiermee kun je wel smelten en spuiten.

Het lastige is inderdaad met chocolade smelten dat je door het verhitten de structuur van de chocola verandert. Je moet dus tempereren inderdaad zoals boven beschreven.Moet zeggen dat ik dat ook nog nooit gedaan heb. Je schijnt ook in de magnetron te kunnen smelten en dan elke keer een klein beetje verwarmen en dan goed roeren net zo lang tot het helemaal net gesmolten is.

Ik heb wel eens gewerkt met niet getempereerde chocolade, en die ook gespoten. Nadeel is dat het dof is en heel snel smelt, als je het aanraakt. Maar een chocoladeletter ofzo kun je zo toch best wel versieren denk ik.

Je kunt natuurlijk ook van een stevige ganache toefjes spuiten als bonbons en dan in een klein cupje ofzo. Of van ganache balletjes rollen en die door de kokos/hagelslag/cacao oid halen.
Succes

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

9

:) Dankjullie allemaal voor jullie reacties!

De Callebaut chcolade ziet er inderdaad wel lekker uit, en denk dat misschien toch voor mij nog de makelijkste vorm zal zijn voor wat ik wil bereiken :O want dat temperen verhaal klinkt erg moeilijk. En als het dan ook nog een snel moet gebeuren ;) zie het nie zo snel gebeuren
:y Die kookchocolade klinkt ook als een goed alternatief, al ben ik wel benieuwd naar de smaak hiervan. Over het dof worden van chocolade zat ik net ookal aan te denken, dat is dus resultaat van verkeerd temperen?

:) En nog even over de Callebaut chocolade, moet je die dan ook eerst tempereren voordat je het kan gebruiken?

10

ik heb ganache gemaakt van de kookchocolade, daar zat een enorme cacao smaak aan.
Nou ben ik echt een choco verslaafde (maar niet van de pure) en ga regelmatig aan een chocoinfuus (:D) maar dan gaat ook alles waar choco voor staat in het giegeltje.
Ik heb de Aldi chocolade niet geprobeerd, maar de eigenmerk repen van de Albert Heijn vind ik de lekkerste, die zijn inderdaad niet zo hard, misschien het proberen waard (of het proeven :lol:)

Alles goed???? nee 3 fout

11

:D Op naar de AH dus ;) proberen kan altijd hahah!

12 Laatst bewerkt door Franky (07-12-2007 13:02)

Hoi Eveline,

Ik kom net bij de bakzolder vandaan. Daar kreeg ik een leuk blad mee. Op de eerste bladzijde stond waarom smaken opgespoten chocolade letters rommiger dan andere?
Ik moest dus meteen aan je vraag denken. Hieronder het stukje wat er onder geschreven stond:

Voor de juiste hardheid en glans van chocolade is een speciale bewerking nodig. Met snelle beweging koelt patissier Marco Moen een deel van de warme chocolade af van 50 naar zo'n 27 C. Door dit 'tempereren' ontstaan de benodigde, fijne kristallen. Daarna voegt hij er weer een deel warme chocolade aan toe.
Als de chocolade een temperatuur van ongeveer 31,5 C wordt het gemengd met een zalvig geroerde roomboter. Hierdoor krijgt het die extra volle smaak. De banketbakker kan zelf het aandeel bepalen. Minder boter maakt de letter harder en minder vet. Meer boter maakt de chocolade zachter en romiger van smaak.

Hopelijk heb je hier wat aan. er stond jammer genoeg geen recept bij. Maar ja ze moeten toch nog iets geheim houden ;)

groetjes Francisca

13

ik zou zelf voor Callebaut chcolade gaan. die is echt goed van smaak. je kan hem bij de makro en sligro kopen. over het smelten van de chocolade. 1/3 van het chocolade opzij zetten en de rest smelten. van het vuur afhalen en de chocolade even laten staan. dan de 1/3 chocolade er door roeren het mag niet te snel smelten anders moet je nog even wachten. en dan kan je er alles mee maken wat je wil bonbon of toefjes maar dan zou ik de chocolade een beetje laten stollen. op deze manier ga je chocolade niet verkleuren of dat het heel zacht blijf. ik hoop dat je er wat aan heb.

klik hier voor mijn website.

14

:D wat onzettend leuk zeg dat je aan mij moest denken! Verdorie wat klinkt dat moeilijk zeg! Vooral met dat afkoelen etc zul je wel een aardige handigheid in moeten hebben. :) Ah roomboter! Dat verklaard die lekker smaak natuurlijk!
:) Oei ik zou wel heel graag kunnen zeg! Zou hier ergens een curces miusschien van zijn ofzo? ;) Alhoewel ik vermoedt dat je hiervoor een speciale opleiding moet kunnen :o

15

morgan schreef:

ik zou zelf voor Callebaut chcolade gaan. die is echt goed van smaak. je kan hem bij de makro en sligro kopen. over het smelten van de chocolade. 1/3 van het chocolade opzij zetten en de rest smelten. van het vuur afhalen en de chocolade even laten staan. dan de 1/3 chocolade er door roeren het mag niet te snel smelten anders moet je nog even wachten. en dan kan je er alles mee maken wat je wil bonbon of toefjes maar dan zou ik de chocolade een beetje laten stollen. op deze manier ga je chocolade niet verkleuren of dat het heel zacht blijf. ik hoop dat je er wat aan heb.

:) Erg goed alternatief ja! Ik wou zo al zo eens naar een van die zaken :o als ik het voorelkaar krijg. Dankje voor je uitleg :Y klinkt iedergeval niet erg moeilijk.

16

Er zijn in den lande ook verschillende workshops te doen voor bonbons maken. Ook daar krijg je veel uitgelegd over chocolade en dat temperen. Misschien een ideetje om dat eens te doen?
Let op met au-bain-marie verwarmen/smelten dat er geen waterdamp bij de chocolade komt.

17

momfer schreef:

Er zijn in den lande ook verschillende workshops te doen voor bonbons maken. Ook daar krijg je veel uitgelegd over chocolade en dat temperen. Misschien een ideetje om dat eens te doen?
Let op met au-bain-marie verwarmen/smelten dat er geen waterdamp bij de chocolade komt.

Leuk idee ja :y ga maar weer eens opzoek naar de mogelijkheden in de omgeving van mijn woonplaats. :) Lijkt me wel leuk om dat alles te leren.

18

Ik smelt chocola altijd in de magnetron en dat bevalt prima. en helemaal geen gedoe met tempereren e.d.  Elke keer een half minuutje (600 W) en dan goed roeren. Net zo lang tot ie zacht genoeg is.

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

19

Even na 2,5 jaar nog een reactie  O-) ..
Vorige week heb ik namelijk een workshop chocolade maken gevolgd em heb het 'recept' van de spuitchocolade. Wie weet vinden jullie het wat.

Tis heel simpel: 800 gram chocolade en 200 gram roomboter.
Boter romig kloppen, Chocolade temperen en in de juiste verhouding bij elkaar mengen. Dit is voor melkch. Voor puur kan je er meer boter in doen en bij witte ch minder ( 50 gram).

Hier heb ik ook letters van gespoten en die waren superlekker!!

20

Mirjam5 schreef:

Ik smelt chocola altijd in de magnetron en dat bevalt prima. en helemaal geen gedoe met tempereren e.d.  Elke keer een half minuutje (600 W) en dan goed roeren. Net zo lang tot ie zacht genoeg is.

Groetjes,
Mirjam

Dan is de chocolade wel gesmolten, maar niet getempereerd ! Tempereren zorgt ervoor dat de chocolade krimpt tijdens het afkoelen en dat hij een mooie glans krijgt. Je krijgt ook de typische 'krak' bij het bijten.

21

De Callebaut callets zijn kwalitatief heeeeeel goed, mijn favoriet zelfs. Ze zijn zo zacht door het hoge gehalte aan cacaoboter, dit bepaalt o.a. de prijs en de kwaliteit. Dit zorgt ervoor dat de chocolade goed uitsmelt maar ook dat hij getempereerd moet worden. 'Chocolade' die niet getempereerd moet worden (zoals die Wilton candymelts) bevat geen cacaoboter en is technisch gezien geen echte chocolade. Vroeger mocht enkel chocolade met alleen maar cacaoboter in, chocolade genoemd worden. Nu mogen er al een bepaald % andere, minderwaardige en goedkopere vetstoffen gebruikt worden.

22

en dat de Callebaut callets zeer voordelig zijn, een zak van 2,5 kilo voor 14,50. Moet je eens omrekenen met een reep uit de supermarkt!

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!

23

CakeStudio schreef:
Mirjam5 schreef:

Groetjes,
Mirjam

Dan is de chocolade wel gesmolten, maar niet getempereerd ! Tempereren zorgt ervoor dat de chocolade krimpt tijdens het afkoelen en dat hij een mooie glans krijgt. Je krijgt ook de typische 'krak' bij het bijten.

Bij de workshop ging het ook in de magnetron, doorroeren -> dit een paar keer tot alles gesmolten was, dan weer druppels erbij en doorroeren net zo lang totdat alles gesmolten was. Weer druppels erbij totdat het nog net smolt allemaal.
Dit was iets anders als de how-to van de site.

Toevallig heb ik 2 grote zakken met chocolade gekocht bij de macro, ik wilde voor de hele familie chocoladeletters maken..
Dus als jullie daar tips voor hebben hoor ik dat graag!

24

Ik blijf even meevolgen!! ik ben namelijk benieuwd hoe mensen chocoladeletters maken. En hoe deze eruitzien e.d.!

Het leven is kort, dus geniet er daarom extra van!

25

Voor de mensen die naar de beurs komen......Wij geven daar een mini workshop chocolade letter maken, zie meer info bij workshopaanbod.

www.taartenchocolade.nl Workshops en webwinkel in chocolade / taartbenodigdheden Tilburg. Volg ons ook op  Facebook