1 Laatst bewerkt door kristien (27-08-2010 08:48)

Onderwerp: koffiedessert

Recept vandaag gekregen, en dadelijk gemaakt omdat het zo eenvoudig leek (en is!). En heel lekker. Heb het als vulling gebruikt dus ik laat nog wel weten wat ze ervan vonden.

Koffiedessert.

Aantal personen: 4 personen     

Benodigdheden:

2 zakjes nescafé cappuccino van 12,5 gram               
250 gram mascarpone
4 theelepels honing
0,5 dl koude melk
2 eetlepels cacaopoeder

Bereiding:

Roer de mascarpone romig met de nescafé cappuccino, honing, melk en één eetlepel cacaopoeder. Schep de cappuccinocrème in vier dessertglazen en laat ze op z’n minst 2 uur rusten in de koelkast. Strooi er voor het opdienen de rest van de cacaopoeder over.

2

Re: koffiedessert

hmmm!
is het dan stevig genoeg om door een taart te draaien?

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

3 Laatst bewerkt door kristien (10-08-2007 09:07)

Het was even stevig als zo'n saroma pudding, en mss wat minder stevig dan bbr. En Mascarpone met confituur ertussen is ook niet zo super stevig he. Maar ik heb er ook niet zo'n dikke laag tussen gedaan. Wat ook kan denk ik is gewoon de melk weglaten.
En als je het te slap vindt, eet je het gewoon zo op :D

4

Mjam, lijkt me erg lekker. Dit recept ga ik bewaren!

Groetjes Ingrid :+

5

Die amaretto variant is zoooo lekker misschien is dat wel een goed idee om eens te maken.....

www.partycupcake.nl voor Springerle Moulds! Like m'n Facebook.

6

Dat klinkt heerlijk ! Ga ik toch ook eens uitproberen.

7

Dit recept is om als dessert te gebruiken. Als je het als vulling wil gebruiken, dan laat je het in de kom 2 uur opstijven in de koelkast? Heeft er iemand dat gedaan en ervaren dat het inderdaad niet te slap was? Met deze verhoudingen ook? :)

Groetjes,
Pauline.

8

Bedankt voor dit recept. Ik heb zojuist het toetje van ons kerstmenu gevonden!!!!

(en in een taart probeer ik ook heus wel een keer :Y , misschien wel in de kersttaart :lol: )

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

9

Hoi Pauline,

De eerste keer dat ik het maakte heb ik het zo in deze verhoudingen tussen een taart gedaan, en dat ging prima. De tweede keer leek het mij iets te slap en dan heb ik wat in room opgeloste gelatine erbij gedaan, en dan laten opstijven en het zo gebruikt. Ik weet niet waarom het de tweede keer slapper was (of leek), er zat een tijdje tussen de twee keer.

10

Oh jee, gelatine. Nieuw product... ;) Ik heb het wel, maar nog nooit gebruikt. Hoe verwerk je het bij deze "pudding" om er een stevige vulling van te maken?

Groetjes,
Pauline.

11

:)
Geen schrik hebben van gelatine :), na een paar mislukkingen lukt het wel..
Neen, ik kijk gewoon wat op het pakje staat: gelatine laten weken in koud water zodat het wat glibberig wordt. En dan moet je het oplossen in een warme vloeistof. Bij het koffiedessert heb ik dus gekozen voor room omdat er al melk in zat. Ik heb gewoon zo weinig mogelijk room genomen.
Op de pakjes gelatine (ik bedoel dus de blaadjes) staat op hoeveel gelatine je nodig hebt om zoveel liter vocht te binden. bv. 12 blaadjes voor 2 liter (ik zeg nu maar wat, ik ken het niet vanbuiten; dit is dus het totaal aantal liter van hetgeen je wil laten opstijven).
Dan de iets afgekoelde vloeistof-met-gelatine bij de koude massa, roeren en laten opstijven. En hier is het bij mij al eens fout gegaan: bij het uitgieten van die vloeistof bleef blijkbaar het grote deel gelatine in de kookpan (kwam ik daarna bij de afwas tegen als een brok gelei) waardoor mijn gerecht dus niet stijf werd. Dus goed opletten dat alles uit de pan is (en de gelatine goed laten oplossen in je warme vloeistof).

12

Oh ok! :) Dan moet je de pudding een beetje opwarmen dus?

Groetjes,
Pauline.

13

Neen, neen, de pudding niet opwarmen!
Je hebt je pot pudding, die zet je aan de kant.
En de gelatine week je eerst en die los je dan APART op in een beetje room die je hebt opgewarmd. Dan de warme room met gelatine ietsje laten afkoelen (want ik weet niet wat een te warme vloeistof doet met de consistentie van de pudding; maar dus niet wachten tot room+gelatine stijf is) en dan bij de pudding gieten, en alles mengen.

14

Kijk, maar goed dat ik dat nog even vroeg. :lol:

Groetjes,
Pauline.

15

heb ook lang geknoeid met gelatine, maar nu gaat het en het is heerlijk dat de vulling stijf genoeg is om tussen een taart te doen, dus niet opgeven!

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

16

Misschien een domme vraag, maar toch voor alle zekerheid:
doe je de nescafe in poedervorm door de mascarpone? Of eerst oplossen in water?
En in hoeveel water moet je het dan oplossen?

Kan er iemand dit even verduidelijken voor mij aub?

Groetjes,
Els

17

ik doe het er gewoon als poeder door hoor Els

18

Hallo allemaal, ik zocht het recept voor koffiedessert, maar volgens mij staat het er niet helemaal op. Kan iemand helpen? Kristien misschien?
Vast bedankt, anne-mieke

groetjes, anne-mieke

19

Dit is echt een heeeel oud topic. Kijk maar eens naar de datum. Met de update is er het één en ander verdwenen op het forum waaronder dus een gedeelte van dit topic.... Misschien kun je de topicstartster even een mailtje sturen?

Volg je hart...want dat klopt!

20

ik ben nog niet goed wakker, of ben blond
maar ik begrijp het recept niet

Benodigdheden:

2 zakjes nescaf

????????????????

21

mniek schreef:

Dit is echt een heeeel oud topic. Kijk maar eens naar de datum. Met de update is er het één en ander verdwenen op het forum waaronder dus een gedeelte van dit topic.... Misschien kun je de topicstartster even een mailtje sturen?

Hallo moniek, dank je wel, ik heb Kristien gemaild. anne-mieke

groetjes, anne-mieke

22

Heb het receptje doorgemaild, en hierboven ook opnieuw gepost.
Groetjes!

23

kristien schreef:

Heb het receptje doorgemaild, en hierboven ook opnieuw gepost.
Groetjes!

Geweldig Kristien, dank je wel. groetjes a.m.

groetjes, anne-mieke

24

marlies schreef:

Die amaretto variant is zoooo lekker misschien is dat wel een goed idee om eens te maken.....

Hallo Marlies, wat bedoel je met de amaretto variant, hoe is dat recept? groetjes, anne-mieke

groetjes, anne-mieke