Onderwerp: harde stukken in de biscuit

Hi Dames,
Vanmiddag druk aan het bakken geweest voor mijn bestelling van komend weekend.
Nu zat er in het midden van een biscuit harde stukken. Het leek wel harde roomboter of zo iets.
Heeft iemand hier ook al eens mee te maken gehad. Ik heb gewoon het biscuit van de webshop??

Laat het horen, want ik baal er enorm van.
Groejtes Linda

2

Re: harde stukken in de biscuit

Volgens mij was dan je taart niet helemaal gaar, had het zelf laatst ook zomaar, maar de taart was al aan de krappe kant qua 'gaarheid' en ik denk dat net dat stukje niet gelukt was.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

3

hoi linda

bak jij in een combi magnetron?
ik heb dit namelijk ook gehad.
en mijn fout was dat ik hem op de plaat zetten en niet op een rooster.

ik had toen in het midden ook een heel plat hard stuk zitten.

nu bak ik op een rooster  en wat langer en nu heb ik nergens meer last van

4 Laatst bewerkt door wietske (24-11-2007 13:41)

Het ligt waarschijnlijk aan je mix. Heb het ook gehad hoor. Het schijnt dat als je te lang mix dat je dan molekulen o.i.d. stuk mix waardoor je van die harde brokjes in je kapsel krijgt. Heb nu weer een nieuwe zak mix en met deze gaat het prima, terwijl ik dus precies dezelfde tijd mix  !!!!

Groetjes, Wietske
Al mijn foto's zijn te zien op http://felicitaartjes-wietske.mijnalbums.nl/

5

Ja, dat heb ik ook wel eens.
Ik dacht dat het kwam omdat die stukjes dan eigenlijk net niet gaar waren...

Groetjes, Jos

6

Ik dacht ook dat het dan niet goed gaar was.
Heb het namelijk ook wel eens gehad... Zeer vervelend.

groetjes sandra
www.sandrastaarten.nl

7

hebben jullie dat dan met 1 pak mix gehad, dus met de volgende gaat het wel goed?

want dan is het wel een risico als je een grote hoeveelheid mix koopt, dus de 20 kilo, want stel die is niet goed dan zit je met een hele grote zak.

8

Volgens mij had ik het bij meerdere mixen.
Achteraf bedacht ik me dat ik misschien de eieren in te heet water had gelegd! Zaterdag heb ik de eieren in iets minder warm water gelegd (handwarm ipv beetje heet), toen had ik nergens last van!

Succes!
Groetjes, Jos

Ik zou onderhand wel eens willen weten wat er werkelijk aan de hand is met die mixen; zolang als ik hier op het forum zit loop ik exact tegen dezelfde problemen aan. Soms gebeurt het wel, soms gebeurt het niet.
Ik krijg persoonlijk steeds meer de indruk dat het puur met het gaar zijn van de taart te maken heeft, aangezien als ik de taart de oven in gooi op

Groetjes, Niels.
Wil je onze taarten zien? Bezoek dan: http://www.nisastaarten.nl

10

Ik heb het ook gehad, maar niet met 1 dezelfde zak. Waar het bij mij aan lag, was dat mijn mixer te hard mixte en zoals Wietske al zei dan mix je iets kapot en het andere was dat ik altijd eieren L heb ipv M en deed ik er dus teveel ei in. Nu weeg ik ook altijd netjes de eieren af en sindsdien heb ik geen problemen meer.

Op zoek naar leuke hebbedingetjes, kijk eens op mijn site! Cakes by Bien heeft ook een FB pagina, zo ben je altijd op de hoogte!

11

PS Inge heeft in een ander topic al een keer de uitleg gegeven over het te hard mixen, want er zijn al meerdere topics over geweest, weet alleen niet meer welke topic precies

Op zoek naar leuke hebbedingetjes, kijk eens op mijn site! Cakes by Bien heeft ook een FB pagina, zo ben je altijd op de hoogte!

12

Ja, ik weet dat Inge daar al eens uitleg over heeft gegeven, echter, keer op keer blijkt dat de mix-snelheid aanpassen niet voldoende is om dit te voorkomen. Bij de ene zak wel, bij de andere niet is mijn ervaring (en ook die van anderen als ik de reakties zo lees). Blijkbaar verschilt de kwaliteit van de mix erg per 'lading'. Dat is jammer, want als er teveel harde stukken inzitten, kun je je bodem weggooien.
Ik ga in ieder geval je tip van het wegen van de eieren ook eens proberen (letwel: dit is weer een extra tip/idee van wat de oorzaak zou kunnen zijn). Ik kan mij voorstellen dat als je teveel ei erin hebt zitten, en je houdt de baktijd aan, dat je dan toch wat harde stukken niet gaar gebak kunt krijgen. Dus, de moeite waard van het proberen. Maar bewijst wel mijn punt dat eigenlijk iedereen 'maar wat doet' om dit probleem op te lossen. En dat is raar: als ik een pak boerencakemeel heb, dan moet je wel heel gek doen wil je dat laten mislukken en waarom is dat niet zo met de biscuitmix?

Groetjes, Niels.

13

ik heb eerder ook al een bericht geschreven, dat ik wel graag wil weten of het inderdaad aan het mix ligt of niet, want ik woon zelf in engeland en wil een 20 kilo zak kopen, maar als ik dan maar geen probleem ondervind, net met die zak mix.
want dan zit ik ermee, en terugsturen is ook een probleem dan vanuit engeland....

14

Niels, ik doe ook steeds vaker een bloemnagel omgekeerd op de bodem van een bakblik, elke grootte vanaf 24 cm, gewoon om extra zeker te zijn.

15

dracul schreef:

En dat is raar: als ik een pak boerencakemeel heb, dan moet je wel heel gek doen wil je dat laten mislukken en waarom is dat niet zo met de biscuitmix?

Ik denk omdat het echt twee totaal verschillende soorten gebak zijn, cake of biscuit is echt een verschil. Met cake kan er trouwens ook wel een boel misgaan, gezien de topics over cupcakes op het forum ;)

Ik heb het biscuit-probleem zelf alleen maar een keer gehad in een bolvorm, toen had ik zoiets van: ah, dàt bedoelen ze...

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

16

Bien, goed idee om dat nog eens te proberen. Thx!

Marianne, dat vind ik knap hoor (het mislukken van cakemeel). Zelfs als kind lukte die cakes mij altijd al... punt met cupcakes e.d. is dat je de bereidingstijd moet gaan aanpassen en ik denk dat in essentie daar het probleem zit: je moet gaan zoeken naar een aangepaste baktijd (die ze overigens bij de fabrikant ook niet altijd weten; heb er ooit eens achteraan gebeld). Als je het in een gewone cakevorm bakt, en je houdt de aanwijzingen van de fabrikant aan, dan kan het eigenlijk niet misgaan.

Maar goed, punt is en blijft dat er heel veel theori

Groetjes, Niels.

17

Ik denk dat ik het misterie heb ontrafeld.
Toen ik laatst een eiersalade ging maken had ik eieren hard gekookt om deze vervolgens stuk te prakken. Ik had XL en M eieren bij elkaar gekookt, maar er even niet bij stil gestaan de de XL eieren gezien hun volume een iets langere kooktijd nodig hebben. Bij het prakken bleek dan ook dat ze maar "net aan" gaar waren. En wat bleek: bij het prakken voelde ik bij deze eieren dezelfde rubberachtige consistentie als soms in het biscuit!
Wat mij betreft is het dus echt een gaarheidsprobleem!

Groetjes, Jos