1

Onderwerp: Spoed: vraag botercreme

Ik wil eens botercreme maken zonder de mix van de shop. Dat heb ik dus nog nooit gedaan. Welke verhouding hebben dan de boter en de suiker??? Ik kan het bij de recepten niet vinden (of ik kijk met mijn neus :rolleyes: ).

Voor de duidelijkheid: ik bedoel dus botercreme van roomboter en suiker. G

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

2

Re: Spoed: vraag botercreme

125 gr boter
250 gr suiker
2 eetl melk

3

Nou dit is leuk, was ook al aan het zoeken! Zelfde vraag dus. Bedankt Claudia voor het andwoord.

Groetjes Gonnie.

www.trendytaart.nl

Te mooi om op te eten.... te lekker om te laten staan.

4

Hij staat er wel hoor:
http://www.deleukstetaarten.nl/index.ph … 3Bme_extra

[edit]
Ow sorry, je zegt die juist niet :o

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

Ik wil gelijk al gaan typen... dat ik die dus niet zocht O-)
Maar toen las ik nog jouw [edit]
Hahaha we waren allebei te snel met lezen.

Ik moest tussendoor even de kids in bed stoppen, ga zo beginnen!
Bedankt voor de snelle antwoorden!

Groetjes, Carin

Groetjes, Carin

6

jojade schreef:

125 gr boter
250 gr suiker
2 eetl melk

Deze ken ik niet. Wel heel erg veel suiker zeg! En laat de melk (vocht) de marsepein/fondant niet smelten?

Ik gebruik gelijke delen boter en poedersuiker. Verder niets.

[b][color=pink][url=http://www.naara.nl]Na

7

ik doe 1 op 1 suiker en boter en dan een scheutje smaakstof (meestal likeur)
dus 250 boter 250 suiker en dan mixen tot de suiker niet meer te proeven/voelen is/helemaal opgenomen is, dat is meestal een minuut of 8

echt lekker hoor en net zo smeuig als de mix EN hij wordt/blijft steviger dus voor afsmeren en dijkjes gebruik ik altijd deze, er zit tevens veel minder vocht in dus ik vind hem voor onder de marsepein ook fijner, blijft steviger

Succes, laat je het nog weten hoe je hem vind??

8

Ook ik gebruik 1 op 1. Lang mixen, lekker smaakje erdoor (frambozen vincotte, een azijncompositie, andere smaakjes zoals vanille, citroen,....) HMmmmmmmm

9

Naära schreef:
jojade schreef:

125 gr boter
250 gr suiker
2 eetl melk

Deze ken ik niet. Wel heel erg veel suiker zeg! En laat de melk (vocht) de marsepein/fondant niet smelten?

Ik gebruik gelijke delen boter en poedersuiker. Verder niets.

IK begon even te twijfelen maar het klopt wel .Toen ik net begon heb ik het overgeschreven van de site van felicitaartjes(staat er nog)

10

Ik heb het recept van Claudia gebruikt. Dus 1 op 2. Ik vind het eerlijk gezegd niet lekker. Ik heb het 13 minuten gemixt, in de machine (de "nep-kenwood" hahaha), dus niet met de handmixer. Maar je knarst nog steeds.
Ik heb er ook wel melk in gedaan. Het maakt niet uit want het is bedoeld om cupcakes mee op te spuiten. Jajaja ik ben een cupcakeboeket aan het maken!!!!!!!!!!!!!
Een smaakstofje (lees: likeurtje :D ), daar had ik nou weer niet aan gedacht :grr: , dus dat zit er niet in. Ik denk dat het absoluut gescheeld had! Volgende keer maar wel doen!

Conclusie: volgende keer eens proberen met 1 op 1, m

Groetjes, Carin

11

Ik doe ook 1 op 1 met smaak en dan is het lekker romig (ook wel absoluut roomboter gebruiken )

12

Ik heb hem zelf nog niet gebruik voor cakejes ,alleen om dun af te smeren op een taart.Hij was inderdaad aan de dikke kant en ik heb geloof ik wel een half uur gemixt.Ik probeer het de volgende keer als ik cakejes ga doen ook met minder suiker.Alleen van knarsen had ik geen last.
Hopelijk smaken je cakejes alsnog.

13

jojade schreef:

Hopelijk smaken je cakejes alsnog.

Daar ben ik niet bang voor hoor, want de cakejes zijn prima, en de botercreme ook wel (alleen jammer van het knarsen). Heb ze weliswaar nog niet samen geproefd, maar dus wel apart :D

Groetjes, Carin

14

De cupcakeboeketten staan in de show off (in de verkeerde rubriek maar dat komt nog goed :+ ).

Overigens heb ik ze inmiddels wel samen geproefd... en het is goedgekeurd :Y :9

Groetjes, Carin

15

Carin schreef:

Een smaakstofje (lees: likeurtje :D )

Dan bedoel je dus likeur he? Niet smaakstof met likeursmaak. Toch? Want dat bestaat toch ook? Rumsmaak ofzo?

Groetjes,
Pauline.

16

Ik gebruik voor het afsmeren ook altijd de verhouding 1 op 1. Ik vind de smaak alleen wel een stuk minder lekkerder dan de mix en de botercreme extra. Ik heb de boter en de boter met suiker een hele tijd (zeker 10 min) gemixed en toch merkte je de structuur van de poedersuiker nog. Hebben jullie misschien nog tips hoe ik dit beter krijg?

Ik heb tot nu toe alleen wel half roomboter en half margarine gebruikt en geen likeur oid. Zou het daarmee te maken hebben of zou het te maken hebben met dat ik suikerbakkerspoeder (hanos) gebruik?

17

Pauline schreef:
Carin schreef:

Een smaakstofje (lees: likeurtje :D )

Dan bedoel je dus likeur he? Niet smaakstof met likeursmaak. Toch? Want dat bestaat toch ook? Rumsmaak ofzo?

Neeeeen ik bedoel z

Groetjes, Carin

18

jiska schreef:

Ik gebruik voor het afsmeren ook altijd de verhouding 1 op 1. Ik vind de smaak alleen wel een stuk minder lekkerder dan de mix en de botercreme extra. Ik heb de boter en de boter met suiker een hele tijd (zeker 10 min) gemixed en toch merkte je de structuur van de poedersuiker nog. Hebben jullie misschien nog tips hoe ik dit beter krijg?

Ik heb tot nu toe alleen wel half roomboter en half margarine gebruikt en geen likeur oid. Zou het daarmee te maken hebben of zou het te maken hebben met dat ik suikerbakkerspoeder (hanos) gebruik?

Suikerbakkerspoeder is prima!
Maar hal roomboter en half maragrine zou ik niet meer doen. Alleen roomboter, da's ecgt het lekkerst.

Dat knarsen, daar had ik dus ook last van. Dat komt denk ik omdat de suiker nergens in oplost. Bij de mix los je de suiker op in water en dan knars je gegarandeerd niet.

Misschien moeten we gewoon de suiker oplossen in likeur :lol:

Groetjes, Carin

Groetjes, Carin

19

Vraagje van een groentje:
Hoelang kun je de botercreme in de koelkast bewaren?

Alvast bedankt!!

20

Na een weekje begon die van mij een beetje raar te ruiken. Geproefd heb ik niet eens meer.
Als je wat over hebt kun je het beter in de vriezer zetten, dan kun je z

Groetjes, Carin

21

Heel hartelijk bedankt!!
Ik had helemaal geen idee hoelang je die kan bewaren.

Groetjes Marlies

22

Ja, nou haak ik hier ook even in...

Ondanks dat ik botercreme (half suiker half boter, beetje vocht erbij) mix in de Kitchen Aid en lang (zeker 15 min) blijf je bij mij de suikerkorreltjes voelen in je mond. Voor afsmeren en als vulling voor je taart vind ik dat eigenlijk niet erg, dan zit het ""ertussen". Maar op cupcakejes vind ik het wel storend. En dat terwijl ik de smaak en de rest van de structuur wel lekker vind.
Dus wie heeft er nog aanvullende tips? Toch nog langer mixen? Meer vocht om de suiker op te lossen?

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

23

lilo schreef:

Ja, nou haak ik hier ook even in...

Ondanks dat ik botercreme (half suiker half boter, beetje vocht erbij) mix in de Kitchen Aid en lang (zeker 15 min) blijf je bij mij de suikerkorreltjes voelen in je mond. Voor afsmeren en als vulling voor je taart vind ik dat eigenlijk niet erg, dan zit het ""ertussen". Maar op cupcakejes vind ik het wel storend. En dat terwijl ik de smaak en de rest van de structuur wel lekker vind.
Dus wie heeft er nog aanvullende tips? Toch nog langer mixen? Meer vocht om de suiker op te lossen?

Nou jullie het er toch over hebben...
Ik vind die "zandstructuur"ook niet lekker....Als je de mix kent dan kun je niet meer aan de gewone wennen. Maar de mix is voor een cupcakeboeket veel te slap.
ook ik heb er voor het afsmeren geen probleem mee maar voor grotere vullingen/decoraties vind ik het echt ...nou ja zeg maar NIET LEKKER :S

24

Tsja, als je de mix gewend bent dan ben je zo verwend dat andere niet meer lekker is ;) Maar om af te smeren goed genoeg inderdaad.
Ik voeg inderdaad wat extra vocht toe (nog wat vanille aroma en citroensap, die citroensap proef je toch niet echt, alleen maakt het iets zuurder) en dan lost de suiker wel goed op.
Wat ik doe (geen idee of het goed is maar het werkt wel :)): eerst de boter kloppen met de vanille aroma (of andere aroma, citroen is ook erg lekker :))

Mijn website: Presentaart

25 Laatst bewerkt door Carin (07-12-2007 22:19)

Ik heb 'm vandaag weer gemaakt, maar nu iets anders. En hoewel je nog steeds iets knarste, was het wel stukken beter:
1 op 1,5 gedaan ipv 1 op 2
eerst de boter 5 minuten romig slaan
dan scheutje melk of ander vocht erbij
nog even romig slaan
suikerbakkerspoeder toevoegen
goed erdoormixen
5 minuten laten staan
dan 15 minuten mixen (echt de klok aanzetten anders denk je al na een paar minuutjes dat je "eeuwig" aan het mixen bent)

Groetjes, Carin