1

Onderwerp: Ganache invriezen

Hallo allemaal,

Ik heb ganache over (... ja ik hoor jullie al.. what's your problem??? OPSNOEPEN!!!) maar het is best veel, ik heb er al van gesnoept. Heb er ook al wat chocomouse van geklopt. Kan ik de ganache ook invriezen (pure chocolade met evenveel slagroom).

Ik hoor graag van jullie!
Groetjes,
Efje

Groetjes,
Efje

2

Re: Ganache invriezen

Vriezen heb ik geen ervaring mee, ik verwerk resten tot truffels of vul er holfiguren mee......
Ganaches worden hardin de koeling en weer opwerken tja..........misschien dat iemand daar positieve ervaringen mee heeft maar vers is best in deze.....

I believe in Sandy Claws

3

Via google kwam ik op wat berichten van deze site die meldden dat je ganache prima kunt invriezen :)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

4

Marianne schreef:

Via google kwam ik op wat berichten van deze site die meldden dat je ganache prima kunt invriezen :)

Mja, je kunt bijna alles invriezen, maar hoe werk je het weer op.......?
Dat is natuurlijk ook belangrijk......

I believe in Sandy Claws

5

Wat bedoel je precies met 'opwerken'?
Kloppen, roeren? Hangt uiteraard af van wat je er mee wilt doen. Als je er mousse van maakt, is het ontdooien en dan weer opkloppen. wil je gieten is het ontdooien en dan tot schenkdikte opwarmen (dat laatset heb ik zelf niet gedaan, dat eerste wel met iets-wat-verdacht-veel-op-ganache-lijkt; en dat ging prima).

6

Alvast dank voor jullie snelle reacties.

Ik wil de ganache weer als taartvulling gebruiken.

Groetjes,
Efje

Groetjes,
Efje

7

Marianne schreef:

Wat bedoel je precies met 'opwerken'?
Kloppen, roeren? Hangt uiteraard af van wat je er mee wilt doen. Als je er mousse van maakt, is het ontdooien en dan weer opkloppen. wil je gieten is het ontdooien en dan tot schenkdikte opwarmen (dat laatset heb ik zelf niet gedaan, dat eerste wel met iets-wat-verdacht-veel-op-ganache-lijkt; en dat ging prima).

Sommige processen kunnen maar 1 kant op, als je de boel omkeert gaat het scheiden bvb....sommige zaken worden gewoon instabiel nadat ze de afgelegde weg weer terug moeten....zal vanavond eens een testbatch maken en kijken wat er gebeurt.

Ganache invriezen is geen probleem, waar we over praten hier is ganache die men graag nog een keer wil gebruiken dus niet meteen opeten omdat het al in zijn eindverwerking zit maar een aantal stappen terug in het verwerkingsproces.......

I believe in Sandy Claws

8

Granny W. schreef:

waar we over praten hier is ganache die men graag nog een keer wil gebruiken dus niet meteen opeten omdat het al in zijn eindverwerking zit maar een aantal stappen terug in het verwerkingsproces.......

Ja, zover was ik wel ;) Ik gebruik alleen nooit zelf de term "opwerken", vandaar mijn vraag wat jij daar mee bedoelt.

Dus zoals ik zei: daarna opkloppen tot mousse is geen probleem, gebruikt als vulling is het ook geen probleem (ervaring gepost op het forum).

9

Heb dit bericht even omhoog gehaald, want ik wil weten of iemand ervaring heeft met het invriezen van ganache om over de taart te gieten. Heb flink wat over na het dopen van mijn cupcakes, kan nog minstens een hele lading in gedoopt worden. Als ik het nu invries, kan ik er dan volgende keer weer mee 'gieten' ?

Groetjes, Rianne
Wil je mijn taarten bekijken? www.taartdoos.haaralbums.nl

10

Volgens mij moet je het gewoon kunnen invriezen, als je opgeklopte ganache in kan vriezen kan het volgens mij ook met de gietversie.
Je zou een klein beetje kunnen proberen voor een nachtje, dan weet je zeker of je morgen nog een lading cupcakes of taart moet gaan maken of niet :lol:

Alles goed???? nee 3 fout

11

Een portie heb ik nog nooit ingevroren maar ik zou hem (als je hem weer wil gieten) verwarmen au bain Marie.

12 Laatst bewerkt door manika (08-12-2007 17:17)

Ik had hem ingevroren en tijdje later uit de vriezer gehaald. Ik had hem gewoon langzaam ontdooit in de koelkast gezet. Ik merkt alleen wel dat het een stuk dikker eruit, eigenlijk mousse, maar het was wel erg lekker :9 Volgende x ga ik dat van Nathalie eens proberen, niet eens aangedacht om het zo te doen :lol:

Groetjes, Manika
www.taartenvanmanika.nl

13

Ja hoor het kan prima! Ik heb gisteren de ganache uit de vriezer gehaald, laten ontdooien in de koelkast en het smaakt prima, structuur is hetzelfde, netzo dik. Een aanradertje. Allemaal bedankt voor het meedenken.

Groetjes,
Efje

Groetjes,
Efje