1

Onderwerp: Witte ganache met (speculaas)kruiden.

Een witte ganache is een uitstekende icing maar opgeklopt ook een perfecte vulling. Door zijn niet echt uitgesproken smaak maar romige karakter zeer geschikt om een smaakje aan toe te voegen..
Ingredienten:
200 gram witte chocolade gebroken of in gallets
225 gram slagroom (bij witte chocolade verhoog je de roomcomponent iets om een beter vetgehalte te creeren)

Slagroom verhitten tot bijna aan de kook, vuur uitdraaien en chocolade toevoegen, roeren roeren roeren totdat alle chocolade opgenomen is, blijven er brokjes in dan even wat bij verwarmen.

Ganache af laten koelen, zo nu en dan roeren tot goed afgekoeld maar nog steeds 'smeerbaar' Nu opkloppen, als de ganache na 5 a 10 minuten romig is geklopt kruiden, in dit geval een mespunt speculaaskruiden (proeven voor je meer toevoegt) toevoegen, dit kun je zo doen maar ook kun je een halve lepel kaneellikeur of siroop nemen en daar de kruiden in 'oplossen', dit geeft net een hint meer naar kaneel wat erg 'warm' aandoet in de smaak maar dat is puur persoonlijk.

Recept kan verdubbeld of gehalveerd worden, beginnelingen onthoud dat ganache in de koelkast 'opstijft'.

Met deze ganache kun je ook weer bonbons vullen of truffels maken.

Veel plezier :)

I believe in Sandy Claws

2

Re: Witte ganache met (speculaas)kruiden.

jammie !!!! Dat klinkt super zeg..........ga het zeker testen

Bedankt

Als het pad der vriendschap niet regelmatig wordt betreden, groeit het dicht.

3

das inderdaad lekker
Ik laat wel altijd mijn kruiden "trekken "in de slagroom bij het verwarmen ervan

cateren is ook gebakjes maken :)

4

deze lijkt mij ook heerlijk!

groetjes hanane
O..ja kijk ook op http://olalataarten.mijnalbums.nl

5

Ik heb deze gemaakt gisteren en hij is werkelijk heeeerlijk!! Bedankt voor het recept.
Heb alleen nog een half bakje over...Hoe lang blijft dat ongeveer goed?

6

Sarakim schreef:

Ik heb deze gemaakt gisteren en hij is werkelijk heeeerlijk!! Bedankt voor het recept.
Heb alleen nog een half bakje over...Hoe lang blijft dat ongeveer goed?

Ik zorg altijd dat alles opgaat, als vulling of als truffels, want je kunt het wel bewaren maar in de koelkast en daar stijft het op......in stukjes snijden, door getemperde chocolade halen, uit laten harden en snoepen maar :))

I believe in Sandy Claws

7

Ja, maar het wordt bij mij dus niet zo stijf dat ik er truffels van kan maken...probeerde ik gisteren (na een nacht staan) en toen was het nog veel te vloeibaar.

8

Sarakim schreef:

Ja, maar het wordt bij mij dus niet zo stijf dat ik er truffels van kan maken...probeerde ik gisteren (na een nacht staan) en toen was het nog veel te vloeibaar.

?? In of buiten de koelkast ?

Als je de goede verhoudingen hebt gebruikt dan wordt hij in de koelkast zo hard dat je je hubby er een stevige mep mee kunt verkopen hoor :))

I believe in Sandy Claws

9

Hmm...dit lijkt me ook een aardige basis om een beetje honingrum doorheen te doen :9

10

Hoi,

Kan iemand mij vertellen wat ganache betekend.En ik lees ook wel eens dat iets Au bainmarie moet zijn ??? heeft iets te maken met het verwarmen van chocolade volgens mij??
Klopt dat?/

Gr Gurdie

Taartie La Mama

11

Als je de goede verhoudingen hebt gebruikt dan wordt hij in de koelkast zo hard dat je je hubby er een stevige mep mee kunt verkopen hoor

Koenie ipv vanillevla? hahahaha

Maar het lijkt me desondanks een heerlijk sinterklaasavondrecept en laat dat nou net voor de deur staan??

greetsz KiT

er is altijd wel een reden voor taart

12

gurdie schreef:

Hoi,

Kan iemand mij vertellen wat ganache betekend.En ik lees ook wel eens dat iets Au bainmarie moet zijn ??? heeft iets te maken met het verwarmen van chocolade volgens mij??
Klopt dat?/

Ganache is basic een mengsel van room en chocolade, de room wordt verhit, zelfs even gekookt (ligt aan het recept/maker) dan van het vuur genomen en de chocolade onder geroerd tot gesmolten, nu koelen, je kunt de substantie gebruiken om taarten af te gieten, dus nog licht warm over de taart gieten zodat er een zachte chocolade bekleding ontstaat die snijbaar is als hij eenmaal 'uitgehard' is, of als tussenlaag of als hij afgekoeld maar nog niet uitgehard opkloppen tot een dikke stevige slagroom substantie om als vulling te gebruiken..

Dit kan zijn in taarten maar natuurlijk ook in bonbons, truffels ed.

Au bain Marie verwarmen is indireect verwarmen, dit doe je meestal met een ingredient of mengsel wat anders te snel zou aanbranden of waarvan de temp niet boven een bepaalde waarde mag omen. Je neemt dan iets in een schaal en verwarmt dit indirect door het boven/in een pan te plaatsen met zacht kokend water, het water kan ook een iets lagere temp hebben dan dat afhankelijk alweer van wat je gaat maken. Er zijn speciale pannen om dit te doen, maar de meesten gebruiken een schaal van metaal/glas of plastic boven een pan.

I believe in Sandy Claws

13

ik ben de laatste tijd wat aan het uit proberen met ganache, en mijn mening is dat je echt op moet passen met hoe heet het word. ganache is vloeibaar als het lauwwarm is. Ganache moet absoluut niet te warm worden, dan word het namelijk te dun, hoe je het dan weer goed krijgt weet ik nog niet. zelfs als je het helemaal afkoelt word het niet opnieuw stijf (dat heeft met de kristallen in de chocolade te maken, allemaal heel ingewikkeld al vraag je het mij =p, ben er nog niet helemaal achter hoe dat nou allemaal in z'n werk gaat)

lauwwarme ganache kan je over een taart gieten voor een mooi glimmend resultaat.

ook als je bonbons maakt in mallen kan je deze vullen met lauwwarme ganache.

afgekoelde ganachge is stevig genoeg om het in stukken te snijden, vormen uit te steken, in vormen te kneden, of om op cupcakes te spuiten met een spuitzak.