1

Onderwerp: marsepein vraagje

Hallo dames,

Ik heb een klein probleempje,

Mijn marsepein is soms te droog, hij kan niet meer goed worden uitgerold en breekt dan.
De samenstelling die ik heb overgenomen is
- 300 gram suikerpoeder
- 250 gram roomboter
- 4 eetlepels bloem
- amandelastracten

Nu wil ik bij de volgende proberen om minder poedersuiker en meer roomboter te nemen, is dit een goed idee?

Wie heeft er eventueel andere tips, marsepein kopen vindt ik zelf niet zo leuk en wil hem dus graag gewoon maken.

gr danica

www.danica.mijnalbum.nl

2

Re: marsepein vraagje

dit lijkt mij een heel gek recept ... ik veronderstel dat het is voor mensen met een noten-allergie...
misschien die bloem eruit laten...

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

3

Ik begrijp je niet helemaal maar ik denk dat je bedoeld over de amandelastracten,
De marsepein is overigens wel heel erg lekker.

Heb jij andere recepten dan?

4

Klik hier links op recepten en dan op decoreren, daar staan 2 recepten voor marsepein. Gewoon met amandelen, dus niet geschikt voor mensen met een notenallergie. ik heb ze zelf nooit gemaakt. Ik ben erg blij met de marsepein uit de webshop, dus daar heb ik altijd wat van op voorraad.

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

5

danica schreef:

Mijn marsepein is soms te droog, hij kan niet meer goed worden uitgerold en breekt dan.
De samenstelling die ik heb overgenomen is
- 300 gram suikerpoeder
- 250 gram roomboter
- 4 eetlepels bloem
- amandelastracten

Ik weet niet wat het is maar zeker geen marsepein........is een botercreme met hele foute bloem erin.....(bloem mag je niet rauw verwerken in welk product dan ook wat rauw blijft......)

I believe in Sandy Claws

6

Hoi Danica,

Je hoorde het al van de anderen: Dit  recept dat je geeft is niet voor marsepein, maar voor een soort vervanger daarvan, geschikt voor mensen met een notenallergie. Hoofdbestanddeel van marsepein is amandel, dat moet er echt in, anders is het geen echte marsepein.

Vorig jaar hebben anderen op het forum dit recept ook al uitgeprobeerd, maar veel heb je er niet aan. Het is niet geschikt om uit te rollen (zoals je zegt, het breekt steeds) en ook voor boetseren is het niet echt bruikbaar....

Zoals Mirjam al zegt staan er twee goed bruikbare recepten met amandelen op de site, dus als je marsepein wilt maken., kun je die gebruiken. Of anders kun je het ook gewoon kopen!

Groetjes, Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

7

Granny W. schreef:

Ik weet niet wat het is maar zeker geen marsepein........is een botercreme met hele foute bloem erin.....(bloem mag je niet rauw verwerken in welk product dan ook wat rauw blijft......)

Oh, oeps
Is bloem ongezond dan???
Ik 'lik' altijd de kom leeg en dan laat ik zoveel mogelijk over.
Ook koekjes worden er meestal een stuk minder dan verwacht :)
Nou heb ik er (nog) niets aan overgehouden, en doe ik het voor vreemden natuurlijk niet (hier, koekjesdeeg voor je verjaardag ;) ), maar ben wel benieuwd...

Mijn website: Presentaart

8

mascha schreef:

Oh, oeps
Is bloem ongezond dan???
Ik 'lik' altijd de kom leeg en dan laat ik zoveel mogelijk over.
Ook koekjes worden er meestal een stuk minder dan verwacht :)
Nou heb ik er (nog) niets aan overgehouden, en doe ik het voor vreemden natuurlijk niet (hier, koekjesdeeg voor je verjaardag ;) ), maar ben wel benieuwd...

Bloem is een rauw product dat als het verwerkt wordt in een (vochtig)product binnen de korste tijd gaat gisten, dus het bederft razendsnel dan.

Daarom moet je ook als je met bvb marsepein werkt altijd zorgen dat je werkblad geen korreltje bloem meer rondslingert.....in de bakkerij waar men nog zelf marsepein figuren maken heeft hygiene op dat gebied de allerhoogste prioriteit........bij ons vroeger werd het in een aparte kamer gemaakt, ver weg van de meelproducten.

Van te veel rauw bloemproduct eten zoals koekjesdeeg zal je hoogstens een behoorlijke indigestie opleveren..bedorven product doordat er rauw bloem tot gisting is gekomen kan en behoorlijke voedselvergiftiging geven......

Geef bloem maar eens een beetje vocht, vet en suikers, zet het weg bij kamertemp en kijk er eens de volgende dag naar, en je kunt de bloem echt tot het minimum reduceren, de chemische reactie komt toch....zelfs koelen helpt niet, daarom is tarwe ook zo'n perfect product om gisbrood van te maken :)

I believe in Sandy Claws

9

Oke, bedankt voor je uitleg!
Ik zal niet zo gevoelig zijn voor voedselvergiftiging denk ik, heb er in de tropen en 3e wereldlanden ook altijd weinig last van. Misschien zou het wel helpen tegen dat snoepen van het deeg ;)

Mijn website: Presentaart

10

mascha schreef:

Oke, bedankt voor je uitleg!
Ik zal niet zo gevoelig zijn voor voedselvergiftiging denk ik, heb er in de tropen en 3e wereldlanden ook altijd weinig last van. Misschien zou het wel helpen tegen dat snoepen van het deeg ;)

:lol: :lol: :lol: Snel afkloppen he Mascha ;)

Maar Granny W. dat wist ik niet dat bloem zo gevaarlijk kan zijn. Ik snoep ik heel vaak van koekjes deeg en cake beslag. Maar duidelijke uitleg heb je gegeven.

Groetjes, Manika
www.taartenvanmanika.nl

11

manika schreef:

:lol: :lol: :lol: Snel afkloppen he Mascha ;)

Maar Granny W. dat wist ik niet dat bloem zo gevaarlijk kan zijn. Ik snoep ik heel vaak van koekjes deeg en cake beslag. Maar duidelijke uitleg heb je gegeven.

Ik zelf ook hoor, maar dat is vers, sommige mensen reageren dan sterker op de gluten die erin zitten......vroeger was het bij straffe verboden op school (of thuis) van ongebakken bloemproducten te snoepen (deed het toch natuurlijk) :))

Maar het gisten gebeurd dus over een vrij korte periode in een product, zeker als dat product bewaard wordt boven de 16 graden, maar zelfs in de koelkast kan het gaan gisten alleen langzamer.

Marsepein is een product wat langere tijd bewaard wordt meestal of op voorhand dagen tot weken gemaakt wordt (modellen etc) en daar kan  het dan fout gaan. Gewoon nooit vergeten dat bloem hetzelfde is als iedere andere rauwe 'groente' als je het 'vochtig' bewaard gaat het nu eenmaal 'verrotten'

Je kunt er trouwens hele leuke schimmelkolonies mee kweken op een agarvoedingsbodem :))

Dus werk je met marsepein, zorg dat je werktafel geheel vrij is van bloem (ik gebruik gewoon een ander werkblad)

I believe in Sandy Claws

12

Hoi meiden,

Sorry voor de late reactie, maar ik ben erg blij dat jullie mij andere recepten gegeven hebben. En ik het maar raar vinden dat het zo brokkelde.

Ik ga gauw de goede recepten zoeken.

Nogmaals
bedankt