1 Laatst bewerkt door Carina (10-11-2007 21:01)

Onderwerp: schuimpjes, maar dan zonder hete suiker

Hoi allemaal,
Ik heb vandaag het recept van Lilo geprobeerd, maar mij lukte het niet helemaal. Toen bedacht ik ineens, dat ik nog een oud kookboek van mijn moeder had en dat daar ook zo'n soort recept in stond. Kon me echter niet herinneren dat daarbij suiker werd verwarmd. Dus bij deze, een iets makkelijkere versie.
Smaakt misschien wel niet zo lekker, maar succes is verzekerd. Ik vind ze overigens heerlijk, vooral met dat vanillesmaakje erbij)

4 eiwitten, 250 gram gezeefde suiker, wat vanillesuiker

Klop  het eiwit zo stijf mogelijk, vermeng het vlug met de gezeefde suiker en wat vanillesuiker. Doe het in een spuitzakje met een glad spuitje en spuit ervan op een ingevet en met bloem bestoven bakblk langwerpige reepjes op enige afstand van elkaar.Strooi er een weinig suiker over en laat de schuimpjes in een openstaande zeer lauwe oven langzaam drogen en hard woren (1,5 à 2 uur), maar zorg, dat ze licht van kleur blijven.
Of maak van die mooie toefjes zoals Lilo (mij lukt dat niet trouwens :lol: )

Grappig zo'n oud kookboek. Ik heb het recept precies overgeschreven en dan krijg je van die zinnetjes als: 'een weinig suiker'. Ik ben zo blij met dit oude kookboek :Y

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes van Carina
http://www.taartwerk.nl

2

Re: schuimpjes, maar dan zonder hete suiker

Ja die maak ik altijd zo !!!!!!!!!!! Is er lekker :9

Groetjes, Manika
www.taartenvanmanika.nl

3

Dit recept is ongeveer mijn recept. IK gebruik 60 gram suiker op 1 eiwit.
Laatste keer gepast.eiwit gebruikt omdat ie op moet en dan ga ik uit van 30 gram eiwit is 1 eiwit zeg maar.
Deze keer heb ik poedersuiker gebruikt, en andere keer gebruik ik gewone suiker. Kan allemaal. Als je maar goed stijf mixt.
OVerigens gooi ik de suiker er meteen al door, en mix totdat het totaal opgelost is, dus niet eerst eiwit stijf, en dan pas de suiker erbij.
Drogen op zeer lage temperatuur en inderdaad anderhalf a twee uur.

4

Hihi Carina, dat mij recept bij iedereen zo geweldig NIET lukt! Is ook wat!

Ja op deze manier kan het ook natuurlijk, gaat denk ik in ieder geval makkelijker en waarschijnlijk net zo lekker.
En voor het spuiten van de toefjes: heb je spuitmondje 2D wel? Dat scheelt stukken, gaat het hetzelfde als de rozen van Marlies op de cupcakes, die deed je in Amersfoort ook goed!

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

5

vandaag wat nieuws uitgeprobeerd. Ik zag mn zakje spinsuiker liggen. Heb ooit zo;n suikerspin ding gehad, maar die is al poosje geleden de deur uit gegaan..wat een onding.
maar ja...die roze suiker lag er nog.
Dus...3 eiwitten, 180 gram roze suiker....mixerdemix....oven op 100 graden, een goede anderhalf uur drogen.....

En ik moet zeggen...ze zijn schattig roze, smaken heerlijk en de kids zijn er gek op.