Elisa schreef:O MY GOD!!!!
En nu?????
Het zit in een taart die morgen pas op gaat?
Maar toch mijn schoonmoeder en nog meer mensen die ik ken, die bewaren Tiramisu ook langer!
oHHHH ALS ZE MAAR NIET ZIEK WORDEN (GELUKKIG IS HET EEN BEKENDE)
Zorg dat ze hem goed gekoeld bewaren, dus net boven het vleesvak, en goed afgeschut van andere zaken in de koelkast, niet een paar uur op de tafel laten staan voor en na het aansnijden maar meteen weer terug in de koeling.
Niet paniekeren, ik houd heel veilige marges aan als ik iets maak voor anderen, aangezien er kleine kids en oudere of zieke mensen mee kunnen eten voor wie zelfs een klein probleem een groot probleem kan zijn.
Met dit soort taarten geldt gewoon op de maken en op de dag afleveren, maar het zijn eigenlijk geen combi's die je zou moeten leveren aan 'het publiek' omdat je niet weet hoe zij er mee omgaan als het buiten je zicht verdwenen is.
Onthoud dat in veel melkproducten nog werkzame melkzuurbacterien aanwezig zijn, op zich geen probleem, maar eiwit en suikers toevoegen geeft een zeer rijke voedingsbodem voor bacteriele groei.
Zowel mascarpone als rauw eigeel hebben een belabberde AW waarde, de 1 een melkproduct met vrij weinig vet (25 %) en de andere een vers product dat snel aan bederf onderhevig zo gauw het uit de eischaal wordt genomen en aan zuurstof blootgesteld.
Wil je dit soort dingen toch blijven maken dan zo vers mogelijk werken, liefst met gepasteurizeerd eigeel of nog beter een goed recept zoeken waar je geen eigeel hoeft te verwerken.
I believe in Sandy Claws