1

Onderwerp: eetbare foto over fondant

hallo allemaal,
nou heb ik bij de bakker een a4 formaat eetbare foto besteld wat straks over mijn taart bekleed met fondant moet! maar nu heb ik gehoord dat je een foto beter niet op fondant kan plakken... hoezo is dat?? en wat raden jullie me nu aan

groetjes..

2

Re: eetbare foto over fondant

Ik heb een foto op marsepein gedaan, maar volgens mij zijn er ook mensen die het op fondant hebben gedaan. Ja het enige is wel dat je de foto er pas op moet doen vlak voor gebruik, want het kan zijn dat hij beetje krom gaat trekken.

Groetjes, Manika
www.taartenvanmanika.nl

3 Laatst bewerkt door Granny W. (11-11-2007 15:12)

Ik zou echt niet weten waarom niet, Nederland is 1 van de weinige landen die met marsepein werken om te bekleden en waar men zo negatief is over fondant gebruik :))

Als je een ouwel hebt zou ik aanraden deze lichtjes in te smeren met pipinggel en dan op de taart aan brengen, heb je een frostingsheet kun je gewoon met een piepbeetje vochtige kwast de achterkant insmeren (als dat nodig is) en dan op de fondant leggen.....

Het is altijd het beste de fondant na het aanbrengen en smoothen, een paar uur te laten rusten en te laten 'korsten' (de toplaag wordt lichtjes droger daardoor)

Nog even dit, als je niet zeker weet wat de basis is van je eetbare afbeelding, vraag aan de banketbakker wat het is en wat hij aanraad op fondant, want er zijn 4 of 5 mogelijke basissen waar hij op kan printen......

I believe in Sandy Claws

4

Volgens mij is hier zeer recent een topic over geweest, ik denk dat je het wel kan terugvinden als je even de zoekfunctie gebruikt.

Ria vertelde (die print ze ook) dat ze juist pipinggel afraadde omdat ze het zo tegen vond vallen (het resultaat), of ging dat nou over pipinggel erover.
Geen idee eigenlijk, maar je kan het vast terugvinden, en daar staat ook iets over de verschillende soorten, dus misschien kan je idd ook wel het beste vragen aan de banketbakker.

Mijn website: Presentaart

5

mascha schreef:

Volgens mij is hier zeer recent een topic over geweest, ik denk dat je het wel kan terugvinden als je even de zoekfunctie gebruikt.

Ria vertelde (die print ze ook) dat ze juist pipinggel afraadde omdat ze het zo tegen vond vallen (het resultaat), of ging dat nou over pipinggel erover.
Geen idee eigenlijk, maar je kan het vast terugvinden, en daar staat ook iets over de verschillende soorten, dus misschien kan je idd ook wel het beste vragen aan de banketbakker.

Dat ging over pipinggel eroverheen (men wil daarmee glans creeren..)
Beter wat cacaoboter sprayen maar dat is een dure hobby :))

I believe in Sandy Claws

6

o jee... nu ben ik echt in de war!! :) de bakker zei dat het eetbare papier was.. heb je daar wat aan??  maar dan denk ik als je eetbare papier wat normaal gesproken droog is op fondant legt dan plakt ie toch niet?? hoe doe ik dat dan?? ik kan wel voor het serveren van de taart het plaatje erop leggen maar of die dan blijft zitten weet ik niet!! :)

7

sara schreef:

o jee... nu ben ik echt in de war!! :) de bakker zei dat het eetbare papier was.. heb je daar wat aan??  maar dan denk ik als je eetbare papier wat normaal gesproken droog is op fondant legt dan plakt ie toch niet?? hoe doe ik dat dan?? ik kan wel voor het serveren van de taart het plaatje erop leggen maar of die dan blijft zitten weet ik niet!! :)

Ik neem aan dat dt ouwel is dus, dan plak je hem er dus op met een dun laagje pipinggel. dit heeft als voordeel dat het samengaat met de fondant, weinig vocht bevat en dus samensmelt met de fondant en zo een snijdbare taart krijgt met opdruk :))

Je neemt de ouwel, legt die op een vaste ondergrond met de geprintte kant naar beneden, nu gewoon een beetje piginggel op een spatel nemen en dit netjes over de gehele ouwel verdelenl door een rustige smerende beweging.
Ik laat de randjes meestal vrij omdat tijdens het smoothen, wat gel naar de kanten gedreven wordt.

Rustig werken, niets forceren, daarna de ouwel nemen en op de taart plaatsen..anderen vinden et makkelijker om de gel op de taart te verdelen en dan de ouwel erop te leggen, daarna even met de smoother eroverheen om alles glad te maken, vanuit het midden rustig en voorzichtig naar de kanten van de print werken. Zorg dat je smoother bij iedere streek schoon is, dus geen pipnggel van de randen meeneemt, ook niet drukken, alleen voorzichtig glad maken en dan weg zetten om te laten drogen.

Zijn er nog randje los om wat voor reden, gewoon wat pipinggel op een kwastje nemen, even kwastenop het droge stukje en zachtjes aandrukken.

Je kunt dit oefenen met snoeppapier op een stukje uitgerolde fondant.

I believe in Sandy Claws

8

enuuhh... die piping gel.. kan je die in de winkel kopen?? of iets anders in plaats daarvan te gebruiken??

9

Aga....mijn fout, ik denk wel eens te veel in mijn kast........:))

Vraag aan de bakker of deze ouwel ook 'geplakt' kan worden met een dun laagje botercreme, heeft hij de goede soort moet dit geen probleem zijn, de handelingen blijven hetzelfde.

I believe in Sandy Claws

10

oo dat is nou een goeie tip!!! zal ik zeker doen!! maar toch heb ik nu het gevoel dat ik die piping gel echt moet HEBBEN!! :)

11

sara schreef:

oo dat is nou een goeie tip!!! zal ik zeker doen!! maar toch heb ik nu het gevoel dat ik die piping gel echt moet HEBBEN!! :)

Pipinggel is niet echt een must maar wel handig, je kunt er prachtige effecten mee creeren zoals gebrandschilderd glas maken op je taarten, of glimmende watereffecten creeren etc.......

Het is te koop in de webshop voor een allenszins redelijke prijs.

I believe in Sandy Claws

12

ja.. nu weet ik het zeker.. ik moet'm nu echt hebben!!!! :)

13

sara schreef:

ja.. nu weet ik het zeker.. ik moet'm nu echt hebben!!!! :)

... dit is tevens ook een van de dingen die super makkelijk zelf te maken zijn!!! het is niet meer dan suiker en maizena laten dikken met citroensap en water ...  je vind het recept hier wel ergens :D

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

14

belluna schreef:

... dit is tevens ook een van de dingen die super makkelijk zelf te maken zijn!!! het is niet meer dan suiker en maizena laten dikken met citroensap en water ...  je vind het recept hier wel ergens :D

Niet te vergelijken met de gewone pipinggel aangezien de binding daar wordt gemaakt door een heel ander bindmiddel waardoor smelten en bloeden nagenoeg minimaal is, dit in tegenstelling tot binding met alleen maizena......

I believe in Sandy Claws

15

ik weet dat het hier eigenlijk niet thuis hoor maar heb me echt rotgezocht naar her recept van glucosestroop alleen kan het niet vinden!! ik wil get namelijk zelf maken met druivensuiker..  zou je zo lief willen zijn ;)

16

sara schreef:

ik weet dat het hier eigenlijk niet thuis hoor maar heb me echt rotgezocht naar her recept van glucosestroop alleen kan het niet vinden!! ik wil get namelijk zelf maken met druivensuiker..  zou je zo lief willen zijn ;)

Normalerwijs heb je eerst glucosestroop en wordt daar druivensuiker uit gewonnen vandaar dat er geen recepten voor zijn, het is een grondstof. Je zou kunnen proberen het terug te draaien maar of het hetzelfde effect heeft kan ik niet instaan........glucosestroop bestaat ongeveer voor 20 % uit water dus zou je 80 gram op 20 gram water kunnen oplossen, voorzichtig verwarmen tijdens het opmengen dan krijg je een betere mening en lossen de kristallen beter op...is het goed opgelost dan blijf nog een tijdje roeren tijdens het afkoelen, succes ermee :)

I believe in Sandy Claws

17

Het staat her en der wel op het forum hoor, gewoon glucosesuiker bij de drogist vandaan (dextropur, zit in een pakje) met water indikken. Dan heb je een prima alternatief te pakken voor de 'echte'.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

18

kan ik ook light corn syrup gebruiken i.p.v. glucose?

19

sara schreef:

kan ik ook light corn syrup gebruiken i.p.v. glucose?

Ja hoor, voor taart en taartdecoraties voldoet light corn syrup in alle gevallen.
Er zijn maar heel weinig recepten daarvoor die dat uitsluiten, de viscositeit is bijna gelijk.

I believe in Sandy Claws

20

Wat ik al zei: ik vind gekochte pipinggel veel prettiger werken dan zelfgemaakte, omdat van zelfgemaakte m'n fondant wel een beetje smolt (de volgende dag pas, maar toch), terwijl dat met de kant en klaar gekochte totaal niet het geval was, dat werd zelfs een beetje hard (het randje)

Mijn website: Presentaart

21

dan moet ik ff langs de turk of de toko... denk dat ze het daar wel hebben of niet?  bij de AH hadden ze het in ieder geval niet!! ik mag wel opschieten.. verjaardag van mn nichtje komt steeds dichterbij!!! (3 dec.) zouden ze ook tylose hebben?? dat heb ik ook nodig denk ik :D

22

Kan je zo'n foto ook op glazuur plakken of is dat niet aan te raden?

Groetjes
Anita