1

Onderwerp: Help!! Suikerstroop!

Ik wilde de schuimrozen van Lilo maken en daarvoor heb je suikerstroop nodig. De stroop moest volgens het recept opstaan tot er draden van getrokken konden worden. Dat duurde bij mij heeeeeel lang (mijn pannen hebben een dikke bodem :)), de stroop was toen bijna zwart en mijn hele huis stinkt. Ik zei nog tegen de kinderen: ja, het ruikt nu niet zo lekker, maar strakts hebben we heerlijke schuimpjes :D.
Niet dus :s, ik heb alles maar weggegooid, het mengsel van de stroop met het eiwitschuim was afschuwelijk bitter. Het resultaat is nu: vreselijke stank, pikzwarte pan en keukenmachine (iemand nog tips voor het schoonmaken?) en geen schuimpjes :S.
Hoe moet het wel? Ik wil ook schuimpjes!

www.detaartentantes.nl
Workshops en webshop taartdecoratie. Ook afhalen in Zwolle en Elburg!

2 Laatst bewerkt door tom poes (09-11-2007 13:14)

Re: Help!! Suikerstroop!

Je suiker is denk ik veel te heet geworden, waardoor het is gaan karameliseren.... sterker nog overgekarameliseerd = verbrand is....
Hoor mij: ik heb het ook nog nooit geprobeerd hoor ;) !

Je keukenspullen zou ik gewoon lang in warm water laten weken...

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

3

Ojeeeee!

Nee de suikerstroop moet inderdaad niet bruin worden. Die van mij was net een heel, heel klein pietsie aan het kleuren en toen bleek ie al iets te warm te zijn.
De draden die ik bedoel, zijn echt ieniemienie draadjes die aan je lepel blijven hangen als je die even in de siroop dipt.
Dus als je het nog een keer probeert stop bij het begin van iets van kleur maar gelijk met verwarmen en haal het spul gelijk van het vuur, anders brandt het ook nog aardig door.

Het duurde bij mij ook wel een tijdje hoor (lees tussen de 5 en de 10 minuten) voordat het op 120 graden was, en ik had de stroop net kokend (kleine opstijgende bubbeltjes).

Spullen worden inderdaad weer schoon in warm water. Tijdje laten staan, dan lost de suiker wel weer op.
Sterkte ermee!

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

4

Ok, bedankt. Ik heb alles weer schoon (dat duurde helemaal lang :D) en ik ben klaar voor een nieuwe poging!

www.detaartentantes.nl

5

Nou, ik heb een nieuwe poging gewaagd :(. De suikerstroop lukte dit keer perfect en het eiwitschuim ook (dat smaakte ongebakken trouwens heerlijk :9). Vervolgens heb ik een soort hoopjes op de bakplaat gespoten :D (spuitmondje 2d heb ik niet en wat er wel uitkwam leek in de verste verte niet op rozen). Toen in de oven op de minimum temperatuur.
Na slechts 5 kwartier waren ze lichtbruin en niet niet meer te eten :S, zelfs de kinderen vonden ze niet te eten :lol:. Weer niet gelukt dus. Maar ik geef het niet op! Eerst maar eens spuitmondje 2d aanschaffen en de volgende keer de bakplaat op de hoogste richel in de oven. Ik weet alleen niet wanneer de volgende keer zal zijn, ik ben de schuimpjes nu wel even zat :Y.

www.detaartentantes.nl

6

Hoe hoog had je de oven staan dan??

Mijnes hebben er bijna 3 uur in gestaan... op ongeveer 80 graden geloof ik en alleen de bovenste (vlak onder de bovenste spiraal) waren heel lichtbruinig...

7

Wow, wat een verhaal. Nou, ik ga bijna bang worden om het te proberen.. :S
Ik wacht in ieder geval tot dat ik heeeel veeeel tijd heb en ik ze zeker niet nodig heb, want ik zal ook wel minimaal 2 pogingen nodig hebben...
Je laat ze wel zien h

Groetjes van Carina
http://www.taartwerk.nl

8

Ik heb de oven op de laagste temperatuur gezet die mogelijk was, ik heb net nog even gekeken: ik denk dat dat ong. 125 graden is. Eigenlijk te hoog dus :( maar hij kan niet lager (ik heb een smeg-fornuis). Volgende keer dan maar eens in mijn combi-magnetron op de ovenfunctie proberen, maar die is niet zo groot, dan zou ik het in 2 of 3 keer bakken moeten doen (slik, 6 tot 12 uur dus!). Ik had nu al 44 schuimpjes met een gehalveerd recept!

www.detaartentantes.nl

9

Sigrid schreef:

Het resultaat is nu: vreselijke stank, pikzwarte pan en keukenmachine (iemand nog tips voor het schoonmaken?) en

Herkenbaar, hier is een keer rijst aangebrand, vraag me niet hoe het kan, maar het is gelukt :). Alles geprobeerd, van het koken met afwasmiddel, blokje afwasmachine erin, soda en alles wat ik nog meer op internet kon vinden. Uiteindelijk (als dat niet zou lukken dan ging de pan de prullenbak in), een nachtje in de chloor. Het pannetje was weer helemaal schoon.

10

Kijk aan zulke tips hebben we wat :) Morgen chloor kopen, voor het geval dat ;)

Groetjes van Carina
http://www.taartwerk.nl

11

Hoi Sigrid,

Ik heb ook een tip voor je! En ik heb ook een SMEG-fornuis. Ik bak schuimpjes altijd zo:

Verwarm de oven voor op 170 graden. Bereid ondertussen de schuimpjes volgens het recept. Schuif het bakblik in de oven. Schakel de oven uit en laat de bodems de hele nacht in de dichte oven staan. Bij mij zijn ze (weliswaar schuimbodems) tot nu toe steeds prima gelukt!

Als je evt. mijn recept voor schuimbodems hebben wilt, klik dan hieronder:

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … hp?id=9427

Groetjes, Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

12

Was ik weer...

Je kunt ook proberen om de deur op een kier te zetten, dat is zowiezo wel handig, dan drogen ze meer dan dat ze echt bakken. Maar 125 graden is natuurlijk wel behoorlijk warm.

Ik heb toen ik het deed gewoon vier platen in een keer in de oven (ik heb ook gewoon een combi-oventje met magnetron) geschoven... maar die moet je dan wel hebben natuurlijk, maar dat ging wel goed, en het scheelt tijd!

13

Bedankt wederom :). Ik denk dat ik eerst de tip van Jozien ga proberen, bedankt voor de link (ben nu nog het water van mijn toetsenbord aan het opdeppen ;), tjee, wat lijkt me dat een lekkere taart! Vooral de aardbeienvariant :9!). Als dat ook mislukt ga ik weer voor de variatie van Lieselotte met de oven op een kiertje :).
Ik zal kijken wanneer ik genoeg moed verzameld heb om opnieuw te beginnen, nu "moet" ik eerst een taart maken.

www.detaartentantes.nl

14

Ik maak schuimpjes altijd gewoon van eiwit met suiker en bak ze ongeveer anderhalf uur op 90 graden met de ovendeur op een kier. Lukt altijd en smaakt heerlijk!

Pannen kook ik altijd uit met soda, snel klaar en werkt erg goed.

Groetjes, Carin

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

15

Ach jee...sigrid!!
Wat zal het lekker geroken hebben bij jullie in huis :S
Maar de aanhouder wint he...morgen gewoon weer opnieuw proberen en als het jou gelukt is...ga ik het ook proberen ;)

Veel plezier metje taart!!

www.detaartentantes.nl