1 Laatst bewerkt door lilo (06-11-2007 17:27)

Onderwerp: Schuimpjes

Dit is het recept dat ik gebruikt heb voor mijn rozen schuimpjes. Voordelen zijn dat het schuim mooi blijft "staan" (dus wat je gespoten hebt blijft ook intact) en dat ze mooi glimmen.
Ik had van deze hoeveelheid 4 bakplaten vol schuimpjes, dus het recept halveren is misschien ook een idee.
Je kunt er ook een taartbodem van bakken op bakpapier en dan serveren met geklopte slagroom en vruchtjes erop oid.

http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto-ELQYVRT8.jpg

250 gr suiker
50 ml water
4 eiwitten

Water met 225 gr suiker tot een siroop koken in een pan met dikke bodem (pas op heeeeel heet, niet met kinderen in de buurt doen!). Als je een suikerthermometer hebt ga je tot 120 graden celcius. Zo niet dan laat je het koken tot er dunnen draden van getrokken worden. (bij mij begon het net een beetje te kleuren en toen was het al 130 graden).
Zodra de suikerstroop begint te koken de eiwitten opkloppen tot schuim kloppen en dan beetje bij beetje de overige suiker (25 gr) toevoegen en kloppen tot het een taaie massa is. Dan de siroop toevoegen in een straaltje en blijven kloppen (ik deed dit dus in de Kitchen Aid, wel zo makkelijk). Doorkloppen tot het schuim wat is afgekoeld.

Op ingevette bakplaten spuiten of scheppen en dan 2 a 3 uur in een lauwe oven (50-100 graden.
Succes!

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

2

Re: Schuimpjes

Ik was al zo nieuwsgierig hoe je dat had gedaan. Best ingewikkeld hoor!
Heb je de suikerstroop, toen je de eiwitten ging kloppen, op het vuur (elektrisch op heet ;) laten staan of heb je die langzaam al een beetje laten afkoelen. En moest je die niet blijven roeren?? anders gaat het toch aankoeken aan de bodem?

Groetjes van Carina
http://www.taartwerk.nl

3

Carina schreef:

Ik was al zo nieuwsgierig hoe je dat had gedaan. Best ingewikkeld hoor!
Heb je de suikerstroop, toen je de eiwitten ging kloppen, op het vuur (elektrisch op heet ;) laten staan of heb je die langzaam al een beetje laten afkoelen. En moest je die niet blijven roeren?? anders gaat het toch aankoeken aan de bodem?

Staat gewoon op het "vuur" (inductie in mijn geval...), maar wel in een pan met een dikke bodem, had ik er misschien wel even bij moeten vermelden... Ik heb het ook niet keihard laten bubbelen hoor, gewoon net aan de kook, zodat je het proces goed in de gaten kunt houden. Zo brandt het niet zo snel aan hoor, valt wel mee. Duurde best nog wel een tijdje voordat het de juiste temperatuur had.

4

Bedankt voor de uitleg, Ik ga maar eens aan de goed Heiligman een suikerthermometer vragen. Is toch wel handig voor meer dingen.

Groetjes van Carina
http://www.taartwerk.nl

5

Kun je ipv een echte suikerthermometer niet gewoon een kernthermometer (zo'n soort van grote bloemnagel model, die je in het vlees moet steken) of oventhermometer (met een pen die in de oven gaat en een draadje naar de digitale aflezer buiten de oven) gebruiken?

Mijn online fotoalbum: http://lonnes.mijnalbums.nl 
Mijn facebook pagina: http://www.facebook.com/BakLonnes

6

Zo'n ding met een draadje kan denk ik wel, die hebben ze redelijk goedkoop bij Ikea (hij heet Fantast).
Mijn suikerthermometer is dusdanig dat je hem aan de rand van de pan kunt klemmen, en er staan ook nog aanduidingen bij die van belang kunnen zijn bij het verwerken van de suiker (zoals dat je er draden van kunt trekken enzo), maar die gegevens kun je waarschijnlijk ook wel ergens anders vandaan halen...

7

Lonnes schreef:

Kun je ipv een echte suikerthermometer niet gewoon een kernthermometer (zo'n soort van grote bloemnagel model, die je in het vlees moet steken) of oventhermometer (met een pen die in de oven gaat en een draadje naar de digitale aflezer buiten de oven) gebruiken?

Houd er rekening mee dat een echte suikerthermometer meestal afleest in Reamur en niet in Celsius........

Ik gebruik zelf voor alles, ook met suiker gewoon een goede digitale kernthermometer in graden Celsius af te lezen, voor diegene die niet weten hoe die eruit ziet
http://i182.photobucket.com/albums/x11/derizann/temp.jpg

I believe in Sandy Claws

Ah bedankt voor het recept!! Het boek van Harry Mercuur staat op m'n Sint/kerstlijstje ;)

Groetjes, Marleen

9

Granny W. schreef:

Houd er rekening mee dat een echte suikerthermometer meestal afleest in Reamur en niet in Celsius........

Mijn suikerthermometer (van de webshop) geeft heel gewoontjes de temp in celcius (en in Fahrenheit ook nog)... Hij is wel duurder dan een kernthermometer denk ik...

En oja, hij is ook kwik-vrij...

10

lilo schreef:
Granny W. schreef:

Mijn suikerthermometer (van de webshop) geeft heel gewoontjes de temp in celcius (en in Fahrenheit ook nog)... Hij is wel duurder dan een kernthermometer denk ik...

En oja, hij is ook kwik-vrij...

:) Ik heb even gekeken, dat is een jamthermometer en redelijk van prijs, een echte suikerthermometer of een goede kernthermometer zijn wat duurder, tussen de 20 en 25 euro op het moment als je een beetje rondshopt.

Maar deze voldoet prima hoor, ik ben voor de wat betere kernthermometer gegaan vanwege het gebruik in kleine hoeveelheden, ik heb ook een jam en een aparte suikerthermometer maar die gebruik ik nog maar amper omdat ik vaak kleine testbatches maak tijdens expirimenteren en dan is de kern een makkelijke om te pakken. Ook gebruik ik deze om bvb te kijken of een Rich fruitcake overal boven de 80 graden is geweest, doordat er zoveel fruit inzit is het soms moeilijk te bepalen of die wel gaar is omdat als je er een steker in steekt en terugtrekt, de steker vaak 'schoongeveegd' wordt door het fruit waardoor je zou denken dat die gaar is.

Soms is het wel even rekenwerk als ik een origineel recept heb met Reamur temperaturen maar dat doe ik tegenwoordig bijna automatisch :)

Alle thermometers zijn trouwens tegenwoordig kwikvrij vanwege de regelgeving daarop :)

Oh ja, bijna vergeten te zeggen, prima recept, gebruik ik meestal voor lemon meringue pie, nooit aan gedacht om er ook schuimpjes mee te bakken :))

I believe in Sandy Claws

11

O ik zie nu dat ze een andere thermometer in de shop hebben! Op die van mij staat echt   met grote letters "zucker-thermometer"... (van merk Stadter) die was ook wat duurder inderdaad!

En Granny: ja het recept is ook eigenlijk om een merengue topping op een taart van te maken! Maar meneer Mercuur merkt daarbij op dat je evt restjes kunt gebruiken voor schuimpjes, wel zo handig!

12

Ik gebruik extra wel eens op 'bakjes' van te maken, spuiten op een siliconen bol vorm (dus niet in de bollen maar op de achterkant) afbakken als schuimjes.

Je kunt daarna de binnenkant bekleden met wat gesmolten chocolade, uit laten harden, daarna vullen met bvb ijs, bavarois, slgaroom met vruchten etc......

I believe in Sandy Claws

13

Lieselotte bedankt voor het recept, ik vond je rozenschuimpjes zo mooi :Y. Ik ga het ze zeker een keer proberen te maken.

Granny W., dat klinkt als een erg smakelijk idee! Lijkt me leuk voor bijvoorbeeld de kerst. Ik heb nog wel een vraag: heb je allemaal losse bolletjes of een "plaat" met 6 bolletjes?

www.detaartentantes.nl
Workshops en webshop taartdecoratie. Ook afhalen in Zwolle en Elburg!

14

Sigrid schreef:

Granny W., dat klinkt als een erg smakelijk idee! Lijkt me leuk voor bijvoorbeeld de kerst. Ik heb nog wel een vraag: heb je allemaal losse bolletjes of een "plaat" met 6 bolletjes?

Losse, platen, grote sphere en nieuwe onderweg voor mijn shop, kleine bolletjes etc voor bonbons.....De 'platen' komen wel op mijn site te staan maar als je een sligropas hebt dan zou ik aanraden om hem daar te kopen, goede prijs.....daar kan ik hem niet voor leveren.

Ik heb een extra huis nodig voor alle vormen en andere bakzooi intussen.....:)

I believe in Sandy Claws

15

Granny W., ik wil eigenlijk graag weten welke bolletjes je hebt gebruikt voor je schuimbakjes :), de losse of de plaat? Gelukkig heb ik sinds kort een Sligro pas :Y!

www.detaartentantes.nl

16

Sigrid schreef:

Granny W., ik wil eigenlijk graag weten welke bolletjes je hebt gebruikt voor je schuimbakjes :), de losse of de plaat? Gelukkig heb ik sinds kort een Sligro pas :Y!

Gewoon de plaat, je gaat niet echt diep over de bol heen, slechts een klein deel zodat er net een nette komvorm onstaat waarin je dus je dessert kunt presenteren.

I believe in Sandy Claws

17

O.k., bedankt!

www.detaartentantes.nl

18

Hoe spuit je die roosjes zo mooi? Gebruik je daar een speciale spuit voor? Je schuimpjes zien er perfect uit!

19

Lidwien schreef:

Hoe spuit je die roosjes zo mooi? Gebruik je daar een speciale spuit voor? Je schuimpjes zien er perfect uit!

Met spuitmondje 2D van Wilton, zie hiervoor ook de uitleg van het cupcake boeket van Marlies in de how-to's, zij doet het daar met botercreme, maar dat maakt natuurlijk niet uit!
Succes!

20 Laatst bewerkt door Lidwien (28-12-2007 18:53)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-FA4ZGIFM.jpg
Heb zelf je recept uitgeprobeerd! Ze zijn echt heerlijk. Heb geen spuitmondjes van Wilton, maar met m'n eigen materiaal is het ook erg leuk geworden. Als experimentje heb ik op een aantal suikerstrooisel gestrooid! Dat ging gelukkig goed in de oven. Bedankt voor je recept!

21

Kun je inplaats van verse eieren ook eiwitpoeder van de webshop gebruiken?
En zoja......wat zijn hier dan de verhoudingen van?

Groetjes Miss-J

Groetjes Miss-J

22

Nou ik heb ze ook gemaakt maar deze zijn niet je van het.. zeg maar... Ze zijn iets te donker naar m'n zin (te lang in de oven :O ) en ik heb ook 2 D van Wilton gebruikt maar ze zijn niet zo mooi als die van jou.
Ik vraag me ook af of de tijds duur en de temperatuur ook zo in hoet boek staan. Vind 50-100 graden wel een behoorlijk verschil en datzelfde geldt vooor 2-3 uur. Maar ik ga ze zeker nog eens maken als ik een suikertermometer heb want die lijkt me heel handig hiervoor.

www.partycupcake.nl voor Springerle Moulds! Like m'n Facebook.

23

Hai Marlies,

Ja hoor die temperatuur en tijd komen rechtstreeks uit het receptenboekje. Ik denk dat hoe koeler je de oven zet hoe langer het duurt voor ze droog zijn.
Als ze te donker zijn geworden denk ik eerder dat ze te warm hebben gestaan dan te lang in de oven. Volgens mij had ik de oven op 80 graden staan. Het is ook maar net of je ze nog een beetje taaiig binnenin wilt houden of helemaal droog, bij dat laatste zit je wel al gauw aan de drie uur denk ik...
Om de bruinige kleur te voorkomen: goed opletten of ze beginnen te kleuren en dan de oven lager zetten...
Succes.

24

Miss-J schreef:

Kun je inplaats van verse eieren ook eiwitpoeder van de webshop gebruiken?
En zoja......wat zijn hier dan de verhoudingen van?

Groetjes Miss-J

Ja lijkt me wel hoor. Ik zou gewoon de verhoudingen gebruiken die op het doosje van de webshop staan...

25

Ik heb ook even een vraagje... Die siroop, koelt die niet heel snel af, zodat het helemaal hard wordt? Ik heb weleens van die snoepjes van suiker en azijn gemaakt, en dan wordt het echt keihard zodra je het van het vuur haalt... Is dit hetzelfde?

Groetjes Marianne
Creativity is inventing, experimenting, growing, taking risks, breaking rules, making mistakes, and... having fun!