1

Onderwerp: Ijsrecept

Voor diegene die ook wel ijstaarten zelf maken is dit een goed recept, zowel met de ijsmachine te maken maar ook zonder.

Ingredientengenoeg voor een toetje voor 4 personen:
250 ml slagroom
60 ml gecondenseerde (gesuikerde) melk
60 ml smaakmaker naar keus, bvb een caramelsaus, chocoladesaus, kersen of andere vruchtensaus die je normaal voor pudding zou gebruiken maar ook een advocaat bvb of een eetlepel Gelatti smaak vooor ijs.

Koude slagroom opkloppen tot bijna stijf, smaak en gecondenseerde melk invouwen (dus niet mixen) in de machine geven en 30 tot 40 minuten draaien, daarna serveren of in de diepvries zetten, als je geen ijsmachine hebt dan gewoon in een bakje doen, en in de vriezer (zonder deksel) daarna deksel erop en uit laten harden.

Vanwege de kleinere hoeveelheid vocht en het hoge aandeel vet komen er geen grote ijskristallen in en het ijs is erg fluwelig, ook zeer geschikt voor ijstaarten dus. Receptuur kan zo makkelijk verdubbeld worden.

I believe in Sandy Claws

2

Re: Ijsrecept

Granny W. schreef:

smaak en gecondenseerde melk invouwen (dus niet mixen) in de machine geven en 30 tot 40 minuten draaien,

het klinkt superlekker (vooral met caramel) maar wat bedoel je hiermee? niet mixen maar wel in een machine laten draaien? en melk invouwen?

Alles goed???? nee 3 fout

3

lune schreef:
Granny W. schreef:

smaak en gecondenseerde melk invouwen (dus niet mixen) in de machine geven en 30 tot 40 minuten draaien,

het klinkt superlekker (vooral met caramel) maar wat bedoel je hiermee? niet mixen maar wel in een machine laten draaien? en melk invouwen?

Grijns..draaien in de ijsmachine :))

De slagroom mixen, de gecondenseerde melk en saus invouwen, invouwen is een techniek waarbij je de ingredienten niet roert of mixt maar met een spatel vanan buiten naar binnen of andersom 'invouwt' zodat je zo weinig mogen ingeslagen lucht (in de slagroom) verliest.

Overgebleven gecondenseerde melk kun je overgieten in een afsluitbare container en in de koelkast weken goedhouden, 1 blikje is ongeveer goed voor 3 van deze porties ijs.

I believe in Sandy Claws

4

dank je leukrecept!

Kijk gerust eens in mijn taartenalbum
http://www.creabrigitte.mijnalbums.nl

5

ik dacht al, handoeken kan ik vouwen, maar melk????

Alles goed???? nee 3 fout