1

Onderwerp: prinsessentaart

Volgende week wordt mijn dochtertje 3, en op haar verlanglijstje staat een prinsessentaart met een echte barbie, die ik met veel plezier voor haar maak. Alleen, het is de eerste keer dat ik een echte taart bak, en ik wil wel dat het lukt, natuurlijk. Ik heb al verschillende vragen gesteld over het bekleden met marsepein of fondant, en nu probeer ik al mijn overige vragen te bundelen in 1 topic. Hopelijk hebben jullie wat tips voor mij...

1. Welke vulling kan ik het best gebruiken? En hoeveel lagen? (ik heb absoluut nog geen ervaring met vullingen)
2. Om bloemetjes voor op de jurk te maken, hoe moet dat? En letters en een '3'?
3. Om zeker niets te vergeten: wat moet ik zeker allemaal bestellen uit de webshop of anders in huis halen? Ik heb eigenlijk enkel een grote en een kleine tulbandvorm, verder niets. Ik vermoed biscuitmix (hoeveel?), Marsepein (ik dacht ongeveer 1 kg te bestellen, voor het geval het niet onmiddellijk lukt, of beter meer?, aangezien het de eerste keer is, heb ik geen idee of het moeilijk is) Decoratie (Wat?) Zie ik verder nog iets over het hoofd?

Ik hoop dat ik mijn vragen hier op de juiste plaats zet? Of is dit forum eigenlijk alleen bedoeld voor echte bakexperts???

2

Re: prinsessentaart

Wat leuk dat je een prinses gaat maken!
Je hebt ook mix voor botercreme nodig, of je maakt de botercreme zelf, maar ik vind de mix van de webshop lekkerder. Met botercreme kan je je taart afsmeren voordat je het met marsepein bekleed, dan blijft het goed plakken. Je kan je taart vullen met bijvoorbeeld laagjes jam en laagjes botercreme om en om. Dan snij je de taart zo dat je bijv. 4 lagen kan besmeren met vulling. Ik zou een vulling gebruiken die niet in de koelkast bewaard moet blijven. (slagroom moet wel in de koelkast blijven)
Bloemetjes kan je maken door uitstekertjes te gebruiken (kan je ook in de webshop bestellen) En voor cijfers en lettertjes zijn ook uitstekertjes te koop, of tappits!
Succes!

3

Welkom op het forum, en alle experts hier zijn ook beginners geweest ;) (ben zelf trouwens ook beginner)
Aan een kilo marsepein heb je wel genoeg, ik heb voor mijn eerste prinsessentaart ook een kilo besteld en ik had er een met nog een extra taart eronder.
Bloemetjes kan je (om te beginnen) ook bij de c1000 kopen, ook gekleurde pareltjes zijn daar te koop (uiteraard kan je ook uitstekers gebruiken, zoals ook voor de letters)
Ook staat op www.felicitaartjes.nl een schema en daar kan je precies zien hoeveel mix, marsepein en vulling je kan gebruiken bij welke maat vorm (even water in je vorm gooien en je weet welke maat je moet gebruiken)
ik wens je heel veel succes en vooral plezier en trots als je zegt dat je m zelf gemaakt heb, en vraag gerust, je krijgt altijd wel antwoord
Je kan de letters ook zelf uitsnijden, maar dat is wel wat moeilijker. (zie voorbeeld op www.felictaartjes.nl en dan uitleg over het puzzelplaatje)
Als je hier in de how to kijkt zie je ook het maken van een barbietaart, daar heb ik heel veel aan gehad (heb m op de computer laten staan tijdens het maken)

Alles goed???? nee 3 fout

4

hee, mijn hele tekst is door elkaar geschud???? zou het door het werk in uitvoering komen?

Alles goed???? nee 3 fout

welkom op het forum Natuurlijk kan iedereen hier terecht hoor!

leuk dat je een barbie gaat maken spannend ook!
Ik vul de barbies altijd drie keer jam,botercreme, jam zodat je na het aansnijden de plakken kunt halveren en iedereen een beetje jam heeft.
OOk gebruik ik altijd cakemix dat is lekker stevig maar het schijnt ook met biscuit te kunnen.
als het gat in de klein tulband te groot is bak dan een cakeje en laat hjet er omgekeerd in zakken maak alvast een gat voor de barbie ogf maak het gat later met een appelboor.

letters maak je met de tappits of met de hand de hema heeft ook letter vormpjes maar die zijn niet zo sierlijk.
de bloemetjes van de c1000 zijn ook heel handig als je de spullen daarvoor nog niet hebt en je hebt wsch. al genoeg te doen met het bekleden alleen.

succes!

Saskia

Mijn Taarten en workshops vind je op mijn site!
Een bijzondere dag verdient een bijzondere taart!