1 Laatst bewerkt door Kaatje E. (25-11-2007 09:26)

Onderwerp: Strik

Ik maak de strik altijd van fondant met tylose, neem 250 gr fondant met 1 theelepel (5 ml) tylose, goed doorkneden en het beste is om dit dan 24 uur te laten rusten.

http://www.bakedecoratecelebrate.com/te … .cfm?cat=4
Hier kun je dan zien hoe je de strik in elkaar zet.

Ik zelf maak altijd eerst een rondje  (fondant met tylose) met een doorsnede van zo'n 7 a 8 cm (in de kleur van de taart), die laat ik ook een tijdje drogen (maak ik meestal gelijk met de lussen) en plak (doe ik altijd met icing) daar dan de lussen op. Ik snijd altijd schuine hoekjes van de punten af dan kan je ze mooi naast (in een cirkeltje) elkaar leggen. (en niet zoals op de foto's op elkaar). Ik gebruik meestal voor een kleine taart zes lussen voor de onderste rij, vijf lussen voor de tweede rij en dan een of twee in het midden, even kijken hoeveel ruimte er is. Voor een groter taart doe ik acht, zes en dan een/twee of drie. Als de onderste rij vast zit dan maak ik weer een cirkel (maar dan kleiner in de kleur van de strik en die hoeft niet eerst te drogen) die er mooi tussen past en plak daar dan de tweede rij lussen op. Als laatste een dot icing in het midden en daar plak je dan de middelste lus of lussen op. Je kan dan de strik mooi laten drogen en op het laatst op je taart zetten met een heel klein tipje icing in het midden zodat ze hem er zo af kunnen halen. Nou ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
Binnenkort komt er een howto over (onderandere) de strik bij Lara op haar site, die zijn we samen aan het maken zijn.
De randjes langs mijn lussen maak ik altijd met mijn (heel ouderwets hoor, krijg je ook hele zere handen van) kleipistool, die plak ik dan (met een beetje water met een druppel glucose, maar kan ook alleen met water) eerst op de ene kant en als het droog is op de andere kant (dit doe ik natuurlijk voor dat ik de strik in elkaar zet). Het is wel belangrijk dat je het steeds goed laat drogen dan krijg je gewoon een hele mooie strik. Dus een dag of twee van te voren beginnen.  Succes!!!

Inmiddels staat er een duidelijke how-to op de site www.tartacadabra.nl

"Ik maak nou eenmaal graag strikken" 
Groetjes, KARIN  www.taartvankarin.nl

2

Re: Strik

Hi Karin, hartstikke bedankt voor de duidelijke uitleg!!!

Groetjes

Lisette

Winkel en webshop in Houten. Voor PME & Wilton Cursussen. www.liescakeshop.nl

3

Karin,

Echt superr! Hartstikke bedankt. Ik ga ermee aan de slag.

Groetjes Amy
Taartjes kijken? Ga naar: www.sweetpie.mijnalbum.nl of www.smultaartjes.nl

4

Wat een geweldige uitleg. Nou je bent een echte aanwinst op het forum hoor! Dank je wel dat je het met ons wilt delen. Ik heb het meteen opgeslagen!

Groetjes van Carina
http://www.taartwerk.nl

5

Super!! Bedankt voor 'je geheim'. ;) Ga het binnenkort proberen!!!

Lieve taartgroetjes van Annemieke!!!
http://www.mijnalbum.nl/Album=ITO7BKL3

6

Heeey Karin, wat goed dat je hier bent!!!! :D Welkom :)
En ja, strikken maken kan je als de beste, dus bedankt voor je tip :Y

Mijn website: Presentaart

7

:D :D :D Ik ben benieuwd of we nu allemaal 'en masse' zulke mooie strikken als jij gaan maken......:nooo moeten we eerst wel heeeeeeeeel goed oefenen ;)

Ik zie uit naar je how to, zal Lara's site in de gaten houden!

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

8

hoi karin,

ik vind je strikken schitterend ik wilde je net een mailtje sturen hoe dat je die maakt maar dat hoeft niet meer. ben nieuwsgierig naar je how to.

groetjes maja

9

heel erg bedankt voor deze uitleg, maar ik heb nog even een vraagje waarmee jij dan van die mooie rechte strepen maakt waar je dan weer die lussen van maakt. Ik heb het geprobeerd met een lineaal en een mesje maar dan schuift de fondant steeds weg.

groetjes Kim http://www.mijnalbum.nl/Album-VWDN4MEV
Begin elke dag met een stralende lach!

10

Thanks, Thanks, Thanks.
Ben er ontzettend blij mee. Ga proberen of mij het ook lukt.

Groetjes Gonnie.

www.trendytaart.nl

Te mooi om op te eten.... te lekker om te laten staan.

11

Kim schreef:

heel erg bedankt voor deze uitleg, maar ik heb nog even een vraagje waarmee jij dan van die mooie rechte strepen maakt waar je dan weer die lussen van maakt. Ik heb het geprobeerd met een lineaal en een mesje maar dan schuift de fondant steeds weg.

Hoi Kim, ik heb net mijn eerste brevet ;) gehaald in het maken van de strikken (enne hoe noemde je me ook alweer Ka?! ;) :lol:) maar heb je wel tylose in de fondant gedaan? Anders zou het niet echt weg moeten glijden hoor. En ja je kunt het gewoon met lineaal en mesje doen, of anders met de ribbon cutter, deze dus  http://www.deleukstetaartenshop.nl/prod … ucts_id=77
of de lege lineaal van de tappits als je die hebt.

Sukses!

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

12

Dank je Lara! Ik denk dat ik maar een keer zo'n ribbon cutter ga aanschaffen!

groetjes Kim http://www.mijnalbum.nl/Album-VWDN4MEV
Begin elke dag met een stralende lach!

13

Lara M schreef:

of de lege lineaal van de tappits als je die hebt.

Dat is een goeie!!!

www.partycupcake.nl voor Springerle Moulds! Like m'n Facebook.

14

ik heb ook net je prachtige taart bewonderd.. En de andere op je website, dat zijn er al heel wat! en allemaal even mooi afgewerkt.
de strikken-uitleg moet ik eens rustig gaan lezen. Mijn probleem met tylose is dat als ik er teveel indoe, dan breekt het en kan ik het niet meer kneden zonder dat het barst (dus zeker niet als ik het 24 u laat liggen) - als ik er te weinig in doe, dan zakt alles in elkaar. Weeg jij echt de hoeveelheid af, of is het op het gevoel, tot de 'taaiheid' van de fondant ok is?

15

kristien schreef:

ik heb ook net je prachtige taart bewonderd.. En de andere op je website, dat zijn er al heel wat! en allemaal even mooi afgewerkt.
de strikken-uitleg moet ik eens rustig gaan lezen. Mijn probleem met tylose is dat als ik er teveel indoe, dan breekt het en kan ik het niet meer kneden zonder dat het barst (dus zeker niet als ik het 24 u laat liggen) - als ik er te weinig in doe, dan zakt alles in elkaar. Weeg jij echt de hoeveelheid af, of is het op het gevoel, tot de 'taaiheid' van de fondant ok is?

Hoi Kristien,
Ja ik meet het inderdaad af. Ik heb vier van die mooie maatlepels aan zo'n ringetje en de een na grootste is een teaspoon = 5 ml. Ook bij mij is de fondant met tylose heel brokkelig maar als je hem dan een tijdje goed doorkneed (zodat hij door je handen weer warm wordt) dan wordt hij weer heel elastische.
Succes.

16

Jaaaa, gaan we ook maken natuurlijk!
Bedankt voor de uitleg.

En over een tijdje vliegen de strikken ons natuurlijk om de oren bij de Taarten Parade! Lachen, krijgen we straks ook nog een Strikken-Galerie!

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

17

Ik heb eingelijk nog een vraagje. Waar laat je de strikken op drogen? Ik heb ook een poging gedaan maar de lussen waren toch wel een beetje te groot. Heb de lussen laten drogen op een wcrolletje omhult met alufolie.

Groetjes Gonnie.

www.trendytaart.nl

Te mooi om op te eten.... te lekker om te laten staan.

18

Ben benieuwd naar je how-to......met je duidelijke uitleg ga ik het zeker ook uitproberen

Groetjes,
Daniela

19

Waarom wordt m'n marsepein met gom wel hard en m'n fondant met gom niet :think:  ?
Mijn lussen doen al sinds gistermiddag een poging te drogen, maar helaas. Het rondje marsepein (de bekleding van de taart, vandaar marsepein) is wel hard. Maar dat de lussen hard worden is belangrijker dan het rondje :s

Volgend week maak ik een nieuwe strik maar dan van marsepein. Ik hoor hier namelijk de hele tijd fondant voor de strikken, weet iemand of dat perse fondant moet zijn, en waarom?

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

20

Carin schreef:

Volgend week maak ik een nieuwe strik maar dan van marsepein. Ik hoor hier namelijk de hele tijd fondant voor de strikken, weet iemand of dat perse fondant moet zijn, en waarom?

Als je een fondant gebruikt waar glycerine in zit zal het hard worden niet echt lukken.....ik maak strikken gewoon van flowerpaste, ze worden toch niet opgegeten en zijn er eigenlijk puur voor de sier.......voordeel daarvan is dat je ze heel dun kunt maken en lekker hard opdrogen.

Moeten ze wel worden opgegeten dan is bvb chocolade een mogelijkheid al dan niet voorzien van transfers wat dan weer een heel ander zicht en smaak is :))

Ik ben bezig met de nieuwe site en verschillende how to's in pdf formaat..ik geef wel even een gil als ze er op staan, maar dat kan wel even duren want ik ben een compnitwit en mijn dochter is mijn webdesigner en die moet ook nog naar school :)

I believe in Sandy Claws

21

ik lees dat het best moeilijk is allemaal. wacht wel op de how to, en karin BEDANKT!

groetjes hanane
O..ja kijk ook op http://olalataarten.mijnalbums.nl

22 Laatst bewerkt door Kaatje E. (10-11-2007 13:33)

:Y   :Y   :Y   is goed hoor Hanane, Lara is een weekje met vakantie maar als ze terug is  zet ze de howto op haar site "Tartacadabra", het ligt klaar. :thumb: Maar je zal met de howto zien dat het best wel mee valt hoor. ;)

23

Nou, ik ben er erg benieuwd naar.
Fijn !dat jullie je ervaring met ons leken wilt delen .En hele leuke taart en een duidelijke uitleg.Dedankt!!WAt kunnen dingen toch grappig toevallig zijn. Ik was voor mijn moeder's verjaardag op zoek naar een leuk iidee, mijn dochter had toen het idee om een taart te maken die eruitziet als een kadeautje, met een strik erop.oevallig kwam ik dit bericht tergen.Ben erg benieuwd of het gaat lukken.

Gr Gurdie

Taartie La Mama

24

oooooooohhhhhhh, ik heb de strikken-how-to gezien op Lara's site en mijn handen jeuken om er een te gaan maken. Ik twijfelde steeds over een kleipistool, maar nu weet ik het zeker: ik ga er

Groetjes, Katja
Katja's baksels: http://www.katjabakt.mijnalbums.nl/

25

mooie 'how to', karin! Bedankt!