1

Onderwerp: Beginnersvragen marsepein

Hoi!

Alweer wat vragen van de beginneling:-)
Ik heb al veel gelezen, kan alleen niet alles onthouden. Dus excuus als deze vraag al eerder voorbij gekomen is.

Ik heb een recept om zelf marsepein te maken. Wat zeggen jullie, niet aan beginnen en kant en klaar kopen of is het de moeite van het proberen waard?

En zo ja, stel dat het lukt:-))) Hoe lang kan ik dat dan bewaren. En luchtdicht, op een koele donkere plaats buiten de koelkast bewaren toch?

Waar kopen jullie de kleurstof voor de marsepein? Welke basiskleuren is handig om in huis te hebben. Kun je eventueel ook bij de supermarkt kleurtjes kopen of moet je die echt bij een webshop bestellen.

Je kunt met cacao de marsepein bruin kleuren, zijn er nog meer van deze "natuurlijke" handige kleurtips? En hoeveel gebruik je dan of zou het te droog worden???

Pfff sorry voor al die vragen hoor....;-)

Liefs Martinique
Verslaafd aan taarten maken sinds December 2007

2

Re: Beginnersvragen marsepein

ik heb laatst zelf marsepein gemaakt, maar dit bleef te klef ondanks extra poedersuiker en de hele klomp is zo langzamerhand in het giecheltje van mn vriend verdwenen.
Ik heb in de webshop een basis kleurenset gekocht, t is even een uitgave maar je kan er heel veel kleuren zelf mee mengen, en je hebt heel weinig nodig.
Ik denk dat het verschil met de kleurstoffen van de supermarkt is dat dat nogal "waterig" is, ik vermoed dat je marsepein dan heel klef gaat worden en dat je ook best veel nodig hebt om een goede kleur te krijgen, maar zeker weten doe ik het niet dus moet je even een antwoord afwachten van de experts hier (ben ook nog beginner)
ik hoop dat ik je een beetje heb geholpen

Alles goed???? nee 3 fout

3

lune schreef:

ik heb laatst zelf marsepein gemaakt, maar dit bleef te klef ondanks extra poedersuiker en de hele klomp is zo langzamerhand in het giecheltje van mn vriend verdwenen.
Ik heb in de webshop een basis kleurenset gekocht, t is even een uitgave maar je kan er heel veel kleuren zelf mee mengen, en je hebt heel weinig nodig.
Ik denk dat het verschil met de kleurstoffen van de supermarkt is dat dat nogal "waterig" is, ik vermoed dat je marsepein dan heel klef gaat worden en dat je ook best veel nodig hebt om een goede kleur te krijgen, maar zeker weten doe ik het niet dus moet je even een antwoord afwachten van de experts hier (ben ook nog beginner)
ik hoop dat ik je een beetje heb geholpen

Bedankt voor je antwoord! Het is inderdaad een "risico" dat de marsepein niet lukt en ik hem helemaal zelf op moet eten;-)
Ohh deze hobby is niet goed voor de lijn geloof ik...hahaha..

Ik ga eens even kijken in de webshop voor de kleurtjes.

Liefs Martinique

4

Ik maak marsepein echt niet zelf. Het is niet eens goedkoper, dus waarom zou ik eraan beginnen? Ik bestel altijd m'n marsepein bij de websshop, dat is echt hele goede. Ik had laatst in Belgie marsepein gekocht, goedkoper, maar ik ben blij dat het op is. Wat een rotzooi was dat, veel te hard en het scheurt aan alle kanten. Niet door te kneden ook, zo hard. En het was toch ook gewoon 1:3.
Toevallig zag ik laatst dat de wenshop het nu ook in grotere verpakkingen verkoop, en ik gebruik nogal veel... dus dat is handig! En voordeliger! Bij mijn volgende bestelling gaat er zo'n superverpakking bij...

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

5

Ooit een keer marsepein zelf gemaakt en dat was eens maar nooit weer. Je krijgt het zelf gewoon niet zo zodat je het uit kunt rollen en over een taart kunt leggen. Tenminste, ik heb het nog niet gehoord ;) Als je toch zelf aan de slag wilt kun je beter proberen zelf fondant te maken, dan heeft een hoger slagingspercentage!

Over kleurstof is al het een en ander beantwoord; als aanvulling: ja, je kunt prima met cacao kleuren, daar kun je ook allerlei tintjes mee maken, van beige tot donkerbruin. Wordt het niet echt erg droger van hoor. Er zijn meer natuurlijke kleurstofjes, zoals  geel en groen, maar daar zit dan ook wel een smaakje aan; ik heb ooit de tip gekregen (niet geprobeerd trouwens ;) Pandan voor groen en koenjit voor geel te kunnen gebruiken.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

6

Bedankt voor de tips, dan ga ik dat recept voor marsepein maar voorzichtig aan de kant leggen....;-)

Ik ga zometeen wel een taart maken, maar dan een gewone appeltaart met spijs erin. Ik durf me toch nog niet te wagen aan die prachtige kreaties.
Dat komt nog wel, ik moet er eerst naartoe groeien:D

Liefs Martinique

7

Gewoon eens proberen! Dan zul je zien dat het erger lijkt dan het is  :)

Groetjes, Carin

8

Hoooooo, nog niet wegleggen hoor dat recept! Ik heb het diverse keren gemaakt, en bij mij is het steeds gelukt (

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

9

eh........aanvulling, de staafmixer kan het niet aan, die gaat roken en stinken :lol:

Alles goed???? nee 3 fout

Ik wou het ook wel eens proberen,maar kan geeneens blanke amandelen vinden!!!
Geen enkele supermarkt,geen notenbar op de markt!!
Waar kan ik het nog meer proberen??

11

Jozien schreef:

Hoooooo, nog niet wegleggen hoor dat recept! Ik heb het diverse keren gemaakt, en bij mij is het steeds gelukt (

Liefs Martinique

12

lune schreef:

eh........aanvulling, de staafmixer kan het niet aan, die gaat roken en stinken :lol:

*oeps*....nou daar komt het al. Ik heb alleen maar een huis-tuin-keuken-staafmixertje:-))
Ik ga mijn man eens lief aankijken met sinterklaas in aantocht....;-)

Liefs Martinique

13

Darlene Visser schreef:

Ik wou het ook wel eens proberen,maar kan geeneens blanke amandelen vinden!!!
Geen enkele supermarkt,geen notenbar op de markt!!
Waar kan ik het nog meer proberen??

Zou dit recept wat zijn dan????? Tja weet het ook niet hoor, maar hier worden blijkbaar geen blanke amandelen gebruikt, maar amandelessence.
  http://www.sinterklaasrecepten.nl/marsepein.htm

Liefs Martinique

14 Laatst bewerkt door Carin (31-10-2007 22:33)

Heb even gekeken... maar mag ik 'jakkes' zeggen???
Wat doet die bloem erin??? En boter... bleh...

Ik weet niet wat het wel is, maar z

Groetjes, Carin

15

Je kunt ook kleurstof bij de Toko halen of Bestie's kookwinkel of een taartenbeurs natuurlijk.

Gr Marleen

Groetjes, Marleen

16

Carin schreef:

Heb even gekeken... maar mag ik 'jakkes' zeggen???
Wat doet die bloem erin??? En boter... bleh...

Ik weet niet wat het wel is, maar z

Liefs Martinique

17

Dat recept heeft hier vaker op het forum gestaan, het schijnt wel lekker te zijn, maar je kunt er niet mee bekleden :nooo

18

Marianne schreef:

Dat recept heeft hier vaker op het forum gestaan, het schijnt wel lekker te zijn, maar je kunt er niet mee bekleden :nooo

Ow wist ik niet eens, sorry;-) Ik moet ook niet proberen te helpen als ik er geen verstand van heb...;-)

Liefs Martinique

19

Tuurlijk moet je dat wel doen!! :Y Was van mijn kant aanvulling dat-ie niet om te bekleden was ;)

20

Martinique schreef:

Een recept zonder amandelen. Geen succes dus:-))
Mijn recept wat ik had klaarliggen daar moeten trouwens ook amandelen in. Ik had eigenlijk nog niet eens nagedacht waar ik die zou gaan kopen.

:think: Ik heb geen moeite met het vinden van amandelen hoor, elke notenkraam op de markt heeft ze hier. Maar ik haal ze bij de internationale supermarkt, daar zijn ze goedkoper. Dat recept met boter en bloem zou ik laten voor wat het is, ik heb volgens mij zelfs een foto gezien van een forummer die liet zien dat het scheurde waar je bij stond :S De andere twee recepten van de link die je gaf kun je volgens mij allebei prima gebruiken. Ik gebruik trouwens wel eiwit gemaakt van eiwitpoeder, vind ik prettiger omdat je daarmee niet het risico loopt op salmonellabesmetting.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

Berichten [ 20 ]

Pagina's 1

Log eerst in inloggen or registreren om te reageren

DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bekleden » Beginnersvragen marsepein