1

Onderwerp: icing of fondant

hallo allemaal,

weten jullie wat het veschil is tussen icing en fondant? er zijn zoveel verschillende termen voor op sites, ik weet het niet precies meer...
wat kan je nou voor koekjes decoreren gebruiken of wat voor cakjes? ik gebruikte eerst altijd poedersuiker met beetje water en kleurstof, maar wellicht dat je een veel mooier en lekkerder resultaat krijgt met icing??
En als je op een taart wilt spuiten gebruik je dan ook icing of fondant?
Dan lees ik weer dat je er eiwitpoeder door moet doen om royal icing te maken, is dat dan ook weer wat anders??

sorry hoor, voor sommigen van jullie zijn dit waarschijnlijk vanzelfsprekende dingen maar ik zie even door de boompjes het woud niet meer...:)

groetjes Myrthe

ps heeft iemand nog een goed recept voor koekjes die niet zo gaan 'doorlopen'?

2 Laatst bewerkt door nnicole1234 (15-10-2007 16:01)

Re: icing of fondant

Het woord Icing wordt voor veel gebruikt.
Het kan zijn dat ze fondant bedoelen maar ook botercreme en Royal Icing wordt wel eens kortweg icing genoemd.

Royal Icing is altijd van eiwit en poedersuiker en Fondant kan soms vloeibaar zijn (dit wordt dan niet hard) en soms is het rolfondant (kneedbaar)

Spuiten kun je met Royal Icing of botercreme (of met kant en klare icing van bijv Wilton...dat heeft een textuur van een soort stevige chocopasta)

3

Myrthe schreef:

ps heeft iemand nog een goed recept voor koekjes die niet zo gaan 'doorlopen'?

:Y

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=4721.

Enne, mochten je vragen over icing gaan over het decoreren van koekjes, zou ik hier even kijken. Er staat een goeie how to van onze koekjesfee Karen op de site....

http://www.deleukstetaarten.nl/koekjes.html

Groetjes, Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

4

Hoi Myrthe,

Volgens mij heb je je vraag in het verkeerde topic gezet.....

Fondant is er in vloeibare vorm
en in "kneedvorm"
de kneedbare fondant gebruik je om bv je taart mee te bekleden maar je kunt er ook prima figuurtjes mee boetseren. (je kunt daar ook marsepein voor gebruiken of een mengels van fondant en marsepein).
De vloeibare variant kun je je cakejes of koekjes min of meer indopen, ik heb het zelf nog ongebruikt in de kast staan maar het schijnt vergelijkbaar te zijn/worden net als dat wat op een glace koek zit.
Icing is een mix van eiwit(poeder) suikerbakkerspoeder en wat water/vloeistof met een smaakje. Dit spul gebruik je vooral om al spuitend iets te maken of te versieren.
Dit wordt na het opspuiten wel keihard. voordeel is dat het dan wel heel lang houdbaar is.  er zijn vele voorbeelden van dit spuitwerk, saskia is daar vooral een kei in (zoek maar eens onder dutchdecorator).

Ik hoop dat ik zo een beetje je vragen heb beantwoord.

greetsz KiT

er is altijd wel een reden voor taart

5

bedankt voor de antwoorden!Ik heb even doorgeklikt en gelezen en ga dat recept van koekjes uitproberen en bekleden volgens instructie van de koekjesfee...

ik heb halloween vormpjes op de site gekocht en wil deze graag uitproberen. Mocht het allemaal goeg lukken zet ik ze wel in de show off. voor nu alvast bedankt :)

iemand nog een goede tip welke icing lekker is (en welke niet)?

groetjes Myrthe

6

Ik kan in ieder geval zeggen dat als je het vloeibare eiwit uit de pakjes gebruikt die bij de supermarkt verkrijgbaar zijn, dat de icing niet te eten is, echt vies. Ik doe het dus niet meer. Ik ga denk ik met eiwitpoeder werken.

De andere glazuur die je maakte, poedersuiker met water, vind ik nog wel steeds fijn om over 'n gewone cake te gebruiken en voor koekjes te versieren als je alleen 'n dun laagje wilt ook. Hij is gewoon veel dunner en kan doorschijnen. Maar hij is wel heel lekker!