1

Onderwerp: wat kan ik gebruiken i.p.v. botercreme

Hi,
Ik ben niet zo gek op botercreme.
Nu gebruik ik dit om de biscuit netjes te plamuren en om een dijkje te maken
zodat de vulling het fondant niet raakt.
Zou iets van caramel ook werken???
Wie heeft een lekker idee om de botercreme te vervangen???
Groetjes
Diana

2

Re: wat kan ik gebruiken i.p.v. botercreme

Abrikozenjam gaat ook heel goed om af te smeren (of te plamuren). Dijkjes spuiten doe ik nooit, zelfs niet bij vullingen waarbij dat igenlijk, volgens dit forum, wel zou moeten. Ik heb nooit problemen.
Ik heb zelfs weleens een taart afgesmeerd met slagroom, maar dat kan alleen als je hem snel na het maken opeet. Ik deed dat toen wel, maar dat is niet altijd het geval.
Chocolade is donker van kleur dus dat kun je alleen doen onder donkere kleuren marsepein/fondant. Afsmeren met witte chocopasta kan juist weer wel!
Maar heb je de botercreme van de webshop weleens geproefd? Die is heerlijk. Ik ben er dol op. "Gewone" botercreme (in de zin van alleen boter met poedersuiker) lust ik ook niet. Vind ik ranzig.

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

3

Hi Carin
Bedankt voor je reactie.
Ik heb eens een taart met slagroom ingesmeerd en die smolt weg hahaha.
Ik vind die tip van witte chocoladepasta erg goed.
Zou witte chocolade mousse ook moeten werken neem ik aan.
Dus de botercreme mix van de shop smaakt lekker?
Ik vind zo'n hap met de zelfgemaakte botercreme zo goor, brbrbr.
Smaakt de mix dus niet naar boter? hoeft daar dan geen boter doorheen gemixt te worden?
Dan moet ik die ook maar eens gaan aanschaffen!
Groetjes
Diana

4

Ik weet niet of mousse ook werkt. Je moet naturlijk wel iets hebben dat ook echt stevig is.
Maar je kan wel ganache maken, en die opkloppen. Als er maar genoeg chocolade in zit (niet minder dan het recept) dan smelt je fondant/marsepein ook niet (omdat er in verhouding maar weinig slagroom in zit.
Het gaat erom dat er weinig vocht in het product zit (vandaar geen slagroom).
Er moet wel boter door de botercreme mix, maar hij smaakt echt wel anders dan zelfgemaakte (alleen boter en suiker). Hij is echt heel lekker inderdaad!

Mijn website: Presentaart

5

... of je probeer eens een andere botercr

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

6

Ik denk dat het scheelt als je je zelfgemaakte botercreme echt heel goed en lang mixt. Net ook weer gemaakt gewoon boter margarine en poedersuiker en is bijna zo luchtig als slagroom geworden. Een smaakje erdoor scheelt ook al enorm, denk aan citroenaroma, sinaasappel of citroenrasp of kaneel of caramel zoals je hierboven schrijft.

Succes!

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

7

De botercreme van de webshop is echt waanzinnig lekker en werkt heel erg fijn. Ik gebruik zelf ook wel eens botercreme extra dus met banketbakkersroom erdoor. Dit is eigenlijk niet om af te smeren maar wel heel erg lekker. ik heb het nu een paar keer gebruikt en geen problemen gehad. Heb nu zelf weer de mix van de webshop besteld omdat ik liever geen risco op smelten wil hebben.

8

belluna schreef:

9

Ik heb ook erg goede ervaring met pattex, het zit dat marsepein zit dan ook echt muur en muurvast ;)

10 Laatst bewerkt door steph (11-10-2007 09:25)

Hallo.

Ik ben nieuw hier en ga vanavond mijn eerste taart maken voor de eerste verjaardag van mijn zoontje. Ik vind het erg spannend en heb er vooral veel zin in.
Het hele forum en de rest van de website heb ik al doorgespit en ik hoop dat ik genoeg ervan heb opgestoken om iets moois te maken.
Ik zit ook een beetje met de botercreme in m'n maag. Ooit heb ik van een banketbakker een taart op met mooie versiersels, waarvan wij dachten dat het marsepein was, bleek het boter te zijn, echt heel vies. Ik stel me dus voor dat dat botercreme was.
Ik begrijp dat de cake afgesmeerd kan worden met witte chocopasta of jam, maar een dijkje wordt dan een probleem. Ik wilde een vulling maken van kersen met slagroom (lekker simpel nog) maar omdat dat toch wel een dikkere vulling is, lijkt een dijkje wel nodig, toch?
Ik ben er nog niet over uit hoe ik dat moet oplossen, tips?

Groetjes Steph.

11

mascha schreef:
belluna schreef:

12

Oke, bedankt Katleen!
Ik dacht eerlijk gezegd dat het een merk was, hihi, maar het was dus echt een meneer, een kok nog wel :D
Ik ga hem eens proberen :)

13

mascha schreef:

Oke, bedankt Katleen!
Ik dacht eerlijk gezegd dat het een merk was, hihi, maar het was dus echt een meneer, een kok nog wel :D

Wie ...? Die meneer ??? :+ :D

14

Als je abrikozenjam gebruikt wel even zeven van te voren.
Succes

15

kan je ook met andere jamsmaken (gezeefd) afsmeren?

Alles goed???? nee 3 fout

16

lune schreef:

kan je ook met andere jamsmaken (gezeefd) afsmeren?

Tuurlijk kan dat...

www.partycupcake.nl voor Springerle Moulds! Like m'n Facebook.

17

nnicole1234 schreef:
mascha schreef:

Oke, bedankt Katleen!

Wie ...? Die meneer ??? :+ :D

heb jullie al een foto van hem gezien?  als julie daarin zin hebben, ja je gang, maar mijn "type" is hij niet :D

Berichten [ 17 ]

Pagina's 1

Log eerst in inloggen or registreren om te reageren

DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bekleden » wat kan ik gebruiken i.p.v. botercreme