Onderwerp: Vulcreme
Ik zie dat er eigenlijk behoefte is aan meer proffesionele vulligen, probleem is dat wat bij een banketbakker te koop is voor een kleingebruiker als de cakedecorateur niet echt te doen is, de basiscremes waar zij mee werken komen meestal alleen in emmers en rote pakken en alleen als je ingeschreven staat bij de kvk heb je hier toegang toe.
Ik heb wat oudere banketbakkerrecepten uit de tijd dat die branchetak nog wel alles zelf maakte en geen kant en klaar kochten bij Damco of Puratos
Dit is een vulcreme te gebruiken als vulling of als coating. Het is een basisproduct dus kan afgemaakt worden emt welke smaak die je er maar aan wilt geven.
Het geheim van een goede creme ligt altijd in het goed mengen en lange intensief mixen van het product, dit zorgt ervoor dat de poedersuiker en andere toevoegingen goed opgenomen worden in het vet en er genoeg lucht in geslagen wordt om een luchtige satijnachtige creme te vormen.
Even over de roomboter die ik gebruik, ik gebruik geen roomboter van de dure merken, de zijn erg goed en intensief van smaak maar daarom juist minder geschikt, ik heb rondgeshopt voor lange tijd maar de roomboter verkocht bij de Lidl en Aldi gelijken het meeste op de roomboter die de banketbakker gebruikt.
Ze geven een prima effect, zijn erg cremig, niet te sterke 'boter'smaak, iets hogere vochtcontent en daardoor nemen ze de suiker beter op. Dat en het feit dat ze nooit lang in de winkel liggen en een betere versheid hebben vaak )
Ingredienten:
250 gram roomboter of margarine (ook hier kiezen voor een margarine met weinig eigen smaak of Trex of Crisco, ook kun je deels margarine gebruiken en roomboter)
250 gram gezeefde poedersuiker (voorkeur heeft uiteraard een bakkerspoedersuiker)
60 gram volle melkpoeder (moeilijk te krijgen product maar een goed gesorteerde toko heeft het vaker wel dan niet in huis)
60 ml volle melk.
De boter of margarine samen met de melkpoeder en gezeefde poedersuiker tot een luchtige en cremige samenstelling mixen, dit kan wel tot 10/15 minuten duren, nu een klein scheutje melk toevoegen en iedere keer weer heel goed mixen, dit blijven ehrhalen tot je een prachtige heerlijke basiscreme hebt.
Een deel van de melk kun je vervangen met bvb een likeur.