1

Onderwerp: Vulcreme

Ik zie dat er eigenlijk behoefte is aan meer proffesionele vulligen, probleem is dat wat bij een banketbakker te koop is voor een kleingebruiker als de cakedecorateur niet echt te doen is, de basiscremes waar zij mee werken komen meestal alleen in emmers  en rote pakken en alleen als je ingeschreven staat bij de kvk heb je hier toegang toe.

Ik heb wat oudere banketbakkerrecepten uit de tijd dat die branchetak nog wel alles zelf maakte en geen kant en klaar kochten bij Damco of Puratos :)

Dit is een vulcreme te gebruiken als vulling of als coating. Het is een basisproduct dus kan afgemaakt worden emt welke smaak die je er maar aan wilt geven.

Het geheim van een goede creme ligt altijd in het goed mengen en lange intensief mixen van het product, dit zorgt ervoor dat de poedersuiker en andere toevoegingen goed opgenomen worden in het vet  en er genoeg lucht in geslagen wordt om een luchtige satijnachtige creme te vormen.

Even over de roomboter die ik gebruik, ik gebruik geen roomboter van de dure merken, de zijn erg goed en intensief van smaak maar daarom juist minder geschikt, ik heb rondgeshopt voor lange tijd maar de roomboter verkocht bij de Lidl en Aldi gelijken het meeste op de roomboter die de banketbakker gebruikt.

Ze geven een prima effect, zijn erg cremig, niet te sterke 'boter'smaak, iets hogere vochtcontent en daardoor nemen ze de suiker beter op. Dat en het feit dat ze nooit lang in de winkel liggen en een betere versheid hebben vaak :))

Ingredienten:
250 gram roomboter of margarine (ook hier kiezen voor een margarine met weinig eigen smaak of Trex of Crisco, ook kun je deels margarine gebruiken en roomboter)
250 gram gezeefde poedersuiker (voorkeur heeft uiteraard een bakkerspoedersuiker)
60 gram volle melkpoeder (moeilijk te krijgen product maar een goed gesorteerde toko heeft het vaker wel dan niet in huis)
60 ml volle melk.

De boter of margarine samen met de melkpoeder en gezeefde poedersuiker tot een luchtige en cremige samenstelling mixen, dit kan wel tot 10/15 minuten duren, nu een klein scheutje melk toevoegen en iedere keer weer heel goed mixen, dit blijven ehrhalen tot je een prachtige heerlijke basiscreme hebt.

Een deel van de melk kun je vervangen met bvb een likeur.

I believe in Sandy Claws

2

Re: Vulcreme

Beste Granny,
Je noemt het een vulcreme, en gezien het feit dat er aardig wat vocht (melk danwel likeur) in gaat zal het ook echt wel een vul creme zijn, maar toch voor de zekerheid....hij is niet bedoeld om af te smeren??
Dus niet direct in contact met je fondant/marsepein??

3

chokoala schreef:

Beste Granny,
Je noemt het een vulcreme, en gezien het feit dat er aardig wat vocht (melk danwel likeur) in gaat zal het ook echt wel een vul creme zijn, maar toch voor de zekerheid....hij is niet bedoeld om af te smeren??
Dus niet direct in contact met je fondant/marsepein??

De naam vulcreme is een vertaling en gebasseerd op het feit dat als je bvb een vetvervanger gebruikt je het eigenlijk geen botercreme mag noemen :)

De hoeveelheid vocht die je gebruikt is voor velen persoonlijk maar een belangrijk deel van een smeuige botercreme, en zij die bvb Trex of Crisco gebruiken dienen zelfs wat meer te gebruiken, omdat er geen vocht aanwezig is in deze producten, je hebt het vocht nodig voor een beter smeuigheid anders verandert de poedersuiker niet en blijft de creme iets of wat gruizelig in vergelijking met een echte bakkerscreme.

De hoeveelheid vocht is gelijk aan een normale botercreme, in een normale botercreme zit 5 tot 10 % toegevoegde vocht (wordt hoofdzakelijk gebonden door  de melkpoeder), in een compositcreme zit veel meer (30 tot 45 %) en slagroom is bvb bijna 70 % water....... :)

Ik gebruik deze creme zowel onder marsepein als onder fondant, hij gebruikt als een basis botercreme (waar normalerwijs altijd een el vocht aan toe wordt gevoegd voor iedere 200 gram product).

Deze botercreme korst niet op zoals een amerikaans hoog suikeraandeel (75 %) botercreme...

Als je wilt kan ik daar ook nog een paar recepten van plaatsen. Ook heb ik nog een recept op basis van fondant en roomboter, 1 van de betere vind ik zelf maar zoals alles wat betreft voeding is dat puur persoonlijk :)

I believe in Sandy Claws

4

melkpoeder is dat dezelfde als die gele pakjes van ELK??

5

ladypukky schreef:

melkpoeder is dat dezelfde als die gele pakjes van ELK??

Ik ken het niet dus weet echt niet wat het is, melkpoeder is gewoon gedroogde melk, ziet er een beetje romig/gelig uit, op de verpakking moet gewoon staan dat het melkpoeder is en het vetgehalte.

I believe in Sandy Claws

6

Ik was vanmiddag bij de ah(zondags open) en daar hebben ze volle melk poeder van nestle.Het is een geel met oranje blik met een glas melk erop.Het stond bij de surinaamse kruiden.
groetjes claudia

7

jojade schreef:

Ik was vanmiddag bij de ah(zondags open) en daar hebben ze volle melk poeder van nestle.Het is een geel met oranje blik met een glas melk erop.Het stond bij de surinaamse kruiden.
groetjes claudia

Kijk eens aan, dat is makkelijk, ik moet er voor naar de toko, de plaatselijke albert heinen hier in de omgeving hebben het niet , wij hebben hier helaas nauwelijks import........

I believe in Sandy Claws

8

Volgens mij is die melk poeder te koop bij de tokos, ik gebruik altijd die van NIDO.

9

Riannah schreef:

Volgens mij is die melk poeder te koop bij de tokos, ik gebruik altijd die van NIDO.

Ik heb geen idee welke ik bij de toko koop, hier zit het altijd in een plastic zakje :)

Maar ik kreeg gisteren als tip eens te kijken bij de turk, daar moet ik morgen toch naartoe om lamsvlees te halen, eens kijken of die het hebben (dichterbij dan de toko)

Ik gebruik melkpoeder ook om brood en ander gebak te maken dus altijd handig om in huis te hebben........

I believe in Sandy Claws

10

Hoi Granny W.

Ik wilde je even bedanken voor het recept van de vul creme, hij is verrukkelijk en echt niet boterig. ik heb hem gebruikt zowel voor het vullen als afsmeren van de taart !

Oja ik heb melkpoeder van het merk NIDO gebruikt, afgelopen zomer vanuit marokko meegenomen, daar is het in elke supermarkt te koop.

11

Even ter aanvulling ELk is magere melkpoeder dus denk ik niet zo goed ?!

Bedankt voor het recept ga het zeker proberen !!

12

Bedankt voor het recept!!! Ga ik z.s.m. proberen :)
Ik had alleen een vraagje, aangezien er melk in zit is de houdbaarheid wel wat minder denk ik: hoe lang is het houdbaar buiten de koelkast (als er marsepein of fondant overheen zit)????

Mijn website: Presentaart

13

Hallo Granny,

Is het ook geschikt om mee te decoreren, bijvoorbeeld bloemen?
Gezien uw opmerking dat het niet korst zoals de meeste standaard botercremes.

Kallista

Stap binnen in een wereld vol taart
http://www.taartwereld.nl  |  http://taartwereld.blogspot.com/

14

Ook bij de c1000 hebben ze nestle Nido melkpoeder en jawel bij de surinaamse/indische spulletjes

Alles goed???? nee 3 fout