1

Onderwerp: plakkerige fondant

Heb vandaag een taart met fondant bekleed.

Wilde witte fondant blauw kleuren. Heb dit gedaan met de wilton kleurpasta. om het te kunnen kneden heb ik het 5 tellen in de magnetron gedaan.

Met het uitrollen (na het kleuren) bleef het allemaal plakken aan de deegrol. Kwamen allemaal bobbeltjes in. Ligt het aan de deegrol (1 van tupperware) of had ik het in de koelkast moeten leggen. Wie heeft er tips?

bedankt marleen

2

Re: plakkerige fondant

Nou heb ik nog nooit met fondant gewerkt, maar in de magnetron lijkt mij niet zo best omdat de suikerkristallen dan anders van structuur zullen worden en dus eerder plakken? Door de verhitting krijg je dan volgens mij dat het suiker smelt, vochtig wordt en dan eerder plakt....
Dat is mijn theorie, maar ik denk dat mensen die met fondant werken er meer over kunnen zeggen.

3

bikkel16 schreef:

Heb vandaag een taart met fondant bekleed.

Wilde witte fondant blauw kleuren. Heb dit gedaan met de wilton kleurpasta. om het te kunnen kneden heb ik het 5 tellen in de magnetron gedaan.

Met het uitrollen (na het kleuren) bleef het allemaal plakken aan de deegrol. Kwamen allemaal bobbeltjes in. Ligt het aan de deegrol (1 van tupperware) of had ik het in de koelkast moeten leggen. Wie heeft er tips?

Hmmm.....lijkt mij dat je de fondant oververhit hebt (en verknald), fondant moet soepel gekneed worden en langzaam verwarmd door het kneden met je je handen.....

Vind je dat moeilijk dan brobeer het eens zo, pak een stuk fondant en rol het gewoon over een schoon en droog oppervlak met je handen, gewoon blijven rollen en druk uitoefenen, nu wordt het een rol en begint het op een worst te lijken, dubbelvouwen en opnieuw rollen en vouwen etc, nu wat kleurstof nemen, de rol platdrukken en de kleurstof goed verdelen, de rol meerdere keren dichtvouwen en weer rollen, worst, vouwen, rollen, todat je een kneedbaar geheel hebt en de kleuren goed vermengd zijn.

I believe in Sandy Claws

4

de bubbeltjes zouden eventueel ook lucht kunnen zijn. Door het kneden kan er lucht tussen komen. Ik laat het altijd een uurtje of 2 liggen voor ik het ga verwerken na het kleuren. Dan heb ik van bubbeltjes geen last.

Groetjes van Carina
http://www.taartwerk.nl

5

Bedankt allemaal.
Heb denk ik zo'n beetje alle tips ter harte genomen. Vanmorgen de fondant gekleurd en daarna weggelegd. Plastic tafelkleed gekocht en daarop uitgerold en gewoon met mijn handen zacht gekneed.
En het is gelukt. Dank jullie wel.
Begon me al ongerust te maken. Heb ong. 10 kilo fondant in huis. Kon het groot inkopen en dacht dat ik het nu misschien allemaal weg moest gaan gooien.

marleen

6

Een vraagje aan topic starster Bikkel16 of iemand met ervaring:

Was de fondant in de emmer ook erg plakkerig bij het openen? Heb eergisteren bij de Hanos een emmertje van een kg gekocht en het lijkt net kaugom. Als ik er poedersuiker bijdoe, wordt het meteen te droog en komen er barstjes in het bolletje.
Moet ik misschien het hele emmertje kneden om tot een goede substantie te komen?

7

Nee, die van de Hanos in een emmertje is schenkfondant, is geen rolfondant en krijg je dus ook nooit gekneed... 't Is wel lekker over cupcakes :9

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

8

Bij de hanos hebben ze ook rolfondant...
Maar alleen in een emmer van 5 kg of in een plastic verpakking van 1 kg. Dat is van Bakels.
Die in een emmertje van 1kg is inderdaad vloeibare fondant. Het merk hiervan is Bakkersmaatje.
(ik ken het assortiment niet uit m'n hoofd hoor ;))

Kijk even goed wat er op staat, zodat je weet of je de goede te pakken hebt.

Mijn website: Presentaart

9

Ik heb 15 kg fondant bij de bakker besteld (kon niet minder afnemen). Nou ja hebben we wat te doen.
Het plakkerige gaat er bij mij af door er een heel klein beetje tylose door te doen. Maar dat gaat helaas bij jou niet lukken, doordat het schenkfondant is.

marleen