1 Laatst bewerkt door Granny W. (27-09-2007 21:19)

Onderwerp: Caramel siroop

Naja, eentje op mijn manier, maakte ik vroeger toen er niet of nauwelijks
aan maplesyrup was te komen en deze gebruikte ik dan om mee te koken en te
bakken. Maar hij verdween meestal als ik niet keek (in de yoghurt, ijs, pap,
pannenkoeken etc.........)

Proefbatch (voor diegene die niet veel gebruiken of gewoon om te proberen)

Zet 75 ml heet water klaar.

Neem 100 gram poedersuiker (liefst bakkerspoedersuiker, hier zit geen
toegevoegde troep in) en laat smelten in een pan met dikke bodem, roer als
het smelt proces halverwege is om de overgebleven suiker door de caramel
heen te werken want we willen geen zwarte caramel :)

Nu van het vuur afnemen en en al roerend  het water toevoegen en blijven
roeren (eventueel op een laag pitje) totdat alles goed opgelost is en je een
homogene bruine doorzichtige siroop hebt. Heb je toevallig vloeibare glucose
in huis of maisstroop dan voeg in dit stadium een stevige dessertlepel toe
en roer totdat het geheel gesmolten is en goed opgenomen in de siroop.

Neem een potje of flesje, plaats daarin een vanillestokje en voeg de siroop bij,
sluit af en laat afkoelen, ontzettend lang houdbaar maar meestal snel op,
als je het 2 weken gesloten kunt laten is de smaak van de siroop op zijn
best.

Op deze manier kun je verschillende caramelsiropen maken, ieder met zijn
eigen smaak, maak een wat grotere batch en vul potjes af, in ieder potje een
ander kruid, bvb een pijpje kaneel, 1 of 2 stuks steranijs, een paar
gekneusde cardemompeulen etc.......

I believe in Sandy Claws

2

Re: Caramel siroop

Ooh dat klinkt lekker :9
Wat is vanilepod? Een vanille stokje?
Is misschien wel lekker als taartvulling eerst een dun laagje caramel siroop en daar bovenop slagroom oid :)

3

Ik heb google losgelaten op "vanilepod" maar daar komt niets uit. Ik ben dus ook erg benieuwd....

4

Er is inderdaad volgens google maar

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

Maaikelove schreef:

Is misschien wel lekker als taartvulling eerst een dun laagje caramel siroop en daar bovenop slagroom oid :)

Mijn excuses vanille stokje dus......krijg je ervan als je even snel iets neerzet, was even voor een newsgroup en dacht copieer het hier ook even naar toe, maar ik ben beroemd om mijn typo's :))

Voor vullingen kun je beter de caramelroom recept gebruiken (staat hier ook ergens), dit it is te dun een echte siroop dus, gebruik deze wel voor bvb botercreme op te smaken in plaats van likeur of smaakje of in een cakebeslag ook weer inplaats van likeur of een smaakje, verder voor allerlei dingen zoals ijs etc.

I believe in Sandy Claws

6

Maaikelove schreef:

Ik heb even snel de caramelroomrecept voor je gecopieerd, deze dus:
Okee.pan met dikke bodem heb je nodig, middenmaat (spul bruist tijdens afblussen en is gloeiend heet) dus geen te kleine pan nemen.
Extra steelpannetje voor de slaroom.

250 gram witte kristalsuiker
250 gram (let op grammen) slagroom.
60 gram room boter (kamertemperatuur)

Zet de slagroom op het vuur en verwarm deze tot aan de kook en blijf roeren zodat ze niet aanzet, als ze kookt zet op het laagste pitje en zet je dikke pan op het vuur.

Doe de helft van de suiker in de pan en laat deze rustig smelten (niet te hoog vuur en erbij vlijven want suiker verbrandt razensnel), voeg nu steeds wat suiker bij totdat alles gesmolten is en je geen kristallen meer ziet, de kleur zal nu licht bruin zijn, neem de pan van het vuur en je garde en al roerend voeg je nu een klein deel van de room, toe, niet panieken want eht ziet er niet uit, blijven roeren en room toevoegen totdat alles is toegevoegd, blijven roeren en als het niet meer bruist terug op een laag vuurtje totdat er geen brokken etc meer in zitten maar de saus een dikke glade homogeen mengsel is geworden, nu haal je hem van het vuur af en blijf nog even roeren, zet weg op een rooster en laat afkoelen tot lauwwarm, voeg nu de roomboter in stukjes toe en roer deze door het mengsel todat ze zijn opgenomen.

Je kunt deze caramel cream gebruiken vermengd in vullingen, ijs, toetjes, in chocladecups, in cupcakes spuiten (dat doe je met een lange dunne spuitmond vaak te vinden in standaard spuitzaksetjes), mengen met slaroom, botercreme, etc.....en dit is echte caramelroom )

Wil je een vanille smaak aan je caramelcream dan doe de inhoud van 1 vanillepod uitschrappen en voeg deze aan de slagroom toe als je die in het pannetje doet om op te warmen.

I believe in Sandy Claws

7

Oh wauw bedankt voor de moeite Granny!
Dit ga ik zeker een keer proberen! Klinkt erg lekker en is niet zo heel moeilijk te maken volgens mij :)