1 Laatst bewerkt door Nietzz (22-09-2007 20:23)

Onderwerp: Mijn eerste marsepein-taartje!

Omdat mijn moeder morgen 50 wordt een taartje gemaakt. In totaal mijn vierde taartje, maar de vorigen waren allemaal met ganache. De eerste keer marsepein dus. Met behulp van de howto op dit forum roosjes geboetseerd. Alleen de bekleding.. ging niet helemaal naar wens. Marsepein uitgerold, om de roller (een fles wijn, bij gebrek aan echte roller ;)), over de taart... niet goed gekeken, te scheef dus aan 1 kant te kort! Eraf gehaald, botercreme eraf geveegd en opnieuw, wel goed gemikt maar dit keer aan een kant een scheur die alleen maar erger werd toen ik er wat aan deed... maar wat hartjes gestoken en erop geplakt om het te verbergen. Wilde ook een randje van icing maken, evenals de letters, maar bedacht me dat mijn poedersuiker op was omdat ik botercreme bijgemaakt had.. :D Dus dan maar een lint, en de 50 van botercreme. Die 50 vind ik trouwens niet erg mooi, en hij zit ook niet het midden, maar ach. Of zal ik er nog een keer met een groter spuitmondje overheen gaan om m wat mooier te maken? Hij is ook niet heel strak, moet denk ik zo'n mes kopen om af te strijken, nu had ik alleen een houten spatel. Lang verhaal, sorry, maar hier issie dan: het taartje voor mijn mams!

http://i2.photobucket.com/albums/y12/Avant_la_lettre/P1000835.jpg
http://i2.photobucket.com/albums/y12/Avant_la_lettre/P1000840.jpg
http://i2.photobucket.com/albums/y12/Avant_la_lettre/P1000839.jpg

2laags gevuld; bodem besprenkeld met marsala en overgoten met laagje gesmolten chocola, daarover tiramisuvulling (zelfgemaakte), 2e laag, besprenkeld met koffie, laag botercreme met koffiesmaak, nog een laagje tiramisu, en dan de bovenste laag. En dus bekleed met botercreme en marsepein.

2

Re: Mijn eerste marsepein-taartje!

Niemand commentaar, tips, advies, meningen over mijn taartje?

3

Ik ben ook nog een beginner en herken gelijk de problemen die je bent tegengekomen. Lapje tekort aan een kant, scheuren erin. Je hebt het toch goed weten op te lossen. De roosjes zijn prima gelukt!

Groetjes, Ria
"Le talent, ça n'existe pas, le talent, c'est avoir l'envie de faire quelque chose."

4

Hij ziet er goed uit  zeker voor een eerste keer! (je had de mijne moeten zien hahaha die was errug)
En scheurtjes hebben we helaas allemaal wel eens(lang leve de decoraties :D :D)
Vind je roosjes goed gelukt hoor,en je vulling...hmmm die klinkt overheerlijk!!!!!

golf is knikkeren voor rijke mensen die te lui zijn om te bukken

5 Laatst bewerkt door Nietzz (23-09-2007 09:37)

Dank jullie :) en idd, decoraties zijn een geweldige oplossing :D Gaan m over een uurtje of 3 verorberen, dus ik laat nog weten of ie ook idd lekker smaakte. Ik heb trouwens even naar jouw taartjes gekeken Ria, en die zien er erg strak uit vind ik!

Hebben jullie trouwens nog tips over hoe je chocolade goed smelt? Bij mij begint ie al minder lekker te ruiken voordat hij echt vloeibaar genoeg is. Heb au bain marie pure ah biologische choco gesmolten. Ligt t aan de choco of aan mij? ;)

6

ik heb nog nooit met marsepein gewerkt maar als ik het zo lees pff lijkt me moeilijk!!

7

Je moeder zal er ongetwijfeld heel blij mee zijn en voor een 1e keer met marsepein werken ziet hij er goed uit :Y. De vulling klinkt heerlijk :9!

www.detaartentantes.nl
Workshops en webshop taartdecoratie. Ook afhalen in Zwolle en Elburg!

8

Hai Nietzz.... allereerst: complimenten voor je vulling hoor; wat klinkt DAT superlekker!

Dat de bekleding niet helemaal lekker liep kan ik me voorstellen... een fles wijn rolt toch niet zo heel makkelijk. Koop een stukkie pvc bij de doe 't zelf-zaak, kost weinig en is superhandig!

Van harte gefeliciteerd met je moeder enne: wat vond ze van de taart????

Dag! Groetjes, Koenie
www.taartenvankoenie.nl

9

Daar was je moeder ongetwijfeld helemaal blij mee :Y
Super rood, super eerste taart :Y

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

10

Gefeliciteerd met je eerste taart!! :-D En goed opgelost hoor, ziet er erg leuk uit zo!!

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

11

voor je 1e taartziet tie er toch prima uit?! En ik vind dat je het leuk hebt opgelost!

12

Leuke rozen. En alle begin is moeilijk,maar hij is toch mooi geworden.Leuk opgelost.

Groetjes Jennie

Wat de toekomst brengen moge,.......
Groetjes, Jennie

13

Mooi rood zeg !!!!!!!En mooi taartje

Groetjes, Manika
www.taartenvanmanika.nl

14

Ik vind m goed gelukt hoor voor een eerste taart. En hij was vast heerlijk, hhmmm jammie krijg er nu ook wel trek in. Jammer dat ik niks kan eten, aangezien er vandaag 2 verstandskiezen zijn getrokken.

Groetjes Amy
Taartjes kijken? Ga naar: www.sweetpie.mijnalbum.nl of www.smultaartjes.nl

15

Dank jullie voor de reacties! Hij was erg lekker, en ik was er ook wel blij mee hoe hoog ie was geworden; zeker 10 cm (en ik had niet eens extra deeg gebruikt); wat ik wel vond was dat aan de buitenkant erg veel botercreme zat. Had het dijkje ook niet helemaal aan de rand gespoten omdat ik las dat het dan soms naar buiten kwam, maar vond het nu wel erg veel botercreme. Hebben jullie dat ook?