Ria (M.C.) schreef:Toen ik had uitgelegd dat het gebruikt diende te worden in een bakrecept, meenden zij (overtuigend) dat ik geen natriumbicarbonaat, maar ammoniumbicarbonaat nodig had (werd volgens hen gebruikt in eierkoeken).
HOE ZIT HET NOU?
Wat kan ik gebruiken als er dubbelkoolzure soda in het recept staat? En waar verkrijgbaar (het liefst in de buurt)?
Wel natriumbicarbonaat, ammoniumcarbonaat is iets anders, is een explosief rijsmiddel wat gebruikt wordt voor een snelle heftige kortdurende rijs zoals bvb in eierkoeken (geeft tijdens het afkoelen een specifieke geur af )
Je hebt 2 zaken die in bakken wordt gebruikt (en vaak tegenkomt in engelse/amerikaanse recepten) bakingpowder en bicarbonate of soda. De eerste is een compleet rijsmiddel met toegevoegde componenten. Bicarbonate of soda of bakingsoda (en nog een paar namen) ook wel genoemd is 1 van de componenten in bakingpowder (bakpoeder) gebruik je alleen de soda moet er een zuur aanwezig zijn in het beslag om to rijs te komen (bvb van fruitsap etc) anders moet je bvb creme of tartar toevoegen
Dus natriumbicarbonaat is bakingsoda=bicarbonate of soda=dubbelkoolzure soda
Bakpoeder is een kant en klaar mengsel waar geen zuur meer aan hoeft worden toegevoegd, dat is al gedaan.......
Ik hoop dat het zo duidelijk is?Verkrijgbaar bij drogist, toko, natuurwinkel etc, toegevoegde zuren die je kunt gebruiken als je die nodig hebt, wijnsteen, citroenzuur, creme of tartar.
I believe in Sandy Claws