1

Onderwerp: dubbel koolzure soda

misschien is dit een beetje een rare vraag maar:
Wat is eigenlijk precies dubbelkoolzure soda. Ik zie het wel eens staan bij het maken van cake (recept)
Is dat gewoon spa rood of kan je spa rood gebruiken i.p.v. dubbelkoolzure soda?

greetings mac:)

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

2

Re: dubbel koolzure soda

Hoi Mac,

Rare vragen bestaan toch niet? :) Nee, het is iets wat je kan kopen bij de drogist en volgens mij onder de naam zuiveringszout. Als ik het fout heb moet iemand me corrigeren. Het is weer iets wat vooral in Engels en Amerikaanse recepten gebruikt wordt.

Misschien moeten we ons formeren en zelf die boeken gaan vertalen. ;)

Groet, Joyce

3

Er is een culinair Engels-Nederlands woordenboek. Gemaakt door Liesbeth Spreeuwenberg (ISBN 90 450 0949 8). Ik meen me te herinneren dat het best prijzig was, maar ik heb het al vaak gebruikt.

Sodiumbicarbonaat is zoiets als ons bakpoeder, maar dan een stuk sterker. Mijn ervaring is dat het niet lukt om bakpoeder te gebruiken waar bicarb staat beschreven. Ik neem het altijd mee uit de UK, want hier in Nederland is het niet zo makkelijk te krijgen. Idd bij een "ouderwetse" drogist en afgelopen week zag ik het ook in een reformwinkel.

Ik gebruik het ook om mee schoon te maken, werkt o.a. goed om kalkaanslag van kranen ed. af te krijgen en de oven maak ik er mee schoon.

Petra

4

Dank je wel voor jullie reacties op mijn vraag!
Ja en dat is ook wel eigenlijk zo; rare vragen bestaan niet he!;-)

Ik zal van de week bij de reformwinkel in ons dorp (nijverdal OV) kijken of ze het daar hebben.
ik kan me vaag herinneren dat ze het daar hebben, zag het volgens mij 1 1/2 wk geleden daar wel staan.

Soms zie je lekkere recepten staan (vooral engelse en amerikaanse, wat je zegt)
en dan staat er bijna altijd wel een ingredient bij waarvan je denkt: wat is dat???

Maar zo zie je maar weer; elke dag leer je weer wel wat bij!

Thanx :-)

ciao mac:)

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

5

Om bij het onderwerp te blijven, borduur ik maar even verder op dit al wat oudere topic.
Het is me nog niet helemaal duidelijk wat dubbelkoolzure soda precies is. Ik heb de zoekfunctie gebruikt en dan kom ik ook ergens het woord natriumbicarbonaat tegen. Dus ik naar de drogist en ze daar aangeklampt. Ook de medewerkers daar kwamen (net als in een ander topic) in eerste instantie met een klein pakje zuiveringszout (natriumbicarbonaat). Toen ik had uitgelegd dat het gebruikt diende te worden in een bakrecept, meenden zij (overtuigend) dat ik geen natriumbicarbonaat, maar ammoniumbicarbonaat nodig had (werd volgens hen gebruikt in eierkoeken).
HOE ZIT HET NOU?
Wat kan ik gebruiken als er dubbelkoolzure soda in het recept staat? En waar verkrijgbaar (het liefst in de buurt)?

Groetjes, Ria
"Le talent, ça n'existe pas, le talent, c'est avoir l'envie de faire quelque chose."

6

Ria (M.C.) schreef:

Toen ik had uitgelegd dat het gebruikt diende te worden in een bakrecept, meenden zij (overtuigend) dat ik geen natriumbicarbonaat, maar ammoniumbicarbonaat nodig had (werd volgens hen gebruikt in eierkoeken).
HOE ZIT HET NOU?
Wat kan ik gebruiken als er dubbelkoolzure soda in het recept staat? En waar verkrijgbaar (het liefst in de buurt)?

Wel natriumbicarbonaat, ammoniumcarbonaat is iets anders, is een explosief rijsmiddel wat gebruikt wordt voor een snelle heftige  kortdurende rijs zoals bvb in eierkoeken (geeft tijdens het afkoelen een specifieke geur af :))

Je hebt 2 zaken die in bakken wordt gebruikt (en vaak tegenkomt in engelse/amerikaanse recepten) bakingpowder en bicarbonate of soda. De eerste is een compleet rijsmiddel met toegevoegde componenten. Bicarbonate of soda of bakingsoda (en nog een paar namen) ook wel genoemd is 1 van de componenten in bakingpowder (bakpoeder) gebruik je alleen de soda moet er een zuur aanwezig zijn in het beslag om to rijs te komen (bvb van fruitsap etc) anders moet je bvb  creme of tartar toevoegen

Dus natriumbicarbonaat is bakingsoda=bicarbonate of soda=dubbelkoolzure soda
Bakpoeder is een kant en klaar mengsel waar geen zuur meer aan hoeft worden toegevoegd, dat is al gedaan.......

Ik hoop dat het zo duidelijk is?Verkrijgbaar bij drogist, toko, natuurwinkel etc, toegevoegde zuren die je kunt gebruiken als je die nodig hebt, wijnsteen, citroenzuur, creme of tartar.

I believe in Sandy Claws

7

Is duidelijk. Toch dat pakje zuiveringszout bij de drogist halen dus.
Maar... nou wil ik ook graag weten wat "creme of tartar" precies is...

Groetjes, Ria
"Le talent, ça n'existe pas, le talent, c'est avoir l'envie de faire quelque chose."

8

Ria (M.C.) schreef:

Is duidelijk. Toch dat pakje zuiveringszout bij de drogist halen dus.
Maar... nou wil ik ook graag weten wat "creme of tartar" precies is...

Een zuur wat in natuurlijke staat vooral in druiven is te vinden maar ook in andere vruchten, de chemische formule : KHC4H4O6
Men zegt vaak dat het wijnsteenzuur is maar dat heeft een andere chemische samenstelling  (H2C4H4O6)

I believe in Sandy Claws