Onderwerp: Glutenvrij en suikervrij?

Ik heb de vraag gekregen of ik een glutenvrije taart en een suikervrije taart kan maken. Nou heb ik in mijn familie geen mensen die een intollerantie hebben voor iets dus ben ik hier helemaal niet in thuis. Ik weet niet eens waar die gluten voor staan (ik gok iets met tarwe...) maar zijn er mensen die er wel ervaring mee hebben en eventueel een recept en een tip met wat te decoreren? Alvast reuze bedankt!

Mijn taartjes zijn ook te zien op: http://mamasas.mijnalbums.nl/

2

Re: Glutenvrij en suikervrij?

Beautiful Creations schreef:

Ik heb de vraag gekregen of ik een glutenvrije taart en een suikervrije taart kan maken. Nou heb ik in mijn familie geen mensen die een intollerantie hebben voor iets dus ben ik hier helemaal niet in thuis. Ik weet niet eens waar die gluten voor staan (ik gok iets met tarwe...) maar zijn er mensen die er wel ervaring mee hebben en eventueel een recept en een tip met wat te decoreren? Alvast reuze bedankt!

Er zijn glutenvrije producten te koop (gluten zijn de amorfe eiwitten in tarwe, rogge gerst en nog een paar soorten, te vinden in het endosperm) dus dat is meestal geen probleem, suikervrij is onmogelijk om daar bij benadering wat ik een cake noem van te maken........want een suikerintolerante persoon is glucoseintolerant en iedere andere vorm van snelle suikers (honing, druivesuiker etc)

Je kunt natuurlijk een deeg in elkaar draaien wat qua structuur enigzins op brood lijkt (weinig vet ook) en zoeten met een zoetstof.

Decoreren met alle normale middelen is niet mogelijk en er zijn geen vervangers voor......

I believe in Sandy Claws

Dank je wel voor je antwoord! Maar kun je voor een glutenvrije taart ook geen decoratie gebruiken?

4

Dank je wel voor je antwoord! Maar kun je voor een glutenvrije taart ook geen decoratie gebruiken?

Jawel, neem je het suikerprobleem weg kun je gewoon fondant gebruiken (even kijken of er geen tarweproducten in zijn verwerkt wat meestal niet het geval is) marsepein kan gewoon gebruikt worden etc....

Bij gluten zit het probleem dus alleen in de tarwe........dus gewoon alles wat je gebruikt even nakijken op de verpakking of er tarwe in verwerkt zit (alleen tarwe zetmeel is geen probleem, hier zit geen endosperm in)

Bij de meeste goede supermarkten kun je tegenwoordig een glutenvrije bloem kopen.

I believe in Sandy Claws

Ik bedacht later, is het wel duidelijk dat ik 2 verschillende taarten bedoel? 1 glutenvrije en 1 suikervrije. Dus niet een gluten- en suikervrije taart.

6

Ik bedacht later, is het wel duidelijk dat ik 2 verschillende taarten bedoel? 1 glutenvrije en 1 suikervrije. Dus niet een gluten- en suikervrije taart.

Het is niet duidelijk of je een suikervrije taart bedoelt voor bvb een diabetic of een suiikerintollerantie, die laatste is het moeilijkste (zo niet onmogelijk) omdat zetmeel in principe ook (langzame) suikers zijn......dan kom je meer in de worteltaarten terecht zonder suiker, met zoetsof (onetbaaar in mijn opinie, qua smaak en meestal structuur, ben er al eens mee aan het stoeien geweest toen mijn moeder nog leefde die veel last had van hypoglykemie er zijn er die al last krijgen van de suikers in een sinasappel) maar misschien heeft iemand daar nog andere ideeen over.....

De eerste is in principe onzin omdat met de hedendaagse insuline-inname men rekening kan houden met zo'n beetje alle voeding en kan men ook rekening houden emt een occasionele kleine snoepsessie....

I believe in Sandy Claws

7

Ik heb even voor je gezocht en lees het maar eens, dan ku je zien hoe onmogelijk het is om voor een glucomaan iets in de baksfeer te maken.......
http://www.robt.uwnet.nl/hypoglykemie/html/dieet.htm

I believe in Sandy Claws

Hmmm ik denk dat het dan toch om een suikervrije taart gaat voor een diabetic.

9 Laatst bewerkt door ria (18-09-2007 22:16)

als je aan de wortel taart ook nog appelrasp toevoegd wordt de smaak al een stuk aangenamer :)

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

10

nee dat had ik niet begrepen. ik heb geen ervaring met suikervrij maar heb ooit wel eens suiker vervangen door vloeibare zoetstof misschien dat dat mag.
Als je even zoekt op glutenvrij vind je mijn recept voor biscuit gebak. glutenvrij meel kan je bij een reformzaak kopen bv shar of bij AH/plusmarkt (meel in soort melkpakken vaak in de buurt van de zonnatura producten). Marsepijn en fondant zijn glutenvrij even als slagroom.
succes
jikke

11

hallo sas hier zit er eentje die glutenvrij moet eten op google kun je  het coeliakieforum aanklikken en ga dan naar recepten vind je vast wat je zoekt suc6