1

Onderwerp: Icing

Heb 2 weken geleden deze site ontdekt en heb de afgelopen dagen veel gelezen en ontdekt. Dit weekend heb ik mijn eerste creatie gemaakt: een kleine rechthoekige cake besmeerd met icing en afgewerkt met fondant bloemen. Een oefenstuk dat nog smaakte ook ;)

Het smeren met icing ging goed maar het probleem was de cake te verplaatsen van de pizzabodem waarop ik gewerkt had naar een schone glazen schaal. De korst brak en een gedeelte van de onderrand bleef aan de schaal hangen doordat de icing aan de bodem was vastgedroogd.

Nu heb ik een vraag aan de meer ervaren baksters en doceersters hier, werken jullie meteen op de definitieve schaal en hoe voorkom je dan knoeien. Of hebben jullie een manier om de ge-icete cake te verplaatsen zonder dat-ie beschadigt?

Alle tips zijn welkom voor deze beginner.

2

Re: Icing

Het makkelijkste is je taart op een vetvrij taartplaatje te zetten dat ongeveer even groot is (kun je ook bijknippen) volgens mij hebben ze die ook in de webshop, voor je de taart gaat bewerken.

Dit geeft stevigheid en door de taart over je werkblad te schuiven over de rand op je hand kun je het zo verplaatsen naar waar je hem maar hebben wilt. zeker aan te raden voor zachte en grote taarten.

I believe in Sandy Claws

3

Yep, kartonnetje eronder. Maar dan niet schuiven maar "wippen" (steek je glaceermes er een puntje onder en wip de taart omhoog, zet hem dan op je hand en je kunt ermee naartoe waar je maar wilt)

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

4

ofwel zet ik de taart al op de definitieve schotel, ofwel eerst op een taartkarton. ik weet dat er ook zo'n reuzegrote plamuurmessen bestaan om een taart over te zetten, maar die heb ik dus niet

5

Carin schreef:

Yep, kartonnetje eronder. Maar dan niet schuiven maar "wippen" (steek je glaceermes er een puntje onder en wip de taart omhoog, zet hem dan op je hand en je kunt ermee naartoe waar je maar wilt)

Wippen is niet altijd een goed idee....trust me....I know, vandaar de iets veiliger schuifmethode of een taartschuif.......... :)

I believe in Sandy Claws

6

kristien schreef:

ofwel zet ik de taart al op de definitieve schotel, ofwel eerst op een taartkarton. ik weet dat er ook zo'n reuzegrote plamuurmessen bestaan om een taart over te zetten, maar die heb ik dus niet

Er zijn taartschuiven, veel veiliger dan welk breed paletmes dan ook en ik geloof zelfs goedkoper :)

I believe in Sandy Claws

7

Dank jullie wel voor de tips, ga het eind volgende week uitproberen als ik m'n 2e taart maak.

Zal vooral wel een kwestie van gevoel zijn, ben nu nog heel bang dat ik iets fout doe :) maar als je op sommige foto's ziet dat er hele torens op de onderste laag rusten, moet zo'n taart toch wel veel kunnen hebben.

8

Ibonn schreef:

Dank jullie wel voor de tips, ga het eind volgende week uitproberen als ik m'n 2e taart maak.

Zal vooral wel een kwestie van gevoel zijn, ben nu nog heel bang dat ik iets fout doe :) maar als je op sommige foto's ziet dat er hele torens op de onderste laag rusten, moet zo'n taart toch wel veel kunnen hebben.

Ehm....zo'n taart wordt dan verstevigd met deuvels van plastic of hout.........

I believe in Sandy Claws

9

Granny W. schreef:

Ehm....zo'n taart wordt dan verstevigd met deuvels van plastic of hout.........

Ik volg al niet meer :D maar ik vermoed dat de onderste laag dus niet alleen maar uit biscuitdeeg bestaat. Moet wel zeggen dat ik dat geloofwaardiger vind dan die foto's :D

Zal me er voorlopig maar niet te druk over maken, dat is pas voor later wanneer ik er een beetje de feel voor heb en misschien ook nooit :D

10

Stomme vraag wellicht hoor, maar waar kun je die plastic deuveltjes krijgen? Heb ze hier in de webshop al gezocht maar misschien niet goed genoeg?

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

11

kokkie schreef:

Stomme vraag wellicht hoor, maar waar kun je die plastic deuveltjes krijgen? Heb ze hier in de webshop al gezocht maar misschien niet goed genoeg?

Een goed alternatief heb ik hier gehoord was het gebruik van goedkope eetstokjes op maat gemaakt.

I believe in Sandy Claws

12

Bedankt, ik zal eens op zoek gaan... En dan gebruik je zo'n taartkarton om daar bovenop te zetten? Of moet dat zo'n zilver- of goudkleurig (= steviger?) zijn?
Wees geduldig, ik ben een beginner.... ;-)

Groetjes Wendy

13

kokkie schreef:

Bedankt, ik zal eens op zoek gaan... En dan gebruik je zo'n taartkarton om daar bovenop te zetten? Of moet dat zo'n zilver- of goudkleurig (= steviger?) zijn?

Minimaal het karton, de boards zijn een duurder alternatief, bij bepaalde afwerkingen mooier en steviger en verzorgder.

In principe heeft iedere taart in een stapeltaart zijn eigen ondersteuning.

I believe in Sandy Claws

14

kokkie schreef:

:) Ik heb altijd geduld met beginners....die luisteren tenminste :P

I believe in Sandy Claws

15

Hallo Kokkie,

Ik heb voor mijn trouwtaart voor de boerenbruiloft  (Zie taartenparade) de taarten op dunne piepschuimplaatjes gezet. Een soort pizza discs.  Die kan je ook goed op de juiste ondermaat snijden. Alle taarten waren met biscuitkapsel gemaakt.

In de onderste taart heb ik 5 dikke houten sat

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

16

Dat "wippen" is bij mij de beste (lees: veiligste) methode gebleken. En zo doet de banketbakker het ook trouwens. Die heeft daar echt niet w

Groetjes, Carin

17

Carin schreef:

Dat "wippen" is bij mij de beste (lees: veiligste) methode gebleken. En zo doet de banketbakker het ook trouwens. Die heeft daar echt niet w

I believe in Sandy Claws

Ook een idee: Zet je taart op de mooie schaal, knip brede stroken van bakpapier en schuif die heel voorzichtig een stukje onder je cake. Aan alle kanten 1. Dan werke je je taart verder af en als je klaar bent verwijder je (heeeeeeeeeel voorzichtig) de stroken bakpapier weer. Als je het goed hebt gedaan is je taartschaal nog schoon en zit de decoratie nog op zijn plek :)

Mijn taartjes zijn ook te zien op: http://mamasas.mijnalbums.nl/

19

Dat is echt een super nuttige tip en dat heeeel voorzichtig kan ik helemaal volgen :) Dat suikerspul is best plakkering maar toch ook zo breekbaar. Zal gewoon weer wat proberen.
De volgende taart wordt trouwens een chocoladecake met witte chocoladeglazuur en aardbeienvulling. Nog even zoeken welke sterke drank ik ga gebruiken om de cake mee te deppen. Deze cake ga ik direct op de schaal proberen te maken omdat ik hiervoor geen icing gebruik en hoop de knoeiboel te kunnen beperken.

20

Allemaal hartstikke goede idee

Groetjes Wendy

21

Erg handig idd, zo'n Granny voor ons beginners :D Waar wij ons het hoofd over breken, is hier zo vanzelfsprekend.

22

ria schreef:

Groetjes Wendy

23

kokkie schreef:
ria schreef:

I believe in Sandy Claws

24

Zeg Granny, heb jij echt OVERAL antwoord op????

dat lijkt me heerlijk..........

Groetjes Wendy

25

Hahaha... Granny heeft inderdaad

Groetjes, Carin

Berichten [ 1 tot 25 van 32 ]

Pagina's 1 2 Volgende

Log eerst in inloggen or registreren om te reageren