1

Onderwerp: fondant

Beste mensen.
Vandaag geregistreerd als forumlid, na dagen struinen door de site. Ik had een vraagje en kon het antwoord niet vinden in Faq en Forum.
Voor een bruidstaart werk ik dit keer met fondant. De gekleurde fondant slaat wit uit door de poedersuiker. Hoe kan ik dit voorkomen. Rol ik te weinig misschien?

Graag advies.

2

Re: fondant

stef schreef:

Beste mensen.
Vandaag geregistreerd als forumlid, na dagen struinen door de site. Ik had een vraagje en kon het antwoord niet vinden in Faq en Forum.
Voor een bruidstaart werk ik dit keer met fondant. De gekleurde fondant slaat wit uit door de poedersuiker. Hoe kan ik dit voorkomen. Rol ik te weinig misschien?

Ik neem aandat je rolfondant bedoelt?

Als fondant droogt is het uiteraard mat van kleur, maar wit uitslaan heb ik nog nooit gehad, rolfondant moet goed doorgekneed en soepel zijn tijdens het uitrollen, niet draaien op de poedersuiker dus.

Je legt je fondant op de met gezeefde poedersuiker bestrooide ondergrond en rolt hem dan uit, je fondant dus niet net als een lap deeg keren op de suiker maar altijd met dezelfde kant naar beneden laten liggen, enkele rol bewegingen maken (dus niet snel op en neer rollen want dan kleeft de boel vast aan je deegroller) en zo rusdtig de rolfondant op de goede grote brengen, je taart bedekken en afwerken en met je vlakke, droge, schone hand  het fondant wrijven tot het mooi glad en gepoetst aanvoelt. Wit uitslaan moet dan absoluut niet kunnen.

I believe in Sandy Claws

3

Wat je kunt doen trouwens bij en fondanttaart die om 1 of ander reden wit is gaan uitslaan (moet wel te droog zijn of poedersuiker van eht rollen ook op de buitenkant) is een klein beetje trex of crisco op je schone hande smeren, goed uitsmeren en met een stukje keukendoek je handen afwrijven zodat er de minste hoeveelheid vet op blijft zitten, nu de taart opwrijven zoals je een vaas zou oppoetsen, zonder te veel druk natuurlijk :)

I believe in Sandy Claws

4

Spuitbusje cacaospray doet het ook erg goed

Ik rol mijn fondant (en marsepein) trouwens altijd met erg veel poedersuiker en dat veeg ik ná het rollen (v

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

5

Dank jewel voor de tips, ik had de fondant dus inderdaad gekeerd en niet lang genoeg gekneed.