1

Onderwerp: Help ik ben een newby en heb jullie hulp nodig

Hoi allemaal,
Oei wat voel ik me een oen.
Ik heb namelijk regelmatig "gewone"taarten gebakken als appeltaart maar nog nooit een mooie verjaarstaart.
Nu wordt mijn dochtertje in november 2 jaar en ik wil graag zelf een taart maken.
Vorig jaar heb ik een taart besteld en dat is niet goed uitgepakt.
Bij de Hema zo'n fototaart met nijntje.
Krijg ik de taart binnen blijkt dat de gele kleur volledig ontbrak en ik dus een roze nijntjetaart had en geen oranje met geel.
(nog blij dat ik een meid heb en geen knul)
Dat gaat me dus geen tweede keer overkomen.

Dus Helppppppppppppppppppppp

Ik wil graag een chocoladetaart maken met een vulling er tussen. dan een mooie laag eroverheen en figuurtjes van marsepein.
Ik kan redelijk boetseren dus dat moet me lukken.

Hoe moet ik dit aanpakken?
Ik ben vrijdag vrij, zaterdag heb ik de hele avond en zondag vieren we haar verjaardag.

Waar kan ik materiaal kopen.
ik woon in Zoetermeer.

Sorry voor de vele vragen maar ik wil zo graag net als jullie een mooie taart maken.

heel erg bedankt en veel groetjes

Linda

2

Re: Help ik ben een newby en heb jullie hulp nodig

scylla schreef:

Ik wil graag een chocoladetaart maken met een vulling er tussen. dan een mooie laag eroverheen en figuurtjes van marsepein.
Ik kan redelijk boetseren dus dat moet me lukken.

Hoe moet ik dit aanpakken?
Ik ben vrijdag vrij, zaterdag heb ik de hele avond en zondag vieren we haar verjaardag.

Waar kan ik materiaal kopen.
ik woon in Zoetermeer.

Materialen kun je bestellen via de webshop (marsepein bvb, kleurtjes, stekers etc.) Wil je een gewoon kapsel maken emt bvb een chocolademousse of ganachevulling? (kapselmix is ook te koop in de shop maar ook simpel zelf te maken) Of een chokoladecake met bvb een mascapronevulling of 1 van de vele andere vullingen die te vinden zijn in de recepten sectie.

Kijk eens in de taartenparade wat je ongeveer wilt maken en kijk eens in de webshop (bovenin de balk kun je rechtstreeks daar naar toe klikken) wat er allemaal te koop is, er zijn namelijk weinig winkels waar je materialen van deze aard kunt kopen in Nederland, het meeste is on line.........

Beste is de cake te bakken op vrijdag, dan kan hij een dag rusten (makkelijker te snijden en te vullen, verbetering smaak) zaterdag bvb op je gemak de versieringen maken en s'avonds de boel vullen, afsmeren, bedekken en versieren en zondag aansnijden die handel :)

I believe in Sandy Claws

3

En nee, je bent geen oen, slechts een beginneling met vragen, daar is niets mis mee, integendeel zou ik zeggen :)

I believe in Sandy Claws

4

Ik denk dat ik al een idee heb.
Ik wil een taart maken met 2 of 3 laagjes en die bekleden met marsepein en marsepeinen nijntjes.
Mijn dochter is dol op chocoladecake, cocolade en marsepein dus dat zou wel leuk zijn denk ik.
wat is een kapsel? is dat anders als cake?
Ik heb al wel eens in een springvorm een vanillecake gebakken en die lukte me wel.
en qua vulling ben ik er nog niet uit, aardbeienjam lijkt me lekker maar ook die cremevullingen.
Weet alleen niet hoe ik dat moet doen.
Bij een chococake kan ik dan mn gewone choco cakemix gebruiken of werkt dat niet op die manier.

5 Laatst bewerkt door Granny W. (16-09-2007 12:11)

scylla schreef:

Ik denk dat ik al een idee heb.
Ik wil een taart maken met 2 of 3 laagjes en die bekleden met marsepein en marsepeinen nijntjes.
Mijn dochter is dol op chocoladecake, cocolade en marsepein dus dat zou wel leuk zijn denk ik.
wat is een kapsel? is dat anders als cake?
Ik heb al wel eens in een springvorm een vanillecake gebakken en die lukte me wel.
en qua vulling ben ik er nog niet uit, aardbeienjam lijkt me lekker maar ook die cremevullingen.
Weet alleen niet hoe ik dat moet doen.
Bij een chococake kan ik dan mn gewone choco cakemix gebruiken of werkt dat niet op die manier.

Kapsel is droge lichte cake zonder vet zoals de bakker die gebruikt in slagroomtaarten, ik persoonlijk ben er geen fan van maar veel mensen hier bakken dat standaard.

Je kunt je gewone mix voor chococake gebruiken, bakken, af laten koelen op een rooster en afgedekt (in taartdoos of box) laten rusten, nu snij je hem in de hoeveelheid laagjes die je hebben wilt, vult hem naar wens, een laagje kersenjam bvb op de onderste laag en een cremevulling (bvb botercreme) op de tweede laag.

Nu met een dun laagje botercreme de boel afsmeren (bovenkant en zijkant) met een glad breed mes of spatel, zet even in de koelkast zodat de boter even iets harder wordt (10 minuten ongeveer).

Intussen je marsepein kneden, kleuren, kneden en op een werkvlak met poedersuiker gestrooid(door de zeef) uitrollen, de taart bedekken en zorgvuldig en rustig de bekleding zo glad mogelijk maken (er zijn verschillende items over geweest en filmpjes op youtube bvb waar je dit kunt zien.

Daarna kun je je versieringen aanbrengen al dan niet van te voren gemaakt...

Het bekleden is eigenlijk hetgene wat het moeilijkste is voor velen, je kunt dit uitproberen op een omgekeerde gladde vorm zoals een schaaal of gewone cakevorm etc, de marsepein kun je daarna nog gewoon gebruiken.

I believe in Sandy Claws

6

Je kunt ook je marsepein uitrollen op ee stulje doorzichtig tafelzeil waaraan het lichtjes blijft plakken, hierna omkeren op de taart en dan rustig lossen en afwerken.

Ikzelf rol uit op poedersuiker (ik keer mijn marsepein fondant nooit om en om) maak wel los en haal het even heen en weer zodat het tussendoor niet aan mijn werkblad plakt.

Je kunt de lap (tussen de 3 en 5 mm dik naar wens, nu op je deegroller rollen voorzichtig en overbrengen op je cake, is het 5 mm dik en goed soepel dan plaats je handen plat op het werkblad naast elkssr, schuif je vingers rustig onder de lap en steeds verder totdat de lap is verdeeld over je handen en onderarmen, licht de boel rustig op, hang boven je cake, laat zakken en spreid nu op je gemak en rustig je armen waardoor de lap rustig en gestaag op en over de cake zakt.

Maak met je platte hand een zacht strelende beweging vanuit het midden van de taart naar de zijden zo de eventueel gevangen lucht wegwrijvend, geen druk uitoefenen.

Nu met de  handen lichtjes gebogen rustig de zijkanten naar de taart duwen, langzaam zodat de marsepein de tijd krijgt om zich te vormen naar hand en taart.

Snijd het teveel weg en maak nu met ronddraaiende bewegingen van je hand de zijkanten glad, daarna werk ik hem af met een smoother, een niet erg duur attribuut die ik iedereen die dit regelmatig doet, kan adviseren te kopen.

Gewoon oefenen en misschien een klein preoftaartje maken op voorhand, altijd lekker ook :))

Succes

I believe in Sandy Claws

7

Granny W. schreef:

[en kijk eens in de webshop (bovenin de balk kun je rechtstreeks daar naar toe klikken) wat er allemaal te koop is, er zijn namelijk weinig winkels waar je materialen van deze aard kunt kopen in Nederland, het meeste is on line.........

Voor de meesten staat het links ;)
Verder heb ik als aanvullende tip: kijk bij de howto's (ook links), de faq (idem) en loop wat topics door voor idee

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

8

Marianne schreef:

Voor de meesten staat het links ;)

Hier alleen als ik niet ingelogd ben, daarna komt de balk aan de bovenkant terecht..........

I believe in Sandy Claws

9

Dat weet ik :) Maar dat geldt maar voor een handvol mensen.

10

Ja die handvol zetten we apart...
Pff...ben ik blij dat die van mij gewoon links staat ...hahaha...lol :D :+

11

ik zit ook in die handvol Nicole
maar ik heb er geen last van :P

12

Speciaal voor Kristien hou ik ze online :Y :+

13

Heb ik hier iets aan voor de taart die ik in gedachte heb en dan met marsepeinen figuurtjes bekleden? van de website:

Start set Taart Bakken + Ballina choc. smaak fondant
€10.00
Nu tijdelijk met heerlijke en makkelijk werkende Ballina chocolate taste fondant (wit gekleurd)!

Inhoud: 1kg biscuitmix, 1 x300gr. botercreme mix, 1 x 750gr. Ballina paste-to-cover Chocolate fondant.

Met deze items kan je snel en voordelig beginnen met het bakken en bekleden van een overheerlijke taart.

en hoe grote taart kan ik ermee maken, hij hoeft namelijk niet zo heel groot 20x20 of zo is al goed
groetjes en alvast bedankt ook voor alle andere adviezen

14

Het pakket is prima, de biscuitmix erg lekker, de vulling superlekker en de fondant bekleedt best fijn, maar als je van plan bent om je eigen chocoladecake te bakken, heb je de mix niet nodig. Als je marsepein hebt of bestelt, kun je ook met marsepein bekleden, deze fondant smaakt niet heel sterk naar chocolade.
De vulling is wel

15

voor choco kapsel kan je 10 gram vervangen door cacao poeder wel een goede en geen nessquick ofzo
dan krijg je een lekker choco kapseltje

Met de kennis van nu, had ik het toen anders gedaan :)