1

Onderwerp: Rolfondant 1

Eindelijk bericht gehad en toestemming om een aantal 'icing'recepten te vertalen en te posten hier :))

Ik hoop dat jullie er net zoveel plezier aan zullen hebben als ik heb.

De poedersuiker die ik gebruik in alle recepten is de poedersuiker uit de webshop, hier zitten verder geen antiklontmiddelen in en ik zeef alles voordat ik het gebruik.

Rolfondant 1

900 gram poedersuiker
125 ml vloeibare glucose
15 gram gelatine
25 gram eetbare glycerine
50 ml koud water
smaakje (optioneel)

Week de gelatine in het koude water voor minstens 15 minuten, plaats het au bain marie boven een pan zachtjes kokend water en roer totdat alle gelatine is opgelost. Voeg glycerine en glucose toe en roer totdat alles gesmolten is.

Maak een kuiltje in de gezeefde suiker en geef daar het gelatine mengsel in, meng en daaropvolgend kneed totdat je een mooi glad en satijnachtig deeg hebt verkregen.

Goed verpakken in dubbel plastic en daarna in een goed af te sluiten container of goed afgesloten dik plastic zak, bewaar in de koelkast tot gebruik. Bewaartijd minimaal 3 maanden.

Voor gebruik stuk afnemen, verpakken in plastic, op kamertemp laten komen, goed doorkneden.

I believe in Sandy Claws

2

Re: Rolfondant 1

Granny,

welke rolfandant (1 of 2) heb je zelf al gemaakt?  welke vind je zelf het "soepelste".

alvast bedankt.

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

3

Ik heb ze alle 3 geprobeerd, ik vind persoonlijk rolfondant 1 de beste, redelijk goed doorkneedbaar, maar uitkijken met overkneden vind ik persoonlijk.

Nummer 2 is redelijk, lijkt veel op 1 in veel opzichten, nummer 3 is meer een noodrolfondant. :)

Ik koop meestal mijn rolfondant , ik kan het hier in de buurt gewoon per emmer kopen maar ik heb ooit zonder gezeten tijdens het weekend werkend aan een grote berg taart en dan ben je blij als je toch zelf wat kunt maken want de ingredienten heb ik standaard altijd in huis.....

I believe in Sandy Claws

4

Granny W. schreef:

Ik heb ze alle 3 geprobeerd, ik vind persoonlijk rolfondant 1 de beste, redelijk goed doorkneedbaar, maar uitkijken met overkneden vind ik persoonlijk.

Nummer 2 is redelijk, lijkt veel op 1 in veel opzichten, nummer 3 is meer een noodrolfondant. :)

Ik koop meestal mijn rolfondant , ik kan het hier in de buurt gewoon per emmer kopen maar ik heb ooit zonder gezeten tijdens het weekend werkend aan een grote berg taart en dan ben je blij als je toch zelf wat kunt maken want de ingredienten heb ik standaard altijd in huis.....

Bedankt, ik heb er dit weekend nodig en heb geen tijd om er te gaan kopen. ... in Belgi

5

belluna schreef:

..
Ik vertrouw op je expertise en ga dan voor nummer 1 :)

Je kunt deze rolfondant ook opmengen met marsepein neem ik aan, ik weet dat niet want ik mix niet.

Maar waar zit je in de buurt in Belgie?

I believe in Sandy Claws

6

Granny W. schreef:
belluna schreef:

..
Ik vertrouw op je expertise en ga dan voor nummer 1 :)

Je kunt deze rolfondant ook opmengen met marsepein neem ik aan, ik weet dat niet want ik mix niet.

Maar waar zit je in de buurt in Belgie?

Het is niet de bedoeling om het te mengen, de mevrouw wenst absoluut geen marsepein.

Ik woon dicht bij Brussel en Leuven.

7

Hier bij beuk in sint lambrechts herk verkopen ze bakels fondant. Is morgen alleen in de voormiddag open. En dan is er www.leman.be die hebben er ook per 5 kilo. Wel nog nooit geprobeerd. Misschien kan je daar het gaan ophalen of zo.

8

karentje schreef:

Hier bij beuk in sint lambrechts herk verkopen ze bakels fondant. Is morgen alleen in de voormiddag open. En dan is er www.leman.be die hebben er ook per 5 kilo. Wel nog nooit geprobeerd. Misschien kan je daar het gaan ophalen of zo.

Hi Karentje,

Bedankt voor je reactie, ik koop altijd die van Leman bij Ranson in Brussel, maar daar duurt het een paar dagen voor het toekomt en ik heb ook geen tijd om er direct naar toe te rijden :o  Volgende week haal ik daar terug een doosje op, ik had gehoopt om nog over te hebben, dus vandaar dat ik het nu even zelf zal moeten maken.... ik heb het al is gedaan en als je 't direct gebruikt gaat het goed, morgen heb ik het vooral nodig om te boetseren, hopelijk komt het goed en zoniet zoek ik snel een andere oplossing...

Welke fondant gebruik jij?  ik vind die van leman best lekker, zowel qua smaak als om mee te werken.

9

IK heb hem nog niet gebruikt, wel hun boekje aangevraagd want ze hebben er best leuke dingen instaan. Misschien toch eens bestellen.

10

ok ladies,

hierbij dan mijn rolfondant avantuur ;)

alles gedaan zoals granny beschreven had, en toen keek ik in mijn robot en zag iets dat op icing leek.... dus ik dacht dat het misschien kwam omdat ik blaadjes gelatine heb gebruikt en dat toch ook een deel water opslorpt (ondanks het feit dat ik ze zeer goed heb uitgeknepen), dus nog een pakje (250 gr) poedersuiker toegevoegd, zag er iets beter uit maar nog steeds niet goed.  Dus aangezien ik geen tijd teveel had maar het snel-nood recept van granny genomen, dit ging goed!

Kan ik nog iets doen met het eerste recept? het veert wel goed mee, 't heeft iets marshmellow-achtigs...

tips?

alvast bedankt!

11

belluna schreef:

ok ladies,

hierbij dan mijn rolfondant avantuur ;)

alles gedaan zoals granny beschreven had, en toen keek ik in mijn robot en zag iets dat op icing leek.... dus ik dacht dat het misschien kwam omdat ik blaadjes gelatine heb gebruikt en dat toch ook een deel water opslorpt (ondanks het feit dat ik ze zeer goed heb uitgeknepen), dus nog een pakje (250 gr) poedersuiker toegevoegd, zag er iets beter uit maar nog steeds niet goed.  Dus aangezien ik geen tijd teveel had maar het snel-nood recept van granny genomen, dit ging goed!

Kan ik nog iets doen met het eerste recept? het veert wel goed mee, 't heeft iets marshmellow-achtigs...

Ik denk dat het probleem in de gelatine zit zowiezo, wat poedersuiker toevoegen kan gebeuren, dat zie je vaker bij de verschillende pastes, maar de gelatine moet op een gegeven moment binden als het rust...

Bladgelatine is van een mindere bindqualiteit dan poedergelatine, je zult moeten gaan kijken welke sterkte je bladgelatine heeft en die vergelijken met de sterkte van poedergelatine.

Poedergelatine bindt dus veel meer vocht dan bladgelatine.

Ik neem aan dat je de bladgelatine in de 50 ml water hebt geweekt en verwarmd, niet apart geweekt en dan nog eens 50 ml water hebt toegevoegd voor het smelten? Want dan heb je dus al meer toegevoegd water plus minder binding namelijk........

I believe in Sandy Claws

12

Granny W. schreef:

Ik neem aan dat je de bladgelatine in de 50 ml water hebt geweekt en verwarmd, niet apart geweekt en dan nog eens 50 ml water hebt toegevoegd voor het smelten? Want dan heb je dus al meer toegevoegd water plus minder binding namelijk........

Hier zit al een grote fout, dit heb ik dus achteraf bedacht :o
Ik gebruik de volgende keer (in nood :cool: ) poedergelatine, die was ook op, vandaar.

alvast bedankt!