bakkersvrouwtje schreef:Hoe moet royal icing er nu echt uitzien? Moet het een luchtige glanzende massa worden?? Kan iemand het omschrijven??
Dat met die pieken begrijp ik wel maar ik heb al heel wat kilootjes banketbakkerssuiker verspild omdat ik een hele dikke of dunne fondantachtige massa krijg. Niks luchtig, niks glanzend maar een poederige stevige massa die ik niet eens door een spuitmondje krijg. Ik kon helemaal geen pieken trekken...
Ik heb al heel wat gezocht op het forum en verder op internet maar kom er niet uit.
Alle hulp is dus welkom want mijn wilton spuitmondjes liggen al een paar weken 'nieuw' te blijven.
(heb ook al de mix al geprobeerd)
Marianne heeft je al het recept gegeven, ikzelf gebruik een iets ander eiwitpoeder (versterkt) werk je met de standaard eiwitpoeder dan maak de mix van eiwitpoeder en water de avond van te vorene, goed mixen en wegzetten, nog een keer goed omroeren.
500 gram poedersuiker zeven in je schaal en een ondiep kuiltje maken, nu het water toevoegen en mixen, heb je een staande mixer dan gebruik je vlinder (padle) en zet hem op laag, na 5 tot 7 minuten heb je een vrij cremige consistentie, het beste is als de 'glans' er net af is, glimt het nog dan voeg wat poedersuiker toe, een el per keer tot hij goed is, voelt hij te droog en poederig ruw aan, voeg een beetje water toe, paar druppels, minuut mixen, cotroleren en door gaan tot je tevreden bent.
Moet je met de handmixer dan neem een beslagkom die vrij diep is met een goede diepe ronding onderin, voeg de eiwitmix toe en gewoon op laag mixen, meestal duurt het gemiddeld 8 minuten totdat het eiwit samen met het water en de poedersuiker goed zijn gemixt tot een vrij cremige consistentie, ook hier geldt weer, glans= poedersuiker toevoegen, kruimelig poederig= water toevoegen.
Het komt vrij nauw en probeer in een kleine kom een kleine hoeveelheid te maken, deel alles door 3 en maak een kleine portie in een kleine hoge kom.
Nog een toevoeging, meestal gaat het mis omdat men het de tijd niet geeft die eht nodig heeft, de eiwitten moeten in principe gaan binden met de suikers die voor een deel oplossen, wat je maakt is een grote hoeveelheid eiwithoudende suikerlijm, zie eht als een beslag dat een bepaalde reactie aangaat, eerst ziet het eruit als een vieze kledderzooi als een natte fondant maar dat is pas eht begin, gewoon doorgaan, denk er aan, minstens 5 minuten en meestal langer.....
I believe in Sandy Claws