Onderwerp: probleem icing

Hoe moet royal icing er nu echt uitzien? Moet het een luchtige glanzende massa worden?? Kan iemand het omschrijven??
Dat met die pieken begrijp ik wel maar ik heb al heel wat kilootjes banketbakkerssuiker verspild omdat ik een hele dikke of dunne fondantachtige massa krijg. Niks luchtig, niks glanzend maar een poederige stevige massa die ik niet eens door een spuitmondje krijg. Ik kon helemaal geen pieken trekken...
Ik heb al heel wat gezocht op het forum en verder op internet maar kom er niet uit.
Alle hulp is dus welkom want mijn wilton spuitmondjes liggen al een paar weken 'nieuw' te blijven.
(heb ook al de mix al geprobeerd)

2

Re: probleem icing

Maak je gebruik van eiwitpoeder?
De tips die ik heb gekregen zijn:
- 10 gram eiwitpoeder, 60ml water, 500 gram poedersuiker.
- poedersuiker en eiwitpoeder door elkaar roeren, dan water erbij gieten en d emixer langzaam laten draaien, dus zeker niet op hoogste snelheid.
Als je dan met de lepel de icing omhoog haalt, valt alleen de piek naar beneden. Het is best wel erg stevig (steviger dan ik verwachtte dat het moest zijn), maar qua consistentie dan wel goed om te spuiten (bloemetjes etc.)
Als het te stug is, mix je er water (per druppel!) door, totdat de pieken wel omhoog blijven staan en alleen bij de punt omvallen.

Ik hoop dat ik het een beetje heb kunnen uitleggen. 't Is bij mij nog allemaal vrij vers ;)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3 Laatst bewerkt door Granny W. (13-09-2007 17:52)

bakkersvrouwtje schreef:

Hoe moet royal icing er nu echt uitzien? Moet het een luchtige glanzende massa worden?? Kan iemand het omschrijven??
Dat met die pieken begrijp ik wel maar ik heb al heel wat kilootjes banketbakkerssuiker verspild omdat ik een hele dikke of dunne fondantachtige massa krijg. Niks luchtig, niks glanzend maar een poederige stevige massa die ik niet eens door een spuitmondje krijg. Ik kon helemaal geen pieken trekken...
Ik heb al heel wat gezocht op het forum en verder op internet maar kom er niet uit.
Alle hulp is dus welkom want mijn wilton spuitmondjes liggen al een paar weken 'nieuw' te blijven.
(heb ook al de mix al geprobeerd)

Marianne heeft je al het recept gegeven, ikzelf gebruik een iets ander eiwitpoeder (versterkt) werk je met de standaard eiwitpoeder dan maak de mix van eiwitpoeder en water de avond van te vorene, goed mixen en wegzetten, nog een keer goed omroeren.

500 gram poedersuiker zeven in je schaal en een ondiep kuiltje maken, nu het water toevoegen en mixen, heb je een staande mixer dan gebruik je vlinder (padle) en zet hem op laag, na 5 tot 7 minuten heb je een vrij cremige consistentie, het beste is als de 'glans' er net af is, glimt het nog dan voeg wat poedersuiker toe, een el per keer tot hij goed is, voelt hij te droog en poederig ruw aan, voeg een beetje water toe, paar druppels, minuut mixen, cotroleren en door gaan tot je tevreden bent.

Moet je met de handmixer dan neem een beslagkom die vrij diep is met een goede diepe ronding onderin, voeg de eiwitmix toe en gewoon op laag mixen, meestal duurt het gemiddeld 8 minuten totdat het eiwit samen met het water en de poedersuiker goed zijn gemixt tot een vrij cremige consistentie, ook hier geldt weer, glans= poedersuiker toevoegen, kruimelig poederig= water toevoegen.

Het komt vrij nauw en probeer in een kleine kom een kleine hoeveelheid te maken, deel alles door 3 en maak een kleine portie in een kleine hoge kom.

Nog een toevoeging, meestal gaat het mis omdat men het de tijd niet geeft die eht nodig heeft, de eiwitten moeten in principe gaan binden met de suikers die voor een deel oplossen, wat je maakt is een grote hoeveelheid eiwithoudende suikerlijm, zie eht als een beslag dat een bepaalde reactie aangaat, eerst ziet het eruit als een vieze kledderzooi als een natte fondant maar dat is pas eht begin, gewoon doorgaan, denk er aan, minstens 5 minuten en meestal langer.....

I believe in Sandy Claws

4

Mij lukte het ook niet met gewone eiwitten, maar nu dat ik eiwitpoeder gebruikte ging het al veel beter.
Met eiwit kreeg ik inderdaad ook een hele stijve witte massa waar je niet veel mee aan kon vangen, het was ook helemaal niet luchtig op de een of andere manier. Gek he?!
Ik heb het wel gebruikt om vlinders te spuiten door het iets te verdunnen met water zodat je het wel door een spuitmondje krijgt. Je krijgt dan alleen vrij zware vlinders, maar die breken dan ook niet zo snel... hihi.
Dus als het nou de volgende keer weer niet lukt zou je dat eens kunnen proberen, hoef je het niet weg te kieperen.
Succes en houd vol, het gaat een keer lukken (houd ik mezelf altijd voor!)

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

Ik heb steeds eiwitpoeder gebruikt.
moet het een gladde stevige consistentie hebben of moet het echt iets luchtigs worden??

6

Heb even het bakje dat ik nog had staan van zaterdag open gemaakt, het ziet er nu uit alsof je er mee kunt stucken... dus het is niet echt heel glad, maar het is dan ook een paar dagen oud.

7

bakkersvrouwtje schreef:

Ik heb steeds eiwitpoeder gebruikt.
moet het een gladde stevige consistentie hebben of moet het echt iets luchtigs worden??

Het is moeilijk te omschrijven omdat het een kwestie is van doen, het lijkt het meeste nog op een wat stugge dikke stijf geslagen room maar 'harder' en zwaarder, god wat is dat moeilijk om te omschrijven :)

Niet het 'luchtige' van een botercreme wel smeuig maar niet nat.....

I believe in Sandy Claws

8

Heb een foto voor je gemaakt; voor ik bloemetjes had leren spuiten zou ik het hebben verdund, maar nu zou ik hier gewoon bloemetjes mee gaan spuiten (na 50 dropflowers doet je hand dan wel een beetje zeer, maar ze blijven super in model ;))
Foto: http://www.mijnalbum.nl/Foto-4KYVBVZR.jpg
Als je wil inzoomen, moet je even naar de laatste foto in dit album gaan:
http://www.mijnalbum.nl/Album=SAVIYR6G

Hoop dat je er wat aan hebt, want met icing ben ik echt een leek, maar heb zaterdag en afgelopen maandag (bij Inge op cursus) de smaak te pakken gekregen :)

superbedankt allemaal, ik ga het weer proberen!!!