1

Onderwerp: wat heeft de banketbakker onder de marsepein

Beetje lange titel voor dit topic, maar t geeft wel meteen mn vraag weer.

Afgelopen zondag kreeg ik op een verjaardag een gebakje van (wat ik vind) de beste banketbakker uit de regio.
De chipolata taart is al sinds jaar en dag de beste die ik ooit geproefd heb, en ik ben ook heel blij met het recept van hier op de site, want die is net zo lekker!!

Maar...waar "wij" de marsepein met botercreme aan de taart plakken, zit er bij deze bakker iets anders tussen. Ook een soort creme, maar zachter, smeuigers, zalviger...hoe moet ik het noemen. Wel zoet, maar minder als de botercreme....

Heeft iemand enig idee wat de bakker gebruikt? IK denk dat ik anders maar es de stoute schoenen aantrek en gewoon vraag wat het is..op basis van boter of iets anders. Zal het recept wel niet krijgen, maar...ik ben gewoon heel nieuwsgierig wat de basis ervan is ....

Mocht iemand enig idee hebben wat er nog meer gangbaar is als plakmiddel danwel crumbcoat..dan hoor ik t graag!

2

Re: wat heeft de banketbakker onder de marsepein

chokoala schreef:

Beetje lange titel voor dit topic, maar t geeft wel meteen mn vraag weer.

Afgelopen zondag kreeg ik op een verjaardag een gebakje van (wat ik vind) de beste banketbakker uit de regio.
De chipolata taart is al sinds jaar en dag de beste die ik ooit geproefd heb, en ik ben ook heel blij met het recept van hier op de site, want die is net zo lekker!!

Maar...waar "wij" de marsepein met botercreme aan de taart plakken, zit er bij deze bakker iets anders tussen. Ook een soort creme, maar zachter, smeuigers, zalviger...hoe moet ik het noemen. Wel zoet, maar minder als de botercreme....

Heeft iemand enig idee wat de bakker gebruikt? IK denk dat ik anders maar es de stoute schoenen aantrek en gewoon vraag wat het is..op basis van boter of iets anders. Zal het recept wel niet krijgen, maar...ik ben gewoon heel nieuwsgierig wat de basis ervan is ....

Mocht iemand enig idee hebben wat er nog meer gangbaar is als plakmiddel danwel crumbcoat..dan hoor ik t graag!

Er zijn een hele rij verschillende basiscremes te koop voor banketbakkers, meestal gemaakt van plantaardige vetten en te koop bij de verschillende groothandels....fabrieksspul dus......Ook de boter en margarine die ze kopen is van een andere kwaliteit dan je normaal in de supermarkten koopt en wordt specifiek voor de tak van de industrie gemaakt.

Er zijn verschillende botercremes die je kunt maken die veel minder zoet zijn, of een kruising met plantaardige vetten zoals Crisco, het toevoegen van bvb een volle melkpoeder kan al een verschil maken, minder suiker gebruiken, een beetje glucose voor de smeuigheid etc......

Je kunt ook een marshmellow (is eigenlijk een soort swiss meringue) maken (eentje die niet opkorst) en deze vermengen met een zachte boter, het is minder zoet, erg smeuig en zeer goed te gebruiken als een ondercoating.......etc.

I believe in Sandy Claws

3

He Erika, welke bakker is volgens jou de beste van de regio  ;)  kijken of je dezelfde bedoelt als ik :D

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

4

bakker Vermeer uit Lisse. Ik en bang dat jij een ander bedoelt...enuh..ik kan ff niet op de naam komen...
Die is ook eeeerg goed.

5

Vermeer ken ik niet. Freriks (ook in Lisse) wel en die heeft ook errug lekkere dingen! In Leiden "moet" je naar Jacobs, misschien bedoelde je die met die andere?

Groetjes, Carin

6

jep..die bedoelde ik inderdaad. En dan heb je nog een haagse.....maar ook daar weet ik ff de naam niet van. Mn schoonzus werkt in leiden en heel soms.....tja...
Van Freriks kwam mijn bruidstaart 15 jaar geleden en die was VIES.
Had spijt dat ik toen toch niet naar Vermeer was gegaan.

7

chokoala schreef:

Van Freriks kwam mijn bruidstaart 15 jaar geleden en die was VIES.
Had spijt dat ik toen toch niet naar Vermeer was gegaan.

Dat is echt k*t, als je buidstaart vies is.
Ik heb toch wel een boel lekkere dingen gegeten van Freriks. Toen ik in Lisse werkte zat Freriks op enkele tientallen meters... fout is dat :) , ik had mijzelf op een gegeven moment wel aangeleerd dat ik nog maar

Groetjes, Carin

8

Ik heb net een recept in de receptentopic gezet voor een heerlijke creme. Deze creme heeft wel iets weg van chipolatavulling (komt door de marasquin). Ik denk dat je dan misschien deze creme wel bedoeld want hij is luchtig en zalvig en de smaak vind ik persoonlijk niet superzoet.