Marianne schreef:Zelf was ik altijd een overtuigd fondant gebruiker, tegenwoordig heb ik ook de charmes van marsepein ontdekt. Voor fondant gebruik ik graag het merk RegalIce of Ballina. RegalIce vanwege de consistentie, Ballina vanwege de smaak. Ik moet nog steeds eens een combi (half om half regalice/ballina) uitproberen.
Welke fondant gebruik jij? Want er zit duidelijk smaakverschil in het ene en het andere merk, ook het verwerken is anders.
Je kunt de smaak van regalice redelijk bijstellen door een klein beetje smaakaroma bij te kneden, verder werkt hij erg lekker.
Ik gebruik het vaakste pettinice (bakels) stuur de smaak wat bij, maar bij mij is dat niet zo belangrijk omdat ik natuurlijk weinig biscuit gebruik, de cakes die ik gebruik en de vullingen hebben een stevigere smaak en structuur en nemen de fondant in smaak mee zeg maar. De pettinice korst mooi licht op, de regalice is net wat makkelijker te kneden en te bewerken zelfs voor mij, bakesl is langer stug tijdens het inkneden maar haalt dat weer in als de warmte van je handen eenmaal goed verspreid zijn. Regalice heeft iets meer neiging om te scheuren dun verwerkt over botercreme tijdens het inwrijven, en zo heeft iedere fondant wel een voor of nadeel
Als ik een biscuit maak en fondant moet gebruiken stel ik de smaak van de rolfondant bij door wat essence in te kneden die in het verlengde ligt van de vullingssmaak of deze complimenteert.
Persoonlijk zou ik qua smaak driedubbeldik marsepein om iedere cake willen vouwen want ik ben heel mijn leven al gek op marsepein en alles wat amandelen of amandelsmaak bevat )
Voor biscuits bewerkt met room in welke vorm dan ook vind ik persoonlijk altijd marsepein lekkerder, het brengt de cakesmaak tot leven die ik vind dat biscuit weinig heeft. De combi biscuit, vet (slagroom creamcheese) en marsepein is erg lekker in mijn opinie, alleen liever geen grote ollandse punt
I believe in Sandy Claws