1

Onderwerp: Wat gebruiken jullie?

Ik was wel erg benieuwd wat jullie veel gebruiken marsepein of fondant?
Als je marsepein of fondant gebruikt doen jullie de taart dan met een of combinatie van allebei.
Zelf vind ik marsepein helemaal jammie, fondant vind ik niet zo.
ben beneieuwd..

groeten miranda

**Miranda**
Yesterday is history, today is a gift, tomorrow is a mystery

2 Laatst bewerkt door Granny W. (09-09-2007 15:51)

Re: Wat gebruiken jullie?

maran75 schreef:

Ik was wel erg benieuwd wat jullie veel gebruiken marsepein of fondant?
Als je marsepein of fondant gebruikt doen jullie de taart dan met een of combinatie van allebei.
Zelf vind ik marsepein helemaal jammie, fondant vind ik niet zo.
ben beneieuwd..

Afhankelijk van smaak, de ontvanger etc...

Niet iedereen houdt van marsepein, niet iedereen houdt van fondant, dan ook nog eens het feit dat marsepein is gemaakt van noten (soms zijn er mensen met een notenallergie op een feestje)

Soms is de smaak van marsepein niet lekker bij een bepaalde smaak cake of vulling....daar waar fondant dus weer wel gbruikt kan worden omdat het vrij neutraal is. Ook de verwerking van fondant is in mijn opinie anders dan die van marsepein.

Veel mensen op dit forum gebruiken MMF (een eigen gemaakte rolfondant op basis van marshmellow) weer anderen maken een mix van fondant en marsepein.....in Engeland gebruiken ze ook royal icing om te coveren, krokante finish zeg maar (maar hij kan ook zacht afgewerkt worden door eht gebruik van eetbare glycerine in de royal icing) en in Amerika houden ze weer van een opkorstende botercreme.......

Alles is dus geheel afhankelijk van smaak en wensen en wat men wil bereiken op het gebied van uiterlijk en smaak.

I believe in Sandy Claws

3

Zelf was ik altijd een overtuigd fondant gebruiker, tegenwoordig heb ik ook de charmes van  marsepein ontdekt. Voor fondant gebruik ik graag het merk RegalIce of Ballina. RegalIce vanwege de consistentie, Ballina vanwege de smaak. Ik moet nog steeds eens een combi (half om half regalice/ballina) uitproberen.

Welke fondant gebruik jij? Want er zit duidelijk smaakverschil in het ene en het andere merk, ook het verwerken is anders.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

4

Marianne schreef:

Zelf was ik altijd een overtuigd fondant gebruiker, tegenwoordig heb ik ook de charmes van  marsepein ontdekt. Voor fondant gebruik ik graag het merk RegalIce of Ballina. RegalIce vanwege de consistentie, Ballina vanwege de smaak. Ik moet nog steeds eens een combi (half om half regalice/ballina) uitproberen.

Welke fondant gebruik jij? Want er zit duidelijk smaakverschil in het ene en het andere merk, ook het verwerken is anders.

Je kunt de smaak van regalice redelijk bijstellen door een klein beetje smaakaroma bij te kneden, verder werkt hij erg lekker.

Ik gebruik het vaakste pettinice (bakels) stuur de smaak wat bij, maar bij mij is dat niet zo belangrijk omdat ik natuurlijk weinig biscuit gebruik, de cakes die ik gebruik en de vullingen hebben een stevigere smaak en structuur en nemen de fondant in smaak mee zeg maar. De pettinice korst mooi licht op, de regalice is net wat makkelijker te kneden en te bewerken zelfs voor mij, bakesl is langer stug tijdens het inkneden maar haalt dat weer in als de warmte van je handen eenmaal goed verspreid zijn.  Regalice heeft iets meer neiging om te scheuren dun verwerkt over botercreme tijdens het inwrijven, en zo heeft iedere fondant wel een voor of nadeel :)

Als ik een biscuit maak en fondant moet gebruiken stel ik de smaak van de rolfondant bij door wat essence in te kneden die in het verlengde ligt van de vullingssmaak of deze complimenteert.

Persoonlijk zou ik qua smaak driedubbeldik marsepein om iedere cake willen vouwen want ik ben heel mijn leven al gek op marsepein en alles wat amandelen of amandelsmaak bevat :))

Voor biscuits bewerkt met room in welke vorm dan ook vind ik persoonlijk altijd marsepein lekkerder, het brengt de cakesmaak tot leven die ik vind dat biscuit weinig heeft. De combi biscuit, vet (slagroom creamcheese) en marsepein is erg lekker in mijn opinie, alleen liever geen grote ollandse punt :)

I believe in Sandy Claws

5

Granny W. schreef:

Je kunt de smaak van regalice redelijk bijstellen door een klein beetje smaakaroma bij te kneden, verder werkt hij erg lekker.

Dat bedoel ik ook met consistentie, hij verwerkt gewoon erg prettig.
Met smaaksstofjes ben ik ook wel bezig geweest, maar je neemt daarmee niet weg dat als je een nieuwe verpakking open maakt, dat je met dat 'luchtje' zit; zodra je uitrolt is het weg en vind ik fondant, of het nou regalice is of ballina, sowieso lekkerder dan marsepein.

Ik denk dat het wel leuk is voor Miranda om nog andere ervaringen te lezen :)

6

Ik gebruikte eerst voornamelijk fondant (Regalice) maar ben inmiddels meer marsepijn gaan gebruiken. Meestal meng ik het en dat bevalt eigenlijk wel goed.
Heb ook geen klachten gekregen..

Groetjes,
Daniela

7

MARSEPEIN dus.......Ben beetje moe...hele dag taartjes gebakken!

Groetjes,
Daniela

8

Ik gebruik meestal marsepein...sosm in combinatie met Pettinice fondant.
Maar nu heb ik fondant van Zeelandia geproefd tijdens de cupcakepicknick en die vond ik zooooooo lekkerrrr !!!!!

Alleen werd er bij verteld dat hij lekker is maar werkt als kauwgum...dus bijna niet te doen ?!?
Ik zou het toch wel heel graag een keer willen proberen..iemand een idee waar ik het kopen kan ?

9

nnicole1234 schreef:

Maar nu heb ik fondant van Zeelandia geproefd

(...)

iemand een idee waar ik het kopen kan ?

Bij Zeelandia? :+

10

Marianne schreef:
nnicole1234 schreef:

Maar nu heb ik fondant van Zeelandia geproefd

(...)

iemand een idee waar ik het kopen kan ?

Bij Zeelandia? :+

Wat een lekker ding ben je toch ook he ? ....Dat is toch een groothandel en die zitten wellicht niet te wachten op iemand die een keer een kilootje uit wil proberen :O

11

:D Sorry :+

Kun je niet wat regelen met de Zeelandia-afnemers hier op het forum?

12

Ik heb een paar keer fondant gebruikt, maar ben geen liefhebber ervan. Bij Lonnes een keer marsmellowfondant geprobeerd en dat vond ik lekker, maar toen ik het over een taart deed was mijn gezin niet echt onder de indruk. Sterker nog, de jongste spuugde het echt uit!??! Ik vind het ideaal om te kneden en kleuren, maar dan houd het op, ben dus een echte marsepein gebruiker en de marsepein uit de webshop is echt aan te bevelen. Zelfs de mensen die bij hoog en laag beweren geen marsepein te lusten, smikkelen de marsepein op de taart op. De marsepein van de webshop is nl niet echt heel erg zoet. Mijn mening, misschien dat andere daar anders over denken, maar de marsepein is echt banketbakkerskwaliteit!! Ik weet waar het vandaan komt en mijn vader was banketbakker en die haalde het er ook vandaan!!

Op zoek naar leuke hebbedingetjes, kijk eens op mijn site! Cakes by Bien heeft ook een FB pagina, zo ben je altijd op de hoogte!

13

Ik kneed marsepein (webshop) en fondant (RegalIce) door elkaar. Ik vind het lekker en hoor ook van mijn "proefkonijnen" dat ze het lekker vinden, zelfs mensen die niet van marsepein houden. Over het algemeen vinden ze de smaak lekker zacht.
Naast de lekkere smaak vind ik het ook prettig werken. Ik vind het redelijk makkelijk door elkaar te kneden en uitrollen gaat ook goed! Bij mij is het nog geen enkele keer gescheurd en toch rol ik het redelijk dun uit als ik er een taart mee wil bekleden.
Alleen als ik wit nodig heb gebruik ik puur fondant, maar ik vind persoonlijk de smaak niet lekker. En ik vind het ook niet lekker ruiken, beetje azijn-achtig.

Succes!

Groetjes Ingrid :+

14

@Nicole: In het begin heb ik die fondant van zeelandia wel gehad hoor, misschien heeft Wendy nog een kilootje over :D die was er niet zo blij mee :D. Het is inderdaad heel zacht, als je een grote lap moet optillen en je hebt 2 handen nodig zakt hij zo in het midden op je werkblad, niet echt fijn dus! Maar ik kan me voorstellen voor cupcakes wel weer lekker.

@Miranda: Ik werk zelf het liefst met marsepein, hoewel ik voor witte onderdelen altijd rolfondant gebruik. Als ik een plaatje puzzel gebruik ik het liefst Ballina, want die blijft zacht. Als ik bijv. een plaatje maak voor de volgende dag en ik maak het met regalice of pettinice, heb je zoveel kans op breuk als je het later op de taart wilt leggen en met Balllina heb je het gewoon helemaal niet, want dat blijft gewoon echt soepel. Wel zo handig als je nog last minute moet bijwerken!

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

15

Ik gebruik bijna altijd marsepein, vind het zelf erg lekker en de meeste ontvangers smullen ervan. Fondant alleen voor wit, dus.

Groetjes, Rianne
Wil je mijn taarten bekijken? www.taartdoos.haaralbums.nl

16

Ik gebruik alleen marshmallowsfondant om te bekleden. voor decoraties marsefond.

Groetjes van Carina
http://www.taartwerk.nl

17

Liefst marsepein, dat is lekker soepel en ik vind het zelf ook het lekkerst...
Fondant heb ik nog nooit gekocht, wel eens gemaakt. Ik ben een zoetekauw dus ook dat vind ik lekker, maar het droogt wel sneller uit en dat merk je met het verwerken.
Ook marshmellow fondant gebruik ik wel eens, heb wel gemerkt dat jer er niet teveel poedersuiker door moet doen meteen want dan wordt het heel snel droog. En dan doe ik er nog een beetje plantaardig vet door en een beetje glucose, dan blijft het ook zacht. Een smaakstofje erdoor is ook lekker, zeker als het leuk combineert met de vulling.

Het ligt er ook een beetje aan wat voor kleuren je wilt gebruiken, als je echt wil knallen neem dan marsepein want dat pakt de kleurtsof veel beter op. Bij fondant blijf je vaak in de pastels hangen.

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

18

ik vind marspein het lekkerste smaken maar heb pas 1 taart gemaakt.

Vond fondant wel heel erg zoet.

19

Dames wat een reacties geweldig en ikheb er veel uit kunnen halen.
ik ben dus zelf gek op marsepein, maar heb nu marsefont gedaan en dat smaakte prima, en vind het ook lekker om mee te werken.

bedankt voor jullie reacties.

groeten miranda

**Miranda**
Yesterday is history, today is a gift, tomorrow is a mystery