Te lang mixen als een bloem er in is is de zekerst zaak om je cake te laten mislukken.......als je de creammethode gebruikt (het doormixen van boter en suiker, daarna eieren en daarna bloem) dat mag lang duren maar het toevoegen van de bloem niet (zelfs zo kort mogelijk) Patissiers houden het toevoegen van een bloem in de cream methode zo kort mogelijk en zullen meestal kiezen om gezeefde bloem handmatig met de spatel in te vouwen (net als bij een handmade biscuit)
De alles in 1 methode met zelfrijzend meel moet ook kort zijn niet vanwege de lucht die in het boter/suikermengsel zit (die er door het verzwaren van het deeg met bloem verdwijnt), maar vanwege de gluten in de meel..hoe langer je bloem kneed/mixt hoe meer gluten er gaan werken en zo lange strengen creeert, het vet een andere verdeling geeft en resultaat inzakken taaiheid etc.
De alles in 1 methode moet het hebben van een redelijke verdeling van alle ingredienten en de werking van het bakpoeder en baksoda die in de zelfrijzende meel aanwezig is, dus niet van eventueel ingeslagen lucht.
En dan als laatste de temperatuur, voor een cake nooit hoger dan 180 graden conventionele oven, een cake moet garen doordat alle ingredienten verwamd worden en boven de 79 graden komen om te zorgen dat het bindmiddel ( de eieren) gaar zijn. Muffins die bij een hogere temperatuur bakken krijgen hun rijs niet alleen van het zelfrijzende meel en ei maar ook door het toegevoegde vocht die door de hoge temperatuur dus stoom ontwikkelen en zo samen met het bakpoeder zorgen voor die hoge rijs. (daarom heb je in muffins ook een grovere structuur dan in een cake)
Ik hoop niet dat ik te ingewikkeld bezig ben en dat je het nog kunt volgen
)
Terug naar je scheve muffins..staat je oven recht (kun je nameten met een waterpas) is de kant waar ze het hoogst waren die kant die het dichtste bij de uitlaat van de warme lucht is , is dit laatste het geval dan zet ze 1 treetje hoger of lager in de oven en of draai de muffintray halverwege het bakken als het treetje verwisselen niet helpt.
Het zou allemaal geen verschil uit moeten maken in een hete lucht oven (beweert men) maar ik merk toch wel vaak een verschil afhankelijk van de temperatuur.
I believe in Sandy Claws